رئیس جدید گروه اقدام ایران کیست؟+ کارنامه

کدخبر: ۳۵۴۵۶۶
اقتصادنیوز: دولت آمریکا به جای تغییر سیاست‌هایش در قبال ایران، اقدام به تغییرات ظاهری کرده و «الیوت آبرامز» را به عنوان جانشین «برایان هوک» مسؤول گروه اقدام (علیه) ایران در وزارت خارجه ایالات متحده منصوب کرد.
رئیس جدید گروه اقدام ایران کیست؟+ کارنامه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازایرنا، آبرامز که در زمان حاضر نماینده فعلی آمریکا در امور ونزوئلاست، در حالی جانشین هوک شده که چند روز پیش در جلسه استماعی در سنای آمریکا گفت که همچنان روی برنامه براندازی «نیکولاس مادورو» رییس جمهوری ونزوئلا «سخت کار می‌کند».

وی با حفظ سمت قرار است مسؤول گروه اقدام علیه ایران باشد و کارزار فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا علیه ایران را ادامه دهد.  
فارن پالیسی در این باره نوشت: آبرامز اکنون به طور همزمان مسؤول دو ابتکار مهم در سیاست خارجی ترامپ شده که هیچ کدام از آنها به پیروزی قابل توجهی که کاخ سفید انتظارش را داشت، منجر نشده است.

کارنامه آبرامز
الیوت آبرامز یک جنگ‌طلب بدنام و حامی جوخه‌های ترور در آمریکای لاتین است که کارنامه سیاهی در دروغگویی و اقدامات جنایتکارانه در قبال کشورها از گواتمالا گرفته تا عراق، دارد.
«استفن مایلز» مدیر اجرایی گروه ضدجنگ «پیروزی بدون جنگ» می‌گوید: دوره کاری آبرامز در قبال السالوادور، گواتمالا، نیکاراگوئه و پانام مملو است از بدترین وسوسه‌هایی که سیاست خارجی آمریکا به خود دیده است، یعنی جنگ‌طلبی، نقض گسترده حقوق بشر و حمایت از رژیم‌های خودکامه.
تحلیلگران معتقدند که وی همچون سایر منصوبان ترامپ برای سمت جدیدش مناسب نیست و با ادامه سیاست‌های شکست‌خورده همچنان به منافع آمریکا لطمه می‌زند و فقط در زمینه ایجاد هرج و مرج موفقیت کسب می‌کند.
گروه ضدجنگ «کدپینک» نیز زنگ هشدار را در مورد انتصاب آبرامز به صدا درآورد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: او در دهه ۱۹۸۰ از سرکوب خشونت‌بار بومیان «مایا» توسط ژنرال «افراین ریوس مونت» حمایت کرد. این اقدام بقدری بی‌رحمانه بود که سازمان ملل از آن به عنوان نسل‌کشی نام برده است.
او ادعا کرده است که ارتش السالوادر مسؤول کشتار سال ۱۹۹۱ در روستای «ال موزوته» نیست اما واقعیت این است که این کشتار را گروهی رقم زدند که توسط آمریکا آموزش دیده بودند. این گروه بیش از ۵۰۰ غیرنظامی را به قتل رساند و حتی گلوی کودکان را نیز برید.  
وی در سال ۱۹۹۱ اعتراف کرد که از ارائه اطلاعات به کنگره در مورد دخالتش در پرونده موسوم به «ایران-کنترا» دروغ گفته است.  
آبرامز نه تنها این کشتار را انکار کرد بلکه بر حمایت از دولت وقت السالوادور تاکید کرد و در سال ۱۹۹۴ در مصاحبه‌ای مدعی شد که سابقه آمریکا در السالوادرو یکی از درخشان‌ترین دستاوردهاست.
او همچنین یکی از افراد ضدفلسطینی است و بشدت از اسرائیل حمایت می‌کند. وی در دولت جورج بوش رییس جمهوری اسبق آمریکا معاون شورای امنیت ملی بود و تلاش زیادی کرد تا از مذاکرات صلح در خاورمیانه جلوگیری کند. این مقام آمریکایی بارها از فشار واشنگتن بر رژیم صهیونیستی جلوگیری کرد تا این رژیم بتواند به شهرک‌سازی‌ها ادامه دهد.  
آبرامز در سال ۲۰۱۵ از دعوت «جان بینر» رییس وقت مجلس نمایندگان آمریکا از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره حمایت کرد. این در حالی است که دعوت از نتانیاهو بدون تایید «باراک اوباما» رییس جمهوری پیشین آمریکا انجام شد.  
آبرامز سال‌ها تلاش کرد تا آمریکا را برای حمله به عراق ترغیب کند. او در سال ۱۹۹۸ نامه‌ای به «بیل کلینتون» رییس جمهوری وقت آمریکا نوشت و از او خواست تا صدام را سرنگون کند.
وی سپس با تاکید بر رویکرد جنگ‌طلبانه خود از تلاش‌ها برای سرنگونی «معمر قذافی» رهبر پیشین لیبی حمایت کرد.
او از مخالفان برجام است و تقلای فراوانی کرد تا مانع از انجام مذاکرات و حصول توافق شود.  
این سیاستمدار نومحافظه‌کار در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ میلادی آمریکا یکی از منتقدان ترامپ بود و حتی گفته می‌شد که ترامپ در سال ۲۰۱۷ به دلیل انتقادهای آبرامز از وی، پیشنهاد معاون وزیر خارجه برای او را رد کرده بود.
اما در نهایت، ترامپ وی را مسؤول پرونده ونزوئلا کرد اما همانگونه که از ابتدا معلوم بود پروژه او برای براندازی در ونزوئلا به نتیجه نرسید و پیش‌بینی می‌شود در مورد ایران نیز همچون هوک دستاوردی نخواهد داشت.
«باربارا لیف» سفیر سابق آمریکا در امارات گفت: دولت ترامپ در چاله عمیقی غرق شده که خود آن را ایجاد کرده بود و هیچ راهی برای مذاکره با ایران ندارد. اگر واشنگتن قبل از انتخابات سوم نوامبر تماس بگیرد، تهران آن را پاسخ نخواهد داد.
به نوشته فارن پالیسی، هوک که یکی از هدایت‌کنندگان کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران است، چند روز دیگر نیز در سمتش به کار خود ادامه خواهد داد تا شاهد رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه جدید آمریکا علیه ایران باشد.
بنا بر این گزارش، این قطعنامه با شکست مواجه خواهد شد زیرا چین و روسیه که حق وتو دارند از این قعطنامه حمایت نخواهند کرد.  
با این حال، دولت ترامپ تهدید کرده است که این قطعنامه را به تصویب می‌رساند و برای فعال کردن مکانیسم ماشه در برجام تلاش خواهد کرد. برخی مقام‌های سابق دولتی در آمریکا معتقدند که هدف دولت ترامپ این است تا در صورت پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت مورد نظر خود را به وی تحمیل کند.  
«جارت بلانک» هماهنگ‌کننده سابق وزارت خارجه آمریکا در امر اجرای برجام می‌گوید: سیاست دولت آمریکا در قبال ایران برای شکست انتخاباتی ترامپ آماده می‌شود و تلاش می‌کند تا گزینه‌هایی را بر بایدن تحمل کند. اما من فکر می‌کنم که تلاش آنها شکست خواهد خورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید