ان‌بی‌سی‌نیوز مدعی شد:

روش ایران در دور زدن تحریم‌ نفتی

کدخبر: ۳۵۵۲۲۸
TankerTrackers (موسسه‌ای که حرکت نفتکش‌ها را رصد می‌کند) دریافته است که ایران بارها و بارها بوسیله تانکرهای خارجی اقدام به صادرات میلیون‌ها بشکه نفت نموده و با دور زدن تحریم‌های آمریکا مانور قدرت می‌دهد.
روش ایران در دور زدن تحریم‌ نفتی

به گزارش اقتصادنیوز، وبگاه شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی ‌نیوز در گزارشی نوشت؛ با وجود تحریم های شدید ایالات متحده ، ایران همچنان به صادرات بیش از 600 هزار بشکه در روز می‌پردازد. این یعنی بیش از دو برابر میزانی که در گزارش اخیر کنگره تخمین زده است.

ان بی سی(NBC) ، براساس داده های TankerTrackers.com -شرکتی که صادرات نفت را پیگیری می کند ، پرونده تانکر هندی گیسل را مطرح کرده است. این تانکر در ماه آوریل پاکستان را ترک کرد و به نظر می رسید که یک سفر استاندارد به سمت خلیج فارس را آغاز می کند. داده های ردیابی سپس نشان داد کشتی در حال چرخش U شکل در نزدیکی تنگه هرمز بوده و در خلیج عمان متوقف شده است.

مانورهای ایران برای دور زدن تحریم های نفتی آمریکا

با این حال ، تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که کشتی در مکان مشخصی نبوده است. TankerTrackers از تصاویر ماهواره ای برای پیدا کردن گیسل در سواحل جزیره لاوان در فاصله بیش از 100 مایل با محل مشخص شده استفاده کرد.

اقتصاد ایران تحریم

در حاشیه سواحل جزیره لاوان، گیسل با یک تانکر نفتی ایران ملاقات کرد ، که تخمین زده می شود یک میلیون بشکه نفت خام به گیسل منتقل شود. گیسل در ادامه تحویل نفت به چین را ادامه داد.

TankerTrackers دریافته که مانورهای مشابهی بارها توسط ایران برای انتقال و صادرات میلیون ها بشکه نفت و دور زدن تحریم های آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

صادرات نفت ایران کاهش یافته است؟

در گزارش ماه ژوئن گمرک چین اعلام شده است که هیچ نفتی از ایران در این ماه وارد گمرک چین نشده است اما در همان زمان از اندونزی نفت زیادی وارد چین شده است  یک منبع به NBC Newsگفته است که  نفت ایران به عنوان نفت اندونزی تحویل داده می شود.

به گزارش NBC News ، در یک گزارش اخیر کنگره تخمین زده می شود که صادرات نفت ایران از سال 2018 تا کنون 90 درصد کاهش یافته و از 2.5 میلیون بشکه در روز به 227،000 بشکه در روز رسیده است.

اما بر اساس یافته های TankerTrackers کاهش صادرات نفتی ایران را حدود 76 درصد ارزیابی می‌کند.

با اینکه تولید نفت خام جمهوری اسلامی ایران به حدود 2 میلیون بشکه در روز رسیده (تقریباً نصف شده است) اما ایران اظهار داشته است که قصد دارد با وجود تحریم ها، توسعه صنعت نفت خود را ادامه دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید