7 فایده علمی چرت بعدازظهر

کدخبر: ۳۵۵۶۵۳
اقتصادنیوز : در پاسخ به فواید بسیار چرت زدن، شرکت‌های بزرگی مانند فیس بوک، گوگل و نایک اتاق‌های چرت زدن را در محل کار گنجانیده و کارمندان خود را ترغیب به استفاده از آن‌ها می‌کنند.
7 فایده علمی چرت بعدازظهر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سایت سواد زندگی ، بسیاری از ما چرت‌های بعدازظهری پدرانمان را به یاد داریم. زمانی که خصوصاً در تابستان‌ها پس از نهار و چای در خنکای پنکه‌های سقفی و در سایه‌روشنی که حصیرهای پشت پنجره در اتاق ایجاد می‌کردند. پدر شمدی را روی خود می‌انداخت و چرت بعدازظهری آغاز می‌شد. ما بچه‌ها البته از این چرت چیزی نمی‌فهمیدیم و برای آنکه مورد غضب واقع نشویم یا به زیر سایه درختان حیاط و آب حوض پناه می‌بردیم یا با دوچرخه‌ها به کوچه می‌زدیم.

 امروز اما همه‌چیز تغییر کرده است. ما، پدران و مادران امروزی معمولاً تا 4 عصر درگیر کار هستیم و دیگر آسایش سایه‌روشن حصیرهای پشت پنجره تنها حسی از نوستالژی دارد. بااین‌همه چرت بعدازظهری را می‌توان حتی پشت میز کار هم زد یا روی تکه موکتی در نمازخانه یا در منزل پس از بازگشت از کار. 

چرت کوتاه مزایایی دارد که مطالعات امروزی بر آن صحه گذاشته‌اند تا جایی که در پاسخ به فواید بسیار چرت زدن، شرکت‌های بزرگی مانند فیس بوک، گوگل و نایک اتاق‌های چرت زدن را در محل کار گنجانیده و کارمندان خود را ترغیب به استفاده از آن‌ها می‌کنند. در ادامه شما را با 7 فایده علمی چرت کوتاه بعدازظهری آشنا می‌کنیم.

 7 فایده چرت بعدازظهری

اکثر متخصصان چرت زدن 10 تا 20 دقیقه‌ای را توصیه می‌کنند، چراکه بیش از آن ممکن است منجر به "بی‌تحرکی خواب" شود – غرق شدن در خوابی عمیق که به‌سختی می‌توان از آن خارج شد.اماچطور می توان فقط 15 دقیقه خواب روزانه کمک کرد؟موارد زیر را در نظر بگیرید.

1- حافظه را تقویت می‌کند

مطالعات نشان دادند، شرکت‌کنندگانی که دوره‌های 10، 20 و 30 دقیقه‌ای را به طور مرتب می‌خوابیدند عملکرد خود را دو ساعت و نیم بعد از چرت در تست‌های حافظه و هوشیاری بهبود بخشیدند و افزایش سریع عملکرد را تجربه کردند.

2- فشارخون را کاهش می‌دهد

یک مطالعه منتشرشده درمجله فیزیولوژی کاربردینشان داد که در کسانی که "عادت چرت بعدازظهری" دارند کاهش 37 درصدی مرگ‌ومیر کرونر را تجربه می‌کنند. متخصصان این کاهش مرگ‌ومیر در چرت زنندگان را به دلیل کاهش استرس قلبی و عروقی مرتبط می‌دانند. به عبارت دیگر به هنگام چرت زدن، بدن از تنش و استرس قلبی و عروقی خالی می‌شود و این موجب کاهش سکته‌های قلبی در این افراد است.

3- اعصاب را آرام می‌کند

یک مطالعه در دانشگاه برکلینشانداد که یک چرت 30 دقیقه‌ای به‌طور بالقوه می‌تواند شما را آرام کند. این مطالعه نشان داد که در چرت 30 دقیقه‌ای که مغز وارد خواب سبک می‌شود چون هیچ رؤیایی وجود ندارد اعصاب حالتی چون غوطه‌وری در آب را تجربه می‌کند که باعث می‌شود تنش‌ها و انقباض‌هایی که در طول روز در اعصاب ماهیچه‌ای ایجادشده رها شوند و بدن سبکی و راحتی را احساس و تجربه کند.

4- هوشیاری را بهبود می‌بخشد

بهبود هوشیاری پس از چرت تعجبی ندارد چون به تجربه می‌توان دریافت که فرد پس از چرتی کوتاه بسیار هوشیارتر است. اما بااین‌وجود،بنیاد ملی خوابگزارش می‌کند که یک مطالعه ناسا در مورد خلبانان و فضانوردان خواب‌آلود نشان داد که یک چرت زدن 40 دقیقه‌ای باعث بهبود 34 درصدی عملکرد و هوشیاری 100 درصد می‌شود. این بنیاد توصیه می‌کند قبل از رانندگی با خودروی خود حتماً چرت بزنید تا خطر تصادف رانندگی ناشی از خواب‌آلودگی را کاهش دهید.

5- خلاقیت را افزایش می‌دهد

ذهن عاشق چرت زدن است. جیمز ماس و ربکا رابینز، موسسان خواب برای موفقیت درنیویورک تایمز می‌نویسند: خوابیدن در طول روز می‌تواند، "افزایش تفکر خلاق، افزایش پردازش شناختی، بهبود حافظه و به‌طور کلی پاک کردن ذهن از گرفتاری" را به همراه داشته باشد.

6- قدرت اراده را تقویت می‌کند

در هنگام خستگی مواجه‌شدن با مسائل زندگی می‌توانند دشوار باشند، به خصوص در مورد مسائلی که به قدرت اراده مربوط است مثل تصمیم‌گیری یا مذاکره. برای همین است که چنین اموری را معمولاً صبح‌ها که مغز بالاترین کارکرد را دارد انجام می‌دهیم.روانشناسی امروزگزارش می‌دهد، هنگامی‌که شما از خواب محروم هستید، مغز شما مسائل دشوار را نمی‌بیند و به‌نوعی حواس شما پرت می‌شود. آن‌ها چرت نیمروزی را توصیه می‌کنند: "چرت زدن در اواسط روز می‌تواند نیروی تخلیه‌شده شما بازگرداند و باعث کاهش استرس، بهبود خلق‌وخوی و تمرکز شود".

7- چرت از قهوه بهتر است

محققان دریافته‌اند که گرچه چرت زدن طولانی‌تر باعث ایجاد غم و اندوه می‌شود، اما یک چرت 60-90 دقیقه‌ای (خواب REM) شما را برای یادگیری پیچیده و مهارت‌های ادراکی آماده می‌کند. در یک آزمایش، سارا مدنیک، دانشمند خواب به‌طور مستقیم تأثیر میزان مصرف کافئین (200 میلی‌گرم) را با چرت زدن (60-90 دقیقه) و دارونما در سه فرآیند مجزای حافظه (حافظه کلامی- اعلامی، مهارت‌های حرکتی رویه‌ای و یادگیری ادراکی) مقایسه کردند: نتیجه نشان داد که چرت باعث بهبود عملکرد در هر سه زمینه مختلف یادگیری شد، درحالی‌که کافئین یا اختلال ایجاد کرد یا اساساً فایده‌ای نداشت.

اگر نمی‌توانید چرت بزنید

اگرچه فواید چرت زدن بسیار است، اما برخی از ما نمی‌توانیم در وسط روز خواب راحتی داشته باشیم. برای این دسته از افراد مراقبه یا تمرینات تنفسی نیز می‌تواند همان نتایج شگفت‌انگیز چرت را داشته باشد. تمرینات ساده تنفس - مثل تنفس آرام و شمارش نفس کشیدن یا تنفس شکمی. نفس کشیدن به این شیوه‌ها می‌تواند به کند شدن مغز شما کمک کند و به‌طور بالقوه می‌تواند ترمیم‌کننده باشد.

بهترین راه چرت زدن چیست؟

برای به دست آوردن حداکثر استفاده از چرت زدن، این نکات را دنبال کنید:

چرت‌ها را کوتاه نگه‌دارید. فقط 10 تا 20 دقیقه چرت بزنید. هر چه بیشتر چرت بزنید، احتمالاً بعدازآن احساس منگی خواهید کرد. بااین‌حال، میان‌سالان ممکن است بتوانند چرت‌های طولانی‌تر را تحمل کنند.

در اوایل ظهر چرت بزنید. چرت زدن بعد از ساعت 3 بعدازظهر می‌تواند در خواب شبانه اختلال ایجاد کند. عوامل فردی مانند نیاز شما به خواب، برنامه خواب، سن و میزان مصرف داروهای شما نیز می‌تواند در تعیین بهترین زمان روز چرت زدن نقش داشته باشد.

 محیط آرامش‌بخش ایجاد کنید. در مکانی خلوت و تاریک با دمای معمولی اتاق و بدون عواملی که حواس شما را پرت کنند چرت بزنید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید