تیپ شخصیتی چگونه بر سلامت روان اثر می‌گذارد؟

کدخبر: ۳۵۴۹۱۶
اقتصادنیوز : شخصیت های ما نقش مهمی در تعیین رفتارها و عادات ما دارند.
تیپ شخصیتی چگونه بر سلامت روان اثر می‌گذارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،طبق نظریات مختلف نظریه پردازان روانشناسی، منشا متفاوتی برای شکل‌گیری شخصیت وجود دارد. اما به طور کلی شخصیت افراد از ژنتیک، سبک فرزندپروری والدین، نوع دفاع های انتخابی کودک و غیره ساخته می‌شود.  بنابراین تعجبی ندارد که نوع شخصیتی با سلامتی شما ارتباط داشته باشد.

علاقه به رابطه بین تیپ‌های شخصیتی و سلامت روان از دوران سقراط تا به امروز وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند پیش‌بینی کننده سلامت روان باشند. محققان دریافته‌اند که خصوصیات شخصیتی که در دوران کودکی به نمایش گذاشته می‌شود علاوه بر سلامت روان، بر طول عمر افراد نیز اثر گذارند.

 برای دانستن چگونگی این اثر گذاری باید با تیپ‌های شخصیتی و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شد. در ادامه چند نوع از این تیپ‌های شخصیتی را معرفی می‌کنیم.

تیپ شخصیتی A

شخصیت کلاسیک نوع A اغلب به عنوان  افرادی سخت گیر، کنترل کننده و کمال گرا توصیف می شوند. افرادی که ویژگی‌های این نوع شخصیت را به نمایش می گذارند ، تمایل بیشتری به رقابت ، بی حوصله ، تنش ، رفتارهای پر ادعا و حتی پرخاشگرانه دارند.

نوع A معمولاً به عنوان کارگرانی سخت‌کوش دیده می‌شوند که هر کاری را برای پیشرفت انجام می‌دهند.  آن‌ها اغلب برای داشتن حس آرامش، نیازمند داشتن تسلط بر کارها و افراد در اطراف خود هستند.

برخی از مطالعات رابطه بین نوع شخصیتی نوع A و فشار خون بالا ، افزایش استرس شغلی و انزوای اجتماعی را نشان داده‌اند.

تیپ شخصیتی A شیوع بیشتری در بین مردان دارد. این تیپ شخصیتی می ‌تواند پیش زمینه‌ی بروز اختلالات اضطرابی و پرخاشگری باشد.

تیپ شخصیتی B

افراد این تیپ شخصیتی خلق و خویی آرام‌تر و بی‌خیال‌تر دارند، و اگر ببرند یا ببازند می‌توانند نسبت به آن بی‌اهمیت باشند. آن‌ها در لحظه زندگی می‌کنند، برای این‌که از زندگی‌شان احساس رضایت داشته‌باشند همیشه نیاز ندارند به موفقیت مهمی دست پیدا کنند.

چون تیپ‌های شخصیتی B هدف‌گرا و موفقیت‌محور نیستند، از حرفه‌هایی لذت می‌برند که مستلزم خلاقیت هستند، و می‌توان آن‌ها را با سرعت کندتری انجام داد.

اگر تیپ شخصیتی Aدارید، چگونه باید به خود کمک کنید؟

1.درک آنچه می توانید تغییر دهید.

 نوع شخصیت افراد در فهم حوادث و شدت نگرانی‌های فرد اثر گذار است. برای تغییر تیپ شخصیتی و کنترل فشارهای روانی لازم است به این درک برسید که محدوده اختیارات شما به عنوان یک فرد کجاست. افراد تیپ  A اغلب به علت روحیه کنترل‌گری که دارند، سعی می‌کنند تمام افراد و اتفاقات محیط اطراف خود را کنترل کنند. امری که در واقعیت باعث آسیب به دیگران می‌شود و درصورت محقق نشدن باعث افزایش اضطراب افراد این تیپ شخصیتی می‌شود. به یاد داشته باشید که این امر به تنهایی قابل اجرا نیست. برای رسیدن به این موضوع نیاز است حتما از یک درمانگر در کنار خود کمک بگیرید.

2. آسیب‌های این تیپ شخصیتی را کاهش دهید

اگر از آن دسته افرادی هستید که درونگرایی را دوست دارید و ترجیح می‌‎دهید بیشتر تنها باشید تا اینکه در کنار جمع قرار گیرید؛ بهتر است ویژگی‌های منفی این تیپ شخصیتی را در خودتان پیدا کنید. با پیدا کردن این نقاط منفی و حل آن‌ها احتمال ابتلا به فشار خون بالا و سایر مشکلاتی که مخل سلامت روان و جسم شما هستند را کاهش می‌دهید.

3. مهارت‌های مقابله با استرس  و خشم را تمرین کنید
فراموش نکنید شما به علت داشتن این تیپ شخصیتی هیجان خشم و استرس بیشتری را نسبت به سایر افراد تجربه می‌کنید. تکنیک‌های موثر مدیریت استرس می تواند به شما در یادگیری چگونگی کنار آمدن بهتر با استرس زندگی روزمره کمک کند.  یادگیری نحوه مدیریت احساس خشم نیز می‌تواند کمک کند.  علاوه بر این به دنبال راه‌هایی برای بهبود روابط اجتماعی خود باشید. این امر می‌تواند به بهبود بهزیستی شما کمک کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید