رقابت چین، امارات و آمریکا در راه مریخ

کدخبر: ۳۵۱۴۶۸
اقتصاد نیوز:چین نخستین فضاپیمای خود را راهی مریخ کرد. این کشور پس از امارات به جمع کشورهایی پیوست که در مورد مریخ کاوش می‌کنند. امارات چند روز پیشتر فضاپیمای "امید" را راهی مریخ کرده بود.
رقابت چین، امارات و آمریکا در راه مریخ

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از دویچه وله، فضاپیمای چینی "پرسشگر آسمان" پنج‌شنبه دوم مرداد (۲۳ ژوئیه) به فضا پرتاب شد. مأموریت این فضاپیما که حدود هفت ماه دیگر به  مریخ خواهد رسید یافتن نشانه‌هایی از وجود آب‌‌ در این سیاره یا احتمال وجود حیات در گذشته‌های دور در آن خواهد بود.

چین پس از تلاش ناموفق خود در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پرتاب فضاپیمایی به مقصد مریخ، حال به جمع کشورهای پیشتاز در تحقیقات فضایی پیوسته است.

پیش از چین، امارات متحده عربی بامداد دوشنبه ۳۰ تیرماه (۲۰ ژوئیه) نخستین فضاپیمای  خود را به فضا فرستاد تا راهی مریخ شود. امارات نخستین کشور عربی است که یک مأموریت پژوهشی میان‌سیاره‌ای را آغاز کرده است.

فضاپیمای امارات که از پایگاه فضایی تانگاشیما در ژاپن به فضا پرتاب شد، قرار است در فوریه سال ۲۰۲۱ و هم‌زمان با پنجاهمین سالگرد بنیانگذاری امارات متحده عربی به مدار مریخ رسد.

آمریکا نیز تصمیم دارد فضاپیمای جدیدی راهی مریخ کند که قرار است روی سطح آن فرود آید. دانشمندان ناسا در مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا کاوشگر "استقامت" را برای پرتاب از ایستگاه هوایی کیپ کاناورال آماده می‌کنند.

این کاوشگر شباهت بسیاری به مریخ‌نوردی دارد که تقریباً از هشت سال پیش تا کنون در مورد مریخ کاوش می‌کند. فضاپیمای  جدید ناسا فناوری فرود جدیدتری دارد و رایانه‌ها و دوربین‌های آن مجهزترند و به اندازه یک خودروی سواری کوچک است.

این فضاپیما به ابزارهایی مجهز است که می‌تواند امکان زیست روی مریخ را مورد مطالعه قرار دهد، از پوشش سطح مریخ نمونه‌برداری کند و به زمین بیاورد، از جمله یک ‌هلیکوپتر بسیار کوچک که بال‌های آن با قدرت سه هزار دور در دقیقه، تقریباً ده برابر سریع‌تر از بال‌های هلیکوپتر روی زمین می‌چرخند.

فضاپیمای جدید آمریکایی داده‌های خود را مستقیماً از سطح مریخ جمع‌آوری می‌کنند.

توماس زوربوچن، مدیر علوم ناسا ضمن تبریک به امارات برای پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر "امید" به فضا، تأکید کرده که دو کاوشگر "امید" و "استقامت"، مؤلفه‌های ضروری تحقیق در مورد مریخ هستند. او دهه پیش‌رو را دورانی هیجان‌انگیز خوانده که تمام دنیا کاوشگرانی به مریخ خواهد فرستاد که یک هدف مشترک را دنبال می کنند: پا گذاشتن روی مریخ.

فرود روی مریخ دشوار است و تا کنون تنها آمریکا موفق شده فضاپیمایی را روی این سیاره فرود آورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید