سهل انگاری شهرداری دامغان کار دستش داد

کدخبر: ۳۵۰۵۴۶
اقتصادنیوز: منزل قدیمی مجاور خانه ابراهیمی دامغان که بادگیر کم نظیر آن، نمای زیبایی به آن خانه داده بود توسط مالک شخصی و با سهل انگاری شهرداری آن شهر در صدور مجوز، تخریب شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا: رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان بیان کرد: مالک خانه قدیمی معروف به خانه جنانی که در مجاورت خانه ابراهیمی دامغان قرار داشت، شامگاه شنبه به صورت شبانه اقدام به تخریب و خاکبرداری پلاک مسکونی خود توسط تجهیزات سنگین بیل و لودر کرد. 

مهدی قاسمی اظهار داشت: به گفته مالک، مجوز تخریب در تاریخ ۲۱ خرداد امسال توسط شهرداری دامغان صادر شده که صدور مجوز بدون اطلاع میراث فرهنگی و بدون اخذ استعلام از این اداره انجام شده است.

قاسمی ادامه داد: مجوز تخریب این خانه تاریخی در حالی صادر شده است که طبق دستورالعمل ابلاغی به شهرداری ها، هرگونه عملیات عمرانی در حریم بناهای تاریخی باید با نظر کمیته فنی میراث فرهنگی صورت پذیرد و اخذ استعلام از میراث فرهنگی درخصوص هر گونه تخریب و ساخت و ساز در بافت های تاریخی جهت صدور مجوز الزامی است. 

وی تصریح کرد: این خانه تاریخی که توسط مالک تخریب شده است، یکی از بناهای دوره قاجار و دارای ارزش معماری بالا است که بادگیر آن نیز یکی از بادگیرهای بی نظیر در منطقه بوده است. 

قاسمی گفت: بدون شک در صورت استعلام از میراث فرهنگی، هرگز مجوز تخریب در این خصوص و موارد مشابه صادر نخواهد شد چرا که عملیات عمرانی تخریب با استفاده از تجهیزات سنگین در مجاورت بناهای تاریخی به جهت احتمال ایجاد تزلزل در بنیان اثر تاریخی، خارج از قوانین و مقررات است. 

وی اضافه کرد: ماموران یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دامغان در نخستین ساعات صبح در محل حاضر و به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر به بنیان بنای خانه ابراهیمی، ضمن توقف کار، اقدامات اولیه جهت تشکیل پرونده را آغاز کردند. 

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان گفت: بدون شک، بررسی های کارشناسی تکمیلی و پیگیری امور مرتبط با تخریب صورت گرفته، در دستور کار این اداره قرار دارد. 

در هفته گذشته نیز، متجاوزان فرهنگی، ۲ برج تاریخی را به صورت ۱۰۰ درصد و قسمت اندکی از دیوار باروی شهر دامغان را تخریب کردند.

خانه ابراهیمی دامغان متعلق به دوره قاجار و در نزدیکی مرکز شهر دامغان قرار دارد که به شماره ۱۷۵۸۲ در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این شهرستان با قدمت هفت هزار ساله خود، دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۲۶ اثر ثبت ملی شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک