پیچیدگی‌های درست کردن چای در ماکروویو

کدخبر: ۳۵۵۳۱۹
اقتصادنیوز : آبی که داخل ماکروویو به جوش می آوریم ، کیفیت آب جوش روی اجاق گاز یا کتری برقی را ندارد. اما چرا؟
پیچیدگی‌های درست کردن چای در ماکروویو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه خراسان ، شاید این وسوسه برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی عجله دارید، به فکر درست کردن چای در ماکروویو افتاده باشید اما خب اگر این کار را انجام داده باشید، به احتمال زیاد می‌دانید که آبی که داخل ماکروویو  به جوش  می آوریم ، کیفیت آب جوش روی اجاق گاز یا کتری برقی را ندارد. اما چرا؟

دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک چین به تازگی نتایج بررسی جدید خود را در این زمینه منتشر کرده است. این محققان می‌گویند زمانی که شما داخل کتری روی اجاق آب را گرم می‌کنید، آب از پایین‌ترین سطح شروع به گرم شدن می‌کند. آب گرم به دلیل کاهش چگالی به سمت بالا و آب سردی که در سطح بالاتر است، به سمت پایین حرکت می‌کند.

این جریان همرفت آب داخل کتری باعث می‌شود که دمای تمام حجم آب متناسب با هم افزایش یابد. در نتیجه وقتی آب جوش می‌آید، همه آب داخل کتری به نقطه جوش رسیده است اما داخل ماکروویو داستان به این شکل اتفاق نمی‌افتد.

 این محققان می‌گویند افزایش دمای آب یک لیوان داخل ماکروویو به صورت یکنواخت روی نمی‌دهد. چرا که ماکروویو مانع از بروز جریان همرفت آب داخل لیوان می‌شود و از طرفی حرارت دیدن آب برعکس کتری روی گاز، نه از یک سمت که از همه جهات اتفاق می‌افتد. برای همین روی لیوانی که داخل ماکروویو حرارت دیده شما می‌توانید قل زدن آب را ببینید در حالی‌که بخش پایین آب آن دمایی بسیار پایین‌تر دارد. در نتیجه این موضوع هم وقتی آب داخل ماکروویو جوش آورده شده و سپس چای کیسه‌ای داخل آن انداخته می‌شود

 نتیجه در بیشترمواقع جالب از کار در نمی‌آید. چرا که چای کیسه‌ای در بخش پایین‎تر لیوان که دمای آب در آن خیلی بالا نیست، قرار می‌گیرد. اما آیا راهی هست که بشود این مشکل را برطرف کرد؟

 محققان روش‌های مختلفی برای حل مشکل توازن نداشتن دمای آب و دیگر مایعات داخل ماکروویو پیشنهاد کرده‌اند؛ از تغییر در نحوه ارسال امواج داخل ماکروویو تا تغییر در لیوان‌ها. اما خب شاید دم‌دست‌ترین راهی که هر یک از ما می‌توانیم در خانه آن را انجام دهیم، گرم کردن آب داخل ماکروویو، سپس خارج کردن آن و هم زدن آب با قاشق و دوباره گرم کردن آب داخل ماکروویو است. با این کار حداقل می‌توانید مطمئن باشید که دمای بخش پایین لیوان حداقل‌های لازم برای درست کردن چای را دارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید