انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چالشی به نام کرونا/ جو بایدن چگونه از ترامپ پیشی گرفت؟/ تلاش آقای رئیس جمهور برای تعویق انتخابات

کدخبر: ۳۵۳۳۵۳
دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۹ مرداد آن هم در حالی که کمتر از ۱۰۰ روز به برگزاری انتخابات آمریکا مانده، ‌در توییتی پیشنهاد تاخیر در برگزاری این انتخابات را ارائه کرد.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چالشی به نام کرونا/ جو بایدن چگونه از ترامپ پیشی گرفت؟/ تلاش آقای رئیس جمهور برای تعویق انتخابات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رییس‌جمهوری آمریکا پیشنهاد تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را داده است. درخواستی که واکنش منفی جامعه سیاسی این کشور را به همراه داشته است.

 شرایط انتخاباتی کنونی آمریکا به نفع ترامپ نیست. بحران کرونا عاملی شده که حتی سقوط جمهوریخواهان در انتخابات مجلس سنا را هم محتمل کرده است. همین شرایط باعث شده ترامپ به دنبال راهکارهای دیگری باشد تا بتواند به این وسیله شانس خود را برای بقا در قدرت امتحان کند.

تا چند ماه پیش کمتر کسی احتمال می‌داد که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کسی غیر از ترامپ پیروز ‌شود. دونالد ترامپ در  تمام نظرسنجی‌ها از رقیبان احتمالی خود جلوتر بود و آنها را تحقیر می‌کرد و به هرکدام از آنها لقبی می‌داد. جو بایدن را خواب‌آلود و برنی سندرز را دیوانه می‌خواند و به الیزابت وارن لقب سرخ‌پوستی می‌داد.

 دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۹ مرداد آن هم در حالی که کمتر از ۱۰۰ روز به برگزاری انتخابات آمریکا مانده، ‌در توییتی پیشنهاد تاخیر در برگزاری این انتخابات را ارائه کرد. ترامپ مدعی شد: «با رأی‌گیری همگانی از طریق پست، ۲۰۲۰ تبدیل به غیردقیق‌ترین و پرتقلب‌ترین انتخابات تاریخ خواهد شد. این مایه شرمساری ایالات متحده خواهد بود. انتخابات را به تأخیر بیندازیم تا مردم بتوانند به‌درستی، با اطمینان و با امنیت رأی بدهند؟»

این اظهارات ترامپ با واکنش منفی جامعه ‌آمریکا مواجه شد تاآنکه ترامپ، پیشنهاد خود در مورد به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری تعدیل کرد و با فاصله چند ساعت در نشستی خبری گفت که به دنبال تعویق و تغییر تاریخ برگزاری انتخابات نیست، اما در عین حال خواهان انتخاباتی تقلبی نیز نیست. ترامپ بار دیگر تکرار کرد، این خطر وجود دارد که انتخابات ۲۰۲۰ به تقلب‌آمیزترین انتخابات تاریخ آمریکا تبدیل شود.

ونزوئلا و ترامپ

ترامپ دلیل تقاضای خود برای تعویق در برگزاری انتخابات را احتمال تقلب در نتیجه رای‌گیری پستی اعلام کرد. این درخواست ترامپ با واکنش و مخالفت سیاستمدارانی چون باراک اوباما، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده و چهره‌های مهم جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا روبرو شد.

میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواهان سنای آمریکا با اعلام مخالفت خود با تعویق انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو تصریح کرد: «در تاریخ ایالات متحده، حتی در زمان جنگ داخلی و بحران رکود اقتصادی، ما هرگز شاهد تعویق انتخابات ریاست جمهوری نبوده ایم. امسال هم راهی پیدا می کنیم که انتخابات سوم نوامبر به تعویق نیفتد و بتوانیم رای دهیم».

در نظرسنجی‌هایی که اخیرا در مورد انتخابات آمریکا برگزار شده  ترامپ از جو بایدن عقب مانده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که عملکرد دولت ترامپ برای مقابله با بحران کرونا در کاهش محبوبیت او بسیار موثر بوده است. افزایش بیکاری و فشارهای اقتصادی از جمله عوامل ناشی از بحران کرونا در آمریکا است. عملکرد دولت ترامپ و تلاش‌های او برای کم‌اهمیت جلوه دادن خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز در کاهش محبوبیت او موثر واقع شده است. نظرسنجی‌های صورت گرفته حکایت از فاصله ۹ درصدی ترامپ از جو بایدن، رقیب انتخاباتی او از حزب دموکرات دارد. به نظر می‌رسد ترامپ تمایل دارد با به تعویق انداختن انتخابات این مشکل را حل کند.

سیاست دولت ترامپ در مقابله با ویروس کرونا انتقادهای گسترده ای را به دنبال داشته است. ترامپ پس از مدتها مقاومت، اخیرا برای نخستین بار به مردم آمریکا توصیه کرده بود که برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس از ماسک استفاده کنند. او گفت که استفاده از ماسک یک اقدام وطن‌پرستانه است. در حالی که پیش از این بارها استفاده از ماسک را نشانه ضعف دانسته و به تمسخر گرفته بود.

همین مسائل باعث شده که برخی کارشناسان کرونا را مهمترین رقیب انتخاباتی ترامپ معرفی کنند رقیبی به احتمال زیاد تا انتخابات ریاست جمهوری باقی می‌ماند و ترامپ را با چالش های جدی مواجه می کند. اما پیشنهاد ترامپ برای تعویق انتخابات هم خواسته ای قانونی نیست.

بر اساس قانون اساسی آمریکا تنها کنگره می‌تواند زمان برگزاری انتخابات و رای گیری را تعیین کند که در سراسر آمریکا یکسان خواهد بود. قانون اساسی آمریکا با صراحت مشخص کرده که کنگره و نه رییس جمهور زمان انتخابات ریاست جمهوری را تعیین می کند. اگر غیر از این باشد هر رییس جمهوری می‌تواند تاریخی را مشخص کند که به نفع اوست، و یا انتخابات را به زمانی موکول کند که شرایط برای او مناسب است. در قانون مصوب کنگره در سال ۱۹۴۸ آمده است که تاریخ برگزاری انتخابات برای تعیین رییس جمهور و معاون رییس جمهور در تمامی ایالت‌ها هر چهار سال یک بار در اولین سه شنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود.

با این اوصاف حتی اگر کنگره به تغییر زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ رای بدهد، این تصمیم کمک چندانی به ترامپ نمی کند. طبق اصل بیستم قانون اساسی دوره زمامداری رییس جمهور و معاون رییس جمهور ظهر روز ۲۰ ژانویه به پایان خواهد رسید. معنای واضح آن این است که در صورت عدم انتخاب مجدد در پایان دوره چهارساله رییس جمهور باید کاخ سفید را ترک کند.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار توئیتی به پیشنهاد ترامپ برای تعویق انتخابات واکنش نشان داد و نوشت: بند یک ماده دو قانون اساسی می‌گوید: کنگره می‌تواند زمان انتخابات و روزی را که رای دهندگان آراء خود را به صندوق می‌اندازند، تعیین کند. این روز در سراسر آمریکا انتخابات برگزار خواهد بود.

علاوه بر این، برنی سندرز، سناتور ایالات ورمانت و نامزد پیشین پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم با انتشار توییتی به دونالد ترامپ پاسخ داد و نوشت: «نه آقای رئیس جمهور! ما انتخابات را به تاخیر نمی‌اندازیم. مردم آمریکا از اقتدارگرایی، دروغ‌ها و نژادپرستی شما خسته شده اند. در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ دموکراسی پیروز می‌شود و ریاست جمهوری فاجعه بار شما پایان می‌یابد، بای بای!»

نگرانی‌های ترامپ و حتی حزب جمهوری خواه افزایش یافته است و نمود آن در سخنان ترامپ هم نمایان است. تلاش برای به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری یکی از نمودهای این نگرانی و ترس است. از سوی دیگر ترامپ به دنبال پایان فاصله‌گذاری اجتماعی و شروع فعالیت‌های اقتصادی است که برای مقابله با کرونا اتخاذ شده است. ترامپ امیدوار است با شروع فعالیت‌های اقتصادی و رونق اقتصاد آمریکا موقعیت خود را برای انتخابات آبان ماه تقویت کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید