سهم تهرانی ها از مرگ و میرهای کرونا / کوچک ترین و مسن ترین جان باخته پایتخت

کدخبر: ۳۵۰۵۳۲
اقتصاد نیوز :‌رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران گزارشی آماری درخصوص میزان مبتلایان کرونا در مناطق مختلف تهران ارائه کرد .
سهم تهرانی ها از مرگ و میرهای کرونا / کوچک ترین و مسن ترین جان باخته پایتخت

 به گزارش اقتصادنیوز ، ناهید خداکرمی در جلسه روز یکشنبه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با بیان این که اولین مرگ کرونا ویروس در تهران در اول اسفند ثبت شده است  که این نشان می‌دهد ورود کرونا به ایران خیلی قبل‌تر از تاریخ رسمی اتفاق افتاده گفت : امروز بیش از هفت هزارو 167 مورد از کسانی که به این ویروس آلوده شده‌اند، در بهشت زهرا آرام گرفته‌اند.

وی با اشاره به این که متاسفانه در یک ماه اخیر 14 هزار نفر در بیمارستان بستری شده‌اند اظهار کرد : یافته‌های ما نشان داد که از 14 فروردین در مطالعه ما 275هزار نفر شرکت کردند. یعنی علائم ویروس را داشتند.  اما در طول انجام این مطالعه، تعداد 3696 نفر از بیماران در تهران که نتیجه تست پی سی آر آن‌ها مثبت قطعی بوده است وارد مطالعه شدند. از تعداد کل افراد موردمطالعه 550 نفر معادل 14.9 درصد فوت شدند که نشان می‌دهد میزان کشندگی بیماری در موارد بستری 14.9 درصد بوده است. از کل افراد 1530 نفر (41.4%) بهبود پیدا کردند و 1619 نفر باقی‌مانده تا زمان جمع‌آوری اطلاعات این مطالعه تحت درمان بوده‌اند . جالب است که که میانگین سن ابتلا 57 سال و 4 ماه بود. کم سن ترین مورد قطعی تا تاریخ 14 فروردین  در یک کودک یک‌ساله همین‌طور مسن‌ترین نمونه فردی صدساله بوده است.

وی ادامه داد : از نظر تحصیلات 62درصد مبتلایان  زیر دیپلم بودند و جالب این است که میزان مرگ هم در بین آن‌ها بیشتر بوده. همچنین متاهل‌ها بیشترین میزان ابتلا و 42 درصد آن‌ها سرپرست خانوار بودند. یعنی ما داریم نیروی کار خود را از دست می‌دهیم. 

  خداکرمی با اشاره به این که هیچ منطقه‌ای در تهران موفق به کنترل ویروس نشده است گفت :  ما در کشور هم هنوز نتوانسته‌ایم، مطابق دیگر کشورهای جهان این بیماری را کنترل کنیم. ما در اوسط اردیبهشت 9 مرگ در تهران داشتیم، ولی دیروز 101 مرگ در تهران ثبت شد و این نشان دهنده سطح ابتلا رو به افزایش است. 

به گفته رییس کمیته سلامت بیشترین مراجعه ما همراه با سرفه و تب بود. در میان فوت شدگان تب بیشتر بوده و مهم‌ترین دلیل مراجعه‌شان تنگی نفس و دیسترس تنفسی گزارش شده است. بیشترین مبتلایان بیماری زمینه‌ای در تهران فشارخون بوده است. 22 درصد از افراد مورد تحقیق ما به دلیل ارتباط با فرد مبتلا، آلوده شدن، و 67 درصد هم سابقه شرکت در اجتماعات را داشتند. 

  خداکرمی با بیان این که مبتلایان به COVID-19 تقریباً تمامی مناطق تهران را فراگرفته‌اند گفت : گرچه تا حدودی در نواحی شرقی تعداد مبتلایان از تراکم بیشتری برخوردار است این در حالی است که موارد فوتی از الگوی مکانی خاصی پیروی نمی‌کند اما در همین حال بیشتر موارد ترخیص شده در نواحی غربی یا به گرایش به غرب است. تراکم موارد ابتلا در برخی مناطق پرتراکم جمعیتی مانند مناطق 4 و 8 و 13 همین‌طور وجود برخی خوشه‌های بیماری در محله‌هایی مانند تهرانپارس، خیابان‌های آیت و پیروزی از نکات قابل‌توجه است. برعکس فراوانی کمتر ابتلا و مرگ در مناطق غربی تهران مانند مناطق 9 و 18 و 21 و 22 از یافته‌های مطالعه است. هرچند در این مناطق هم خوشه‌هایی از ابتلا در نواحی شرقی منطقه 18 و شرقی منطقه 21 دیده می‌شود.

 رییس کمیته سلامت با اشاره به این که اولویت اصلی شهر تهران تجدید نظر در برنامه ریزی شهری برای امنیت بیشتر بهداشتی درمانی است گفت :  شیوه ارایه خدمات درمانی نیازمند سازماندهی مجدد است و مدیریت یکپارچه شهری در حوزه سلامت را طلب می کند. این ویروس امنیت بهداشتی درمانی تهران 8 میلیونی با بیشتری تعداد پزشک و پرستار و بالاترین سرانه تخت بیمارستانی را در معرض آسیب قرار داده است و آسیب پذیری توزیع دارو، تجهیزات پزشکی  را بتصویر کشیده است، ضمن اینکه نیاز به تضمین سلامتی بیش از 30000 نیروی کار حوزه خدمات شهری را هم یادآوری می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید