​رکورد عجیبی که فیلم جوکر ثبت کرد

کدخبر: ۳۵۰۲۷۸
اقتصاد نیوز:فیلم "جوکر"به خاطر نحوه‌ نمایش خشونت با انتقاداتی روبرو شد و منتقدین فیلم را به سبب همدردی با شخصیت شرور قصه نکوهش کردند.
​رکورد عجیبی که فیلم جوکر ثبت کرد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایران آرت، "هیأت طبقه‌بندی فیلم بریتانیا" (BBFC) تأیید کرد که فیلم درام "جوکر" به کارگردانی "تاد فیلیپس" که از کتاب‌های کامیک اقتباس شد و رده‌ی سنی بزرگسال دریافت کرد، سال گذشته در بریتانیا با بیشترین شکایت موجه شده است. در این فهرست سالانه "جوکر" با ۲۰ شکایت در صدر ایستاده است. 

بخش اعظم شکایت‌ها علیه "جوکر" به این مسئله مرتبط است که فیلم باید به علت "خشونت و لحن" آن باید رده‌ی سنی بالاتر از ۱۸ سال دریافت می‌کرده نه بالاتر از ۱۵ سال. برخی دیگر نیز می‌گویند هیأت طبقه‌بندی باید نمایش فیلم را به کلی ممنوع اعلام می‌کرده است. هیأت از رده‌ی سنی فیلم دفاع می‌کند و معتقد است فیلم "تحمیل درد یا مصدومیت را به گونه‌ای که سن ۱۸ سالگی لازم باشد به کار نمی‌گیرد."

هرچند "جوکر" بیشترین میزان شکایت را در سال ۲۰۱۹ متوجه خود ساخته، اما شمار کلی شکایت‌ها بسیار کمتر از فیلم جاسوسی "گنجشگ سرخ" در سال ۲۰۱۸ بود. این فیلم با بازی "جنیفر لارنس" ۶۴ شکایت دریافت کرد. اغلب این شکایت‌ها نیز مانند فیلم "جوکر" در مورد رده‌ی سنی فیلم و خشونت بالای آن بود. مجموع تمامی شکایت‌ها در سال ۲۰۱۹ به ۱۴۹ می‌رسد که نسبت به سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش 30نما، کاهش شکایت‌ها حاکی از آن است که مخاطبین بریتانیایی کمتر و کمتر از دیدن خشونت و لحن تلخ فیلم‌ها آزرده می‌شوند. فیلم "شوالیه‌ی تاریکی" به کارگردانی "کریستفر نولان" سال ۲۰۰۸ در مجموع ۳۶۴ شکایت دریافت کرد. اغلب شاکیان از رده‌بندی سنی بالاتر از ۱۲ فیلم از هیأت انتقاد کرده بودند. به نظر می‌رسد که با گذشت زمان مخاطبین بیشتر به دیدن خشونت روی پرده‌های سینما خو گرفته‌اند یا شاید نمایش "هیث‌ لجر" در نقش شخصیت‌ "جوکر" وحشتناک‌تر از "واکین فینیکس" بوده است.

فیلم "جوکر" در آمریکا نیز پیش از اکران به خاطر نحوه‌ی نمایش خشونت با انتقاداتی روبرو شد و منتقدین فیلم را به سبب همدردی با شخصیت شرور قصه نکوهش کردند. اما فیلیپس در چندین مصاحبه از فیلم دفاع کرد و گفت تأثیرات واقعی خشونت را به تصویر می‌کشد نه نسخه‌ی کارتونی آن که در فیلم‌هایی مثل "انتقام‌جویان" دیده می‌شد.

فیلیپس سال گذشته در جشنواره‌ی فیلم نیویورک گفت: "آیا مطرح شدن دلایل واقعی اعمال خشونت اتفاق خوبی نیست؟ آیا بهتر نیست عناصر کارتونی خشونت که در مقابل‌شان ایمن شده‌ایم را حذف کنیم؟ این بود که کمی غافلگیر شدم وقتی بحث‌ها به این مسیر افتاد، اینکه به نظر می‌رسید بی‌مسئولیتی صورت گرفته، چرا که به نظر من به عکس بسیار مسئولیت‌پذیرانه است که کاری کنید واقعی به نظر برسد و سنگین باشد."

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید