آنهایی که همیشه پاهایشان سرد است بخوانند

کدخبر: ۳۵۵۶۴۴
اقتصادنیوز : دو علت شایع سرد بودن پاها یکی کاهش جریان خون در آنها و دیگری اشکال در اعصاب حسی آنها است.
آنهایی که همیشه پاهایشان سرد است بخوانند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین یک علت کاهش گردش خون در پاها می‌تواند آتروسکلروز (تصلب شریان‌ها) تنگ و باریک شدن شریان‌ها در نتیجه رسوب چربی در آنها است که جریان خون به پاها را کاهش می‌دهد. در نتیجه پاهای شما ممکن است هنگام نشستن آبی یا ارغوانی به نظر برسند و هنگامی دراز می‌کشید، رنگ پریده یا سفید شوند. ممکن است در پنجه پاهایتان هنگام راه رفتن احساس درد هم بکنید. پزشکتان معمولا با معاینه کردن نبض‌ در پاهایتان می‌تواند این عارضه را «بیماری شریان‌های محیطی» نامیده می‌شود، تشخیص دهد.

یک مشکل متفاوت که ممکن است در گردش خون پاها رخ دهد، هنگامی است که رگ‌های خونی کوچک در پاها برای حفظ گرما در بدن منقبض و تنگ می‌شوند. افرادی که میزان چربی بدنی آنها کمتر است (عایق بدنی کمتری دارند)، به حفظ بیشتر حرارت بدن نیاز دارند، بنابراین پاهای این افراد سرد می‌شوند تا اندام‌های داخلی گرم بمانند.

در «نشانگان رینود»، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها یا پاها در واکنش بیش از حدی به سرما نشان می‌دهند. تنگ شدن بیش از حد رگ‌ها باعث احساس سرما در پاها و نیز  کبود و بعد سفید شدن آنها می‌شود. هنگامی که بعدا پاها در معرض هوای گرم قرار گیرند، قرمز می‌شوند. مصرف برخی از داروها مانند «داروهای مسدودکننده گیرنده بتا» (مانند پروپرانولول) ممکن پدیده مشابهی را در پاها ایجاد کنند.

آسیب عصبی یا «نوروپاتی» نیز می‌تواند باعث سردی پاها شود. در این مورد، فرد به این علت در پاهایش احساس سرما می‌کند که اعصابی که دما را حس می‌کنند به درستی کارشان را انجام نمی‌دهند. در این حالت هنگامی که پاها را لمس می‌کنید، سرد نیستند، اما فرد ممکن است احساس بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در آنها داشته باشد.

بالاخره اینکه سردی پاها ممکن است واکنش طبیعی بدن به دمای محیطی باشد. برخی از پژوهشگران معتقدند داشتن پاهای سرد ممکن است صفتی وراثتی باشد. در چنین حالتی چون علتی پزشکی وجود ندارد، راه حل پوشیدن جوراب‌های گرم است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید