نانو واکسن مبتنی بر RNA گام‌های نخست را موفقیت‌آمیز برداشت؛

خبر خوب درباره واکسن کرونا

کدخبر: ۳۵۱۷۴۸
اقتصادنیوز؛ تیم محققان شرکت پال لایف ساینس، گزینه‌ای‌ جدید برای ساخت واکسن کرونا ارائه کرده‌اند که با بهره‌گیری از فناوری نانو مبتنی بر RNA، پتانسیل بالایی برای مقابله با این بیماری نشان داده و در ارزیابی‌های اولیه موفقیت قابل توجهی بدست آورده است.
خبر خوب درباره واکسن کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا؛ 

محققان درصدد هستند واکسن ضد کرونا را با فناوری نانو به تولید برسانند. در رقابت برای تولید واکسن ضدکرونا، به تازگی فرمولاسیون نانوذره‌ای جدیدی برای  مقابله با ویروس کرونا ارائه شده است. این واکسن مبتنی بر RNA برای محافظت درون ساختار نانوذره‌ای قرار گرفته که با وارد شدن به بدن موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود.

به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، به تازگی گزینه‌ای‌ جدید برای ساخت واکسن کرونا ارائه شده است که پتانسیل بالایی برای مقابله با این بیماری دارد. این واکسن که با همکاری آمیت خنزر از شرکت پال لایف ساینس (PAI Life Sciences) توسعه یافته می‌تواند آنتی بادی‌هایی در بدن ایجاد کند پتانسیل بالایی برای خنثی کردن ویروس کرونا دارد. این واکسن روی موش‌ها و پستانداران مورد آزمایش قرار گرفته است.

تیم توسعه دهنده این واکسن خاطر نشان کردند که این واکسن در طی دو هفته بعد از تزریق به عضله موجب تولید آنتی‌بادی شده که میزان آنتی بادی حاصل از این واکسن قابل مقایسه با آنتی بادی بدن بیمارانی بهبود یافته کرونا است.

براساس مقاله‌ای که این گروه در نشریه Science Translational Medicine به چاپ رساندند این واکسن مبتنی بر RNA موجب تشکیل آنتی‌بادی خنثی کننده کرونا در بدن موش‌های جوان و مسن شده است.

دانشمندان توضیح دادند که این نوع واکسن موجب تشکیل مقدار زیادتری از پروتئین می‌شود و باعث ایجاد واکنش استرس حساس به ویروس شده و در نهایت سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند.

براساس گفته محققان این پروژه، تزریق واکسن RNA به بدن، که مبتنی بر ژنوم ویروس کرونا است، موجب ورود RNA به داخل سلول‌ها شده و دستور تولید پروتئین‌هایی داده می شود. بدن این پروتئین‌ها را تولید کرده و با این کار بدن می‌آموزد که ویروس کرونا را تشخیص داده و به آن حمله کند که این کار با استفاده از آنتی بادی‌ها و سلول‌های T انجام می شود.

به گفته محققان، پاسخ ایمنی ناشی از واکسن باعث جلوگیری از اتصال ویروس کرونا به سلول‌ها می‌شود. برای وارد کردن این واکسن به بدن از نانوذرات لیپیدی غیرآلی (LION) استفاده می شود که توسط شرکت آمریکایی اچ‌دی‌تی بیو (HDT Bio) ابداع شده است.

خنزر می‌گوید: مولکول‌های RNA بسیار مستعد تخریب توسط آنزیم‌ها هستند. LION یک فرمولاسیون نانوذره‌ای بوده که از این مولکول‌ها محافظت می‌کند.

به گفته دانشمندان، این واکسن مبتنی بر نانوذرات می‌تواند واکنش سیستم ایمنی بدن را در پی داشته باشد و آن را پایدار نگه دارد. این واکسن در دمای اتاق تا یک هفته پایدار خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید