رئیس‌جمهور سابق آمریکا:

تا زمانی که جوانان در خیابانها اعتراض می‌کنند ، امیدوارم که تغییرات واقعی به وقوع بپیوندد

کدخبر: ۳۵۲۹۳۶
اقتصادنیوز: رئیس جمهوری سابق آمریکا با انتقاد از محدود کردن حق رای شهروندان آمریکایی از تلاش عده‌ای برای منصرف کردن مردم از حضور در صندوق‌های رای خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا باراک اوباما روز پنج‌شنبه در آئین خاکسپاری جان لوئیس عضو مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از رهبران جنبش ضد تبعیض نژادی در آمریکا این مطلب را مطرح کرد و افزود: آمریکا توسط افرادی این‌چنینی ساخته شده است.

وی ادامه داد: آمریکا توسط جان لوئیس‌ ساخته شده است. هنگامی که ما آن مسیر طولانی به سمت آزادی را طی کنیم؛ وقتی که ما اتحاد کامل‌تری شکل می‌دهیم، خواه سالها از آن گذشته باشد، ده‌ها سال یا حتی اگر ۲ قرن دیگر طول بکشد، جان لوئیس یک پدر بنیانگذار آن آمریکای کامل‌تر، عادلانه‌تر و بهتر خواهد بود.

رئیس جمهوری سابق آمریکا اضافه کرد: جان هرگز اعتقاد نداشت که آنچه انجام داده بیشتر از آن است که هر شهروند این کشور بتواند انجام دهد.

اوباما با یادآوری قتل جورج فلوید اظهار کرد: اما امروز ما با چشمان خود شاهد هستیم که افسران پلیس روی گردن سیاهان آمریکایی زانو می‌زنند. ما می توانیم شاهد باشیم که دولت فدرال، ماموران را برای استفاده از گاز اشک آور و باتوم در برابر تظاهرکنندگان مسالمت آمیز قرار دهد.

وی با بیان اینکه کسانی که در قدرت هستند به شدت تلاش می‌کنند تا مردم را از حضور در صندوق رای منصرف کنند، گفت: آنها با بستن محل رای گیری، هدف قرار دادن اقلیت‌ها و دانشجویان با قوانین محدود کننده شناسنامه ، حمله به حق رای ما و حتی تضعیف شرکت پست این کار را انجام می‌دهند.

رئیس جمهوری سابق آمریکا با دفاع از رای‌گیری پستی در شرایط همه‌گیری کرونا، افزود: جان لوئیس می‌دانست که تک تک ما یک قدرت خدادادی داریم و اینکه سرنوشت این دموکراسی به نحوه استفاده ما بستگی دارد. دموکراسی اتوماتیک نیست، باید پرورش یابد، باید بخواهیم و به سختی برای آن کار کنیم.

اوباما با تاکید بر اینکه لوئیس اعتراض‌های مسالمت‌آمیز را میهن‌پرستی می‌دانست، ادامه داد: این اعتراض‌ها راهی برای افزایش آگاهی عمومی، توجه به بی عدالتی و قدرت‌هایی که ناراحت کننده هستند، است.

وی با بیان اینکه مجبور نیستیم بین اعتراض و سیاست انتخاب کنیم، اضافه کرد: این وضعیت یا این یا آن نیست، بلکه یک وضعیت این و آن است. ما باید در جایی اعتراض کنیم که این موثر باشد، اما در عین حال باید اشتیاق و دلایل خود را به قوانین و شیوه‌های ساختاری تبدیل کنیم. به همین دلیل جان ۳۴ سال پیش در کنگره شرکت کرد.

رئیس جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: همچون جان، ما باید با قدرتمندترین ابزاری که در اختیار داریم، یعنی حق رای، حتی سخت‌تر مبارزه کنیم. قانون حق رای یکی از دستاوردهای مهم دموکراسی ما است.

اوباما تصریح کرد: بیایید به او احترام بگذاریم با احیای قانونی که او حاضر بود برای آن بمیرد. به هر حال، نامگذاری قانون حق رای به جان لوئیس، این یک ادای احترام است اما جان نمی‌خواست که ما در آنجا متوقف شویم، تلاش می‌کنیم به جایی برگردیم که قبلاً بودیم. پس از تصویب قانون رای دهی جان لوئیس، باید حرکت کنیم تا این امر بهتر شود.

وی با تاکید بر اینکه باید مطمئن شویم که هر آمریکایی به طور خودکار برای رای دادن ثبت نام کرده است، تاکید کرد: با اضافه کردن محل‌های رای دهی، گسترش رای‌گیری زودهنگام و تعطیلی ملی روز انتخابات، اگر شخصی هستید که در یک کارخانه مشغول به کار هستید، یا یک مادر مجرد هستید که مجبور است به سرکار برود، هنوز هم می توانید رای دهید.

رئیس جمهوری سابق آمریکا خاطرنشان کرد: باید اطمینان یافت هر شهروند آمریکایی در دولت ما نمایندگی مساوی دارد چه شهروندان آمریکایی که در واشنگتن دی سی هستند و چه آنهایی که در پورتوریکو زندگی می کنند. آنها هم آمریکایی هستند.

اوباما تصریح کرد: باید با خودمان صادق باشیم که خیلی از ما تصمیم گرفته‌ایم که رای ندهیم، بسیاری از شهروندان ما معتقدند که رای آنها تغییری ایجاد نمی‌کند، یا بدگویی می‌کنند. به هر حال، استراتژی اصلی سرکوب رای دهندگان است تا شما را ناامید کنند که از اعتقاد به قدرت خود دست بردارید.

رئیس جمهوری سابق آمریکا تاکید کرد: تا زمانی که جوانان در خیابانها اعتراض می‌کنند ، امیدوارم که تغییرات واقعی به وقوع بپیوندد، من امیدوارم اما نمی‌توانیم به طور اتفاقی آنها را در صندوق‌های رای رها کنیم.

اوباما یادآور شد: ما نمی‌توانیم با «رای دادن» همچون یک مساله عادی رفتار کنیم که اگر وقت داشتیم انجام می‌دهیم. ما باید با آن همچون یک اقدام بسیار مهم برخورد کنیم که می‌توانیم به نیابت از دموکراسی‌مان انجام دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید