بلومبرگ گزارش داد؛

ظهور چالش بزرگ در مسیر دستیابی به واکسن کرونا

کدخبر: ۳۵۱۸۰۹
اقتصادنیوز: زنجیره تامین برای توزیع واکسن به سراسر جهان آماده نیست و شرکت های حمل و نقل به یک استراتژی هماهنگ نیاز دارند. از طرفی، به دلیل کمبود ظرفیت های حمل و نقل هوایی، هزینه ی توزیع افزایش می یابد.
ظهور چالش بزرگ در مسیر دستیابی به واکسن کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، صنایعی که کالاها را به وسیله ی کشتی، کامیون و هواپیما در سراسر جهان جا به جا می کنند، اذعان می کنند که برای رویارویی با چالش های حمل و نقل واکسن های کرونا آمادگی ندارند.

شرکت های حمل و نقل پیش از این توسط بحران همه گیری کرونا آسیب دیده اند و ظرفیت کشتی های کانتینر و هواپیماهای باری کاهش پیدا کرده است.

از طرفی، زمان قطعی توزیع واکسن همچنان نامشخص است. تولید سریع واکسن به اندازه ی کافی دشوار است، اما توزیع آن در سراسر جهان به متغیرهایی بستگی دارد و عوامل متضاد ممکن است علیه روند توزیع عمل کنند.

نیل جونز، رئیس جهانی ارتباطات حمل و نقل هوایی در این رابطه اظهار کرده است: "ما آماده نیستیم. زنجیره های تامین واکسن بسیار پیچیده تر از زنجیره ی تامین PPE (تجهیزات حفاظتی شخصی مانند ماسک و دستکش) است.". او در ادامه خاطر نشان کرد که احتمال خراب شدن واکسن در روند حمل و نقل وجود دارد.

جولیان سوچ، رئیس بخش دارویی شرکت اسکای کارگو در امارات به تازگی تخمین زده است که یک هواپیمای بوئینگ 777 قابلیت حمل 1 ملیون دوز از واکسن را دارا است. این مساله به این معنی است که برای محافظت نیمی از جمعیت جهان با استفاده از دو بار تزریق واکسن، به 8 هزار هواپیمای باری نیاز است. این امر امکان پذیر است، اما به یک استراتژی جهانی هماهنگ برای افزایش ظرفیت حمل و نقل هوایی نیازمند است. مساله دیگر ظرفیت خنک نگه داشتن واکسن است. مقامات بهداشتی اعلام کرده اند که واکسن تولید شده باید در طی فرآیند حمل و نقل در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد حفظ شود. از جمله سوالات مهمی که در رابطه با دسترسی به واکسن مطرح شده این است که داروهایی که به چنین حمل و نقل ظریف و گران قیمتی نیازمند هستند، چگونه به مناطق دوردست و فقیرنشین خواهند رسید.

در نهایت، کشورها برای توقف اثرات ویرانگر ویروس بر اقتصاد نیاز به دسترسی بسیار گسترده تری به واکسن های ویروس کرونا دارند. اما این امر تا اوایل سال 2021 رخ نخواهد داد. گرچه اثرگذاری واکسن های کرونا هنوز به تایید نرسیده است و وارد مرحله ی تولید انبوه نشده است، اما مدیران ارشد داروسازی معتقد هستند توزیع واکسن، چالش بزرگ تری خواهد بود.

علاوه بر توزیع واکسن، مساله ی دیگر کمبود ظرفیت وسایل حمل و نقل و کاهش تقاضا است که به افزایش هزینه های حمل و نقل منجر شده است. صنعت هواپیمایی نیز پیش از این به دلیل همه گیری کرونا دچار بحران شده است.

اما خبر خوب این است که دولت ها، تولیدکنندگان واکسن و شرکت های زنجیره تامین زمان زیادی برای حل چالش های مربوط به توزیع واکسن دارند.

مترجم: گیسو جعفری

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید