هایکو ماس خواستار شد؛

اتحاد چین و آلمان برای حفظ برجام

کدخبر: ۳۵۱۷۵۷
اقتصادنیوز؛ «هایکو ماس»، وزیرخارجه آلمان می‌گوید کشورش برای حفظ برجام روی حمایت و همکاری سازنده چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد حساب می‌کند.
اتحاد چین و آلمان برای حفظ برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان گفته کشورش روی «همکاری سازنده» چین در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حفظ برجام حساب می‌کند. 

ماس این اظهارات را در یک گفت‌وگوی ویدئویی با «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین مطرح کرده است. روسای دستگاه دیپلماسی دو کشور در این گفت‌وگو در خصوص طیفی از مسائل مربوط به روابط دوجانبه میان دو کشور از جمله ایران و لیبی رایزنی کرده‌اند. 

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر خارجه آلمان در خصوص ایران و لیبی گفته برلین روی حمایت بیشتر چین در شورای امنیت و همکاری سازنده این کشور برای حفظ برجام حساب باز کرده است. 

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت‌ماه سال گذشته در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد قصد دارد طی گام‌هایی تعهداتش به این توافق را کاهش دهد. اقدام ایران ذیل مفاد مندرج در برجام اعلام شد.

به تازگی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس)  همسو با آمریکا، پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که با ۲۵ رای مثبت در این شورا تصویب شد.

«کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس هم در واکنش به این اقدام اعلام کرد که اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به این قطعنامه اتخاذ می‌کند و مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیانش خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید