روانچی: توافقنامه ایران و چین موضوعی عادی و طبیعی است

کدخبر: ۳۵۱۴۲۸
اقتصادنیوز : سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه با شبکه راشاتودی آمریکا، روابط ایران و چین را دارای قدمتی طولانی دانست و افزود: توافق ایران و چین، موضوعی غیرعادی نیست. ایران و چین، متحدان طبیعی هم هستند که همکاری آنها با یکدیگر، در راستای منافع هر دو آنهاست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مجید تخت روانچی، در بخش دیگری از مصاحبه خود، خروج آمریکا از برجام را علت وضعیت آشفته فعلی دانست و ضمن تاکید بر این که این آمریکایی ها بودند که با خروج از برجام، میز مذاکره را ترک کردند ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر معاف بودن دارو و غذا از تحریم ها را ادعایی بی ربط دانست و گفت: واردات غذا و دارو، کماکان هدف تحریم های آمریکا هستند.

روانچی با رد ادعای دخالت ایران در حمله به نفتکش ها در خلیج فارس، این اتهامات غیرموجه دانست که تاکنون هیچ مدرکی در این رابطه ارائه نشده است.

سفیر ایران، ترور سردار سلیمانی، قهرمان مبارزه با تروریسم را بزرگترین هدیه آمریکا به تروریست ها در منطقه دانست و ادامه داد: داعش و متحدانش، این ترور را جشن گرفتند، چرا که سردار سلیمانی روش مقابله موثر یا این جریانات افراطی را به خوبی می دانست.

روانچی با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به تهران، ایران و عراق را دارای پیوندهای سنتی و تاریخی دانست و افدود: اقدامات آمریکا نمی تواند روابط ایران و همسایگانش را تحت تاثیر قرار دهد.

نماینده دائم ایران در انتهای مصاحبه خود، با تاکید بر عزم ایران برای بهبود روابط با همسایگانش در خلیج فارس، به ابتکار صلح "امید" اشاره کرد که سال قبل توسط دکتر روحانی به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد و افزود: این ابتکار شامل پیشنهاد بنیانی برای همکاری ها در زمینه های مختلف است. ایران خواهان روابطی خوب با همسایگانش از جمله با همسایگان جنوبی است، ولی این آمریکاست که نمی خواهد چنین روابطی بین ایران و همسایگانش شکل بگیرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید