آیا کرونا می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

کدخبر: ۳۵۴۷۲۰
اقتصادنیوز : ریزش مود در میان عوارض جانبی بسیار بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس جدید یکی از غیرقابل‌انتظارترین آنهاست.
آیا کرونا می‌تواند باعث ریزش مو شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین ، این عارضه را که در اصطلاح پزشکی به آن «تلوژن افلوویوم» (telogen effluvium) می‌گویند، یک ریزش موی موقتی است که می‌تواند ناشی از عوامل بسیاری باشد از کاهش وزن گرفته تا عفونت شدید و استرس روانی.

یک نظرخواهی در آمریکا از بیش از ۱۵۰۰ فرد بهبودیافته از کووید-۱۹ که اخیرا منتشر شد است، نشان می‌دهد که ریزش مو یکی از ۲۵ علامت اصلی (از ۱۰۰ علامت) است که این بیماران به آن دچار بوده‌اند.

این بررسی نشان داد که شمار افرادی در این بیماران که دچار ریزش مو شده بودند، بیشتر از افرادی بود که دچار تهوع یا آبریزش بینی- یعنی دو علامت شاخص کووید-۱۹- شده بودند.

یک بررسی دیگر که در ژورنال پزشکی  Journal of Cosmetic Dermatology در ماه آوریل منتشر شد، نشان دهنده «میزان بالای ریزش موی با الگوی مردان» در میان بیماران کووید-۱۹ در اسپانیا است.

دکتر پیمان یزدان، استادیار بیماری‌های پوست در دانشکده پزشکی فاینبرگ نورث‌وسترن نیز می‌گوید موارد ریزش موو را در بیماران کووید-۱۹ دیده است.. او گفت: «من بیماران مبتلا به این عارضه را در کلینیک می‌بینم و اخیر چند بیمار داشته‌ام که در حین یا پس از عفونت با کووید-۱۹ دچار ریزش مو شده و مقدار زیادی از موهایشان را از دست داده بودند.» به گفته او هیچ علت دیگری برای ریزش مو در این بیمار به جز عفونت با کروناویروس وجود نداشت.

دکتر یزدان می‌گوید تلوژن افلوویوم یک عارضه شناخته‌شده پس از عفونت‌های دیگر از جمله مالاریا و سیفیلیس است.

یزدان گفت: «برخی از بیماران دچار استرس شدید عاطفی، افرادی که دچار مقدار زیادی اضطراب هستند یا در موقعیت‌هایی از زندگی قرار گفته‌اند که فشار عاطفی زیادی رویشان آمده است، ممکن است دچار این نوع ریزش مو شوند.»

علاوه بر فشار روانی تغییرات جسمی مانند کاهش وزن نیز ممکن است در این نوع ریزش مو موثر باشند.

یزدان می‌گوید: «برخی از این بیماران دچار بی‌اشتهایی می‌شوند و تغذیه مطلوبی مانند پیش از عفونت ندارند. تغذیه مناسب و رژیم غذایی متعادل نقش مهمی در حفظ سلامت موها دارد.»

به گفته دکتر یزدان یک جنبه مثبت این نوع ریزش مو این است که موقتی است.

او می‌گوید افرادی که دچار این عارضه می‌شوند باید استرس‌هایشان را کاهش دهند و تعذیه‌شان را بهبود بخشند، اما توصیه اصلی او به سادگی آرامشتان را حفظ کنید و منتظر رویش مجدد موها باشید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید