مشاور سابق ترامپ:

3 ماه قبل از شیوع کرونا در مورد یک بیماری همه‌گیر هشدار دادم

کدخبر: ۳۵۰۲۵۹
اقتصادنیوز؛ «تاداس فیلیپسون» یکی از اقتصاددان‌های سابق دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (جمعه) در گفت‌وگو با شبکه «سی ان ان»، تصریح کرد که تیم وی سه ماه قبل از ورود «کووید-19» به ایالات متحده، درباره خطرات ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر هشدار داده بودند.
3 ماه قبل از شیوع کرونا در مورد یک بیماری همه‌گیر هشدار دادم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «تاداس فیلیپسون» اقتصاددان سابق دولت ترامپ طی مصاحبه‌ای تأکید کرد که سه ماه قبل از شیوع کروناویروس در آمریکا به مقام‌های کاخ سفید درباره پیامدهای فاجعه شیوع یک بیماری همه‌گیر در این کشور هشدار داده بود.

فیلیپسون به مدت سه سال بعنوان رئیس موقت شورای مشاوران اقتصادی دولت ترامپ فعالیت کرد و پس از آن در ماه ژوئن از سمت خود کناره‌گیری کرد و در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان، وی اعتراف کرد که کمتر از یک ماه قبل از ترک کاخ سفید، تست کرونا وی مثبت اعلام شده بود.

وی در این مصاحبه به گزارشی تحت عنوان «کاهش تأثیرات آنفولانزا همه‌گیر از طریق نوآوری واکسن» اشاره کرده بود که یکی از نویسندگان آن بوده و در این گزارش، هشدار داده بود که یک بیماری همه‌گیر می‌تواند به مرگ نیم میلیون آمریکایی و تحمیل خسارات تا ۳.۷۹ تریلیون دلاری به اقتصاد آمریکا منجر شود.

اظهارات این اقتصاددان آمریکایی در شرایطی مطرح شده است که پیش از این ترامپ اصرار داشت که هیچ‌کس نتوانسته بود شیوع کروناویروس را پیش‌بینی کند یا مانع از آن شود اما این در حالی است که گزارش ۴۱ صفحه‌ای فیلیپسون در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی به مقامات‌ ارشد کاخ سفید ارائه شده بود.

فیلیپسون تصریح کرد که این گزارش به رئیس‌جمهور ترامپ یا مقام‌های عالیرتبه دولت وی ارائه شده است و کاخ‌سفید در جریان کامل آن قرار دارد.

وی در ادامه در خصوص علت کناره‌گیری خود از شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید گفت که روند مشاجرات در کاخ سفید او را مجبور کرد که تقریباً دوماه قبل از برنامه بازگشت به دانشگاه شیکاگو برای تدریس، کاخ سفید را ترک کند و از سمتش کناره‌گیری کند.

تسریع شیوع کرونا در آمریکا به یک مسئله بحرانی در این کشور تبدیل شده است و در دو روز گذشته، آمار روزانه مبتلایان به کرونا در ایالات متحده آمریکا از 70 هزار نفر فراتر رفته است.

طبق جدیدترین آمار و ارقام دانشگاه «جانز هاپکینز»، در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا به ۱۳۹ هزار و ۱۷۶ نفر و مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا به سه میلیون و ۶۴۱ هزار و ۵۳۹ نفر افزایش یافت.

با اینحال، رئیس‌جمهور آمریکا همچنان تمایلی به جدی گرفتن این ویروس در کشورش ندارد و در جدیدترین اظهارنظر خود خواستار بازگشت کشور به وضعیت عادی شده است و بر ازسرگیری و رونق اقتصادی تأکید کرده است.

پیش از این دکتر «آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا هشدار داده بود که به دلیل بازگشایی زودهنگام ایالات این کشور، مقام‌های بهداشت و درمان آمریکا موفق به کنترل ویروس کرونا نشده‌اند و احتمال داده بود که طی هفته‌های آینده، آمار روزانه مبتلایان به این ویروس ناشناخته تا ۱۰۰ هزار نفر نیز برسد.

بررسی‌های اخیر در آمریکا نیز نشان می‌دهد که مردم این کشور نیز از عملکرد دولت ترامپ در کنترل ویروس کرونا ناراضی هستند به طوریکه طبق نتایج نظرسنجی اخیر شبکه «ای بی سی نیوز/مؤسسه واپو»، 63 درصد از آمریکایی‌ها برخلاف اعتقادات شخصی ترامپ معتقدند که کنترل کروناویروس از بازگشایی اقتصادی این کشور مهم‌تر است.

این بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که تقریبا دوسوم آمریکایی‌ها به اظهارات ترامپ درباره همه‌گیری ویروس کرونا اعتمادی ندارند و از هر ۱۰ آمریکایی شش نفر با نحوه مدیریت رئیس جمهور آمریکا درباره کرونا رضایت ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید