چگونه گوشی خیس‌شده را از سوختن نجات دهیم؟

کدخبر: ۳۵۴۹۱۷
اقتصادنیوز :وقتی تلفن هوشمند گران‌قیمت شما خیس می‌شود تنها به نجات کامل آن فکر می‌کنید. اگرچه خیس‌شدن موبایل اتفاق دردناکی به نظر می‌رسد اما راه حل‌های خوبی برای آن وجود دارد.
چگونه گوشی خیس‌شده را از سوختن نجات دهیم؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،همه افرادی که تلفن‌های هوشمند دارند تجربه‌های دردناک پرتاب‌شدن گوشی به درون آب یا ریختن مایعات روی آن‌ها را با گوشت و پوست و استخوان لمس کرده‌اند. این شرایط تلخ اگرچه راهکارهای خوبی دارد اما در نهایت همه چیز به سرعت عمل و کیفیت کاری که شما انجام می‌دهید، وابسته است. بنابراین این که چگونه گوشی خیس‌شده را از سوختن نجات دهیم، بستگی به موادی دارد که از آن استفاده می‌کنید.

یکی از پیشنهاداتی که همیشه به افرادی که چنین تجربه تلخی داشته‌اند می‌شود، این است که تلفن هوشمند خود را به درون ظرف برنج انداخته و چند ساعتی صبر کنند. این پیشنهاد به هیچ وجه منطقی نیست و هرگز به تلفن همراه شما کمک نمی‌کند. اگرچه دانه‌های غیرقابل شمارش برنج بخش عظیمی از رطوبت تلفن هوشمند شما را می‌گیرند اما در نهایت راه حل اصلی نیستند.

بنابراین در ادامه تعدادی از روش‌های مهم برای نجات‌دادن گوشی‌های خیس‌شده را به شما معرفی می‌کنیم. فراموش نکنید که اگر تلفن هوشمند کاملا به درون آب سقوط کرد و حتی پس از خشک‌شدن به شرایط نزدیک به عادی بازنگشت، باید به دنبال تعویض قطعات آن باشید.

ابتدا تلفن خود را خاموش کنید

خاموش‌کردن تلفن هوشمند پس از خیس‌شدن نخستین کاری است که باید انجام دهید. خاموش‌کردن به قطعات کمک می‌کند تا فعالیت خود را متوقف کنند. در این میان صفحه نمایش اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد چون تاثیر قطرات آب روی آن می‌تواند تقریبا غیرقابل جبران باشد.

محفظه سیمکارت و کارت حافظه را خارج کنید

تلفن‌های هوشمند جدید با باطری‌های پلمپ به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین برای دسترسی به سیم کارت و کارت حافظه باید محفظه کشویی که در حاشیه قاب قرار دارد را بگشایید. پس از خیس‌شدن تلفن هوشمند خیلی سریع محفظه سیمکارت و کارت حافظه را از بدنه اصلی جدا کنید و اجزای آن را با دقت خشک کنید. این اتفاق باعث می‌شود تا سیمکارت و کارت حافظه تلفن شما سالم بمانند و البته که از نفوذ بیشتر آب هم جلوگیری می‌کند.

از دستمال‌های میکروفایبر استفاده کنید

پارچه میکروفایبر با الیاف منحصربه‌فرد و بسیار ریزیبا ضخامت ۱۰ میکرون در برابر مایعات، روغن ، گرد و غبار و سایر اجسام ریز مقاومت دارد و آن‌ها را در داخل شکاف‌های کوچک خود به دام می‌اندازد. بنابراین آلودگی‌ها را به درستی پاک می‌کند و سطوحی کاملا پاکیزه و عاری از هرگونه آلودگی و رطوبت را به شما تحویل می‌دهد. برای خشک‌شدن گوشی خود از یک دستمال میکروفایبر استفاده کنید. دستمال‌های مخصوص عینک و دستمال‌هایی که برای پاک‌کردن محصولات الکترونیکی وجود دارد هم به شما کمک می‌کنند.

همه سطوح، اجزا و بدنه تلفن هوشمند خود را با دقت پاک کنید. اگر طراحی گوشی شما این اجازه را می‌دهد، اجزای آن را با دقت باز کنید و همه آن‌ها را خشک کنید. با این حال اگر برای چنین کاری به جراحی کامل تلفن نیاز دارید بهتر است آن را فراموش کنید و تنها سطوح در دسترس را بررسی کنید. از سشوار برای خشک‌کردن قطعات تلفن هوشمند خود امتناع کنید چون دمای بالای آن نه تنها برای چسب قطعات گوشی شما مناسب نیست بلکه احتمال زنگ‌زدگی آن را مطرح می‌کند.

چرا نباید از برنج استفاده کرد؟

دلیل مطرح‌شدن نام برنج برای خشک‌کردن تلفن هوشمند خیس‌شده قدرت بالای جذب رطوبت آن است. اما برنج بهترین محصولی نیست که می‌توانید با کمک آن رطوبت موبایل خیس‌شده را دفع کنید. شاید بهتر باشد از ذرت و جو به عنوان گزینه‌های جدی‌تر استفاده کنید چون رطوبت بیشتری را جذب می‌کنند. ضمن اینکه فراموش نکنید در صورت قراردادن گوشی یا تلفن هوشمند خود درون ظرفی از برنج، ذرت یا جو در آن را باز نگه دارید تا رطوبت با سرعت بیشتری از آن خارج شود.

ژل سیلیکا هم گزینه مناسبی برای نجات تلفن هوشمند شما به نظر می‌رسد. اگر تلفن هوشمند یا وسیله دیجیتالی جدیدی خریداری کنید، متوجه وجود دانه‌های پلاستیکی بسیار ریزی می‌شوید که در حقیقت برای جلوگیری از مرطوب‌شدن دستگاه شما در حین حمل و نقل بوده‌اند. ژل سیلیکا در تعداد بسیار زیاد، همان معجزه‌ای است که برای نجات تلفن هوشمند خیس‌شده به آن نیاز دارید.

آیا برای تلفن هوشمند ضدآب هم نگرانی وجود دارد؟

فناوری ضدآب‌کردن تلفن‌های هوشمند از چند سال پیش در دست توسعه قرار دارد. شرکت سونی علاقه خاصی به استفاده از آن در محصولات خود داشت. بنابراین تعدادی از محصولات خود را با درپوش‌های عایق به بازار عرضه کرد. با این حال این فناوری در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی همراه بوده و حالا با تلفن‌هایی مواجه هستیم که بدون قراردادن هیچ درپوشی روی خروجی‌هایشان به صورت کامل ضدآب هستند. متاسفانه تولیدکننده‌های شناخته‌شده‌ای مانند شیائومی، هواوی و نوکیا علاقه چندانی به این فناوری ندارند و غول‌های بازار تلفن‌های هوشمند مانند سامسونگ و اپل هم این استاندارد را تنها برای گرانترین محصولات خود در نظر گرفته‌اند.

بنابراین وقتی میلیون‌ها تومان برای خرید یک تلفن هوشمند ضدآب هزینه می‌کنید، طبیعی است که نگران مقاومت واقعی آن در برابر مایعات باشید. خوشبختانه همه محصولات ضدآب این روزهای بازار تلفن‌های هوشمند به معنای واقعی کلمه در برابر مایعات مقاومت دارند و می‌توانید از آن‌ها بدون دغدغه حتی در محیط‌های مرطوبی مانند استخر و کنار دریا هم استفاده کنید. استاندارد مشخصی برای ضدآب‌بودن تلفن‌های هوشمند و ساعت‌های هوشمند وجود دارد.

آن‌ها با کدی شناخته می‌شوند که مخفف مقاومت در برابر نفوذ است و با عبارت IP شناخته می‌شود. بیشتر تلفن‌های هوشمند فعلی بازار که ضدآب هستند از استاندارد IP68 بهره می‌برند. این استاندارد به معنای آن است که تلفن هوشمند شما به مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک و نیم متر دوام می‌آورد.​

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید