کرونا؛ ضرر ۱.۹ میلیارد یورویی ایرباس

کدخبر: ۳۵۲۸۸۳
اقتصادنیوز : شرکت هواپیما سازی ایرباس اروپا اعلام کرد در شش ماهه نخست امسال ۱.۹ میلیارد یورو ضرر خالص داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از باشگاه خبرنگاران،  خبرگزاری فرانسه از پاریس گزارش داد، شرکت ایرباس که در صنعت هوا و فضا فعالیت می‌کند پنجشنبه اعلام کرد که در نیمه اول امسال ۱.۹ میلیارد یورو خسارت خالص متحمل شده است، و این نشان دهنده افت دو برابری در تحویل هواپیما‌های این شرکت در همین مدت زمانی است که با شیوع «ویروس کرونای جدید» موسوم به ویروس کووید- ۱۹ همزمان شده است.

گیوم فوری رئیس اجرایی ایرباس در گفتگو با این خبرگزاری گفت "تأثیر بیماری همه گیر کرونا بر امور مالی ما اکنون در سه ماهه دوم بسیار مشهود است. همچنان که تحویل هواپیما‌های تجاری ما به مشتریان نسبت به سال گذشته نصف شده است.

ایرباس در شش ماهه نخست سال ۱۹۶ فروند هواپیما به مشتریان خود تحویل داد که این رقم نصف رقمی است که این شرکت در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به مشتریانش تحویل داده بود. با توجه به شیوع بیماری کرونا و متوقف شدن رفت و آمد‌های هوایی، مشتریان این شرکت خواستار تعویق تحویل سفارش‌های خود شدند. از طرفی به علت بسته بودن مرز‌ها ایرباس قادر به پرداخت سفارش‌های خود نبود.

با این حال، تحویل هواپیما در شرکت‌های تولید هواپیما، یک شاخص قابل اعتماد برای میزان سودآوری است. زیرا بیشتر مشتریان تا زمانی که هواپیما سفارش داده خود را تحویل نگیرند حاضر نیستند پول آن را پرداخت کنند.

با توجه به آنچه گفته شد گردش مالی ایرباس در شش ماهه نخست امسال با ۳۹ درصد کاهش در مقیاس سالانه، یعنی نسبت به همین مدت زمان در سال گذشته، به ۱۸.۹ میلیارد یورو و ضرر عملیاتی آن به ۱.۶ میلیارد یورو رسید. این گروه اعلام کرد شیوع بیماری کرونا ۹۰۰ میلیون یورو هزینه در درآمد‌های عملیاتی به جای گذاشته است.

با توجه به اینکه بر اساس پیش بینی‌ها از سرگیری رفت و آمد‌های هوایی و بازگشت به حالت قبل از بحران کرونا تا سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵ متصور نیست، ایرباس ظرفیت تولید خود را نسبت زمان قبل از این بحران ۴۰ درصد کاهش داده است. از همین رو این سازنده هواپیما اروپایی اکنون در مقایسه با آنچه پیش از بحران پیش بینی کرده بود، ۴۰ فروند ایرباس A۳۲۰ در هر ماه (در مقایسه با ۶۰ فروند در سال ۲۰۱۹) تولید می‌کند. شرکت هواپیما سازی ایرباس همچنین هم اکنون ۴ فروند A۲۲۰ و دو فروند A۳۳۰ تولید می‌کند. میزان تولید A۳۵۰ نیز اکنون از ۶ فروند به ۵ فروند رسیده است.

مدیر اجرایی ایرباس افزود در طول شش ماهه نخست امسال، این شرکت تولید کننده هواپیما‌های ایرباس ۱۲.۴ میلیارد یورو پول نقد از جمله ۳.۶ میلیارد دلار برای پرداخت جریمه در فرانسه، انگلیس و آمریکا به موجب توافقی که در ماه ژانویه برای خاتمه دادن به پروند‌های فساد حاصل شد، هزینه کرده است. وی افزود آرمان و هدف نهایی ما این است که پول نقد در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، مصرف نکنیم. چرا که ما با یک وضعیت دشوار روبرو هستیم و عدم اطمینان همچنان باقی است. وی تصریح کرد: به لطف تصمیمی که برای شرکت اتخاذ شده است، ما معتقدیم که به خوبی آماده هستیم تا از این بحران نیز عبور کنیم.

ایرباس در چارچوب برنامه تعدیل یا اصلاح ساختاری خود، یعنی مجموعه خط مشی‌هایی که شرکت‌ها و کشور‌های با مشکل مواجه شده، برای سرپا نگه داشتن خود با اجرای مقررات سختگیرانه انضباط مالی، تعدیل نیرو‌، کاهش هزینه‌ها و دریافت وام در جهت بازارنگر کردن ساختار خود و رشد اقتصادی انجام می‌دهند، تصمیم گرفته است ۱۵۰۰۰ نیروی کار خود را که ۱۱ درصد کل نیروی این شرکت محسوب می‌شود اخراج کند. ۵۰۰۰ نفر از این تعداد نیرو که قرار است اخراج شوند در فرانسه هستند. وی تصریح کرد این شرکت برای این تدابیر اجتماعی بین ۱.۲ تا ۱.۶ میلیارد یورو اندوخته کنار گذاشته است.

شرکت ایرباس که در صنعت هوا و فضا فعالیت می‌کند به دلیل آنچه که "دید محدود" درباره ازسرگیری تحویل سفارش‌ها توصیف کرده است اعلام کرد نمی‌تواند درباره فعالیت‌های شرکت و میزان تولید و تحویل سفارش در سال ۲۰۲۰ هیچ گونه پیش بینی انجام دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید