معرفی دیدگاه‌های شریک انتخاباتی بایدن دزباره تل‌آویو و تهران

کدخبر: ۳۵۵۶۶۹
اقتصادنیوز: یک تحلیلگر مسائل آمریکا انتخاب کاملا هریس به عنوان معاون وشریک انتخاباتی جوبایدن را مورد بررسی قرار داد.
معرفی دیدگاه‌های شریک انتخاباتی بایدن دزباره تل‌آویو و تهران

به گزارش اقتصادنیوز امیرعلی ابوالفتح،  در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه همانطور که پیش از این گمانه زنی می شد، بایدن یک خانم رنگین پوست را به عنوان معاون خود انتخاب کرد، اظهار کرد: یک لیست بلند بالایی از زنانی که دارای صلاحیت جهت حضور در این پست هستند، تهیه شده بود که از بین این لیست در نهایت خانم کامالا هریس از سوی جو بایدن و دموکرات ها انتخاب شد، او زنی آسیایی و آفریقایی تبار است و در واقع می تواند پلی بین آمریکا و دو قاره آسیا و آفریقا باشد.

 نقاط قوت کامالا هریس 

وی با بیان اینکه در فضای ملتهب نژادی کنونی در آمریکا پس از مرگ "جرج فلوید" انتخاب خانم هریس یک خبر دلگرم کننده برای سیاه پوستان و رنگین پوستان آمریکایی است، گفت: بایدن خود معاون اولین رئیس جمهور سیاهپوست آمریکا (باراک اوباما) بود و اکنون خودش اولین زن سیاهپوست (کامالا هریس) را به عنوان معاون خود انتخاب کرده است.

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین با اشاره به تجربه طولانی کاملا هریس در مسائل قضایی خاطرنشان کرد: او دارای سابقه ای طولانی در مباحث قضایی است، پیش از این او مدتی دادستان کل کالیفرنیا بوده است، بنابراین می تواند در مسائل حقوقی و جاهایی که تغییر قوانین مورد نیاز است، نقش عمده ای را ایفا کند.

وی با بیان اینکه در کمپین انتخاباتی دموکرات ها به موضوع سن نیز توجه جدی شده است، گفت: آقای بایدن خود 77 ساله است و بنابراین این انتظار وجود داشت که معاون جوانی را برای خود انتخاب کند. خانم هریس  55 سال سن دارد و در صورتیکه بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2020 پیروز شود با توجه به سن بایدن که احتمالا نتواند در انتخابات 2024 شرکت کند، خانم هریس گزینه خوبی برای دموکرات ها جهت شرکت در این انتخابات است. از طرف دیگر در صورتیکه بایدن نتواند دور اول ریاست جمهوری خود را تمام کند خانم هریس  55 ساله مسئولیت امور در کاخ سفید را بر عهده می گیرد.

نقاطضعف معاون جوبایدن 

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین با بیان اینکه کامالا هریس چند نقطه ضعف دارد، ادامه داد: خانم  هریس مثل خود جو بایدن از جناح مرکز گرای حزب دموکرات است و از دیگر سو در زمانی که در کالیفرنیا مسئولیت قضایی بر عهده داشته است برخی از احکامی که صادر کرده است به نفع رنگین پوستان نبوده و حتی شائبه رنگ و بوی نژادی دارد و این موضوعی است که احتمالا جمهوری خواهان در جریان مبارزات انتخاباتی به عنوان یک نقطه ضعف علیه او و بایدن استفاده می کنند.

 نگاه جناج چب حزب دموکرات به انتخاب کامالا هریس 

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین در مورد تبریک برنی سندرز به کامالا هریس برای انتخاب شدنش به عنوان معاون جو بایدن و اینکه آیا این خانم می تواند آراء جناح چپ گرای حزب دموکرات را به سمت خود جلب کند، گفت: بر خلاف سال 2016 که دعوای جناح چپ و جناح میانه حزب دموکرات تا زمان برگزاری روز کنوانسیون ادامه داشت و حتی یک شبه کودتایی علیه برنی سندرز صورت گرفت در انتخابات 2020 جناح چپ شکست خود را به راحتی در جریان رقابت های درون حزبی پذیرفت و سندرز کنار رفت، متقابل آن جو بایدن در مرام نامه انتخاباتی خود به دغدغه ها و توصیه های جناح چپ دقیقا توجه کرد، چنانکه حتی صدای ترامپ نیز درآمد. بنابراین پیش بینی می شود سران جناح چپ از جمله سندرز در حزب دموکرات از هریس حمایت کنند، چرا که آنها با دشمن بزرگی مثل ترامپ مواجه هستند و وقتی روی بایدن اجماع می کنند این اجماع روی هریس نیز رخ خواهد داد.

ابوالفتح ادامه داد: حمایت سران جناح چپ در حزب دموکرات از بایدن و هریس، الزاما به این معنا نیست که بدنه جریان چپ نیز به این روند می پیوندد، بنابراین باید دید که طی روزهای آتی چه اتفاقاتی رخ می دهد، در مناظره ها چه مطالبی مطرح می شود و اینکه آیا بایدن و هریس می توانند رای بدنه اجتماعی جناح چپ را جلب کنند یا نه؟

رابطه معاون جو بایدن با اسراییل 

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین در مورد نگاه کاملا هریس به اسرائیل و نوع تعامل او با این رژیم تصریح کرد: در ایالات متحده از یک سطحی به بالا قریب به اتفاق افرادی که برای تصدی مناصب انتخاباتی خیز بر می دارند رابطه دوستانه ای با اسرائیل دارند و تک و توک افرادی مانند" ایلهان عمر" بروز می کند. حتی سندرز که به شدت با نتانیاهو زاویه دارد شیفته و عاشق اسرائیل است و معتقد است که راهی که نتانیاهو طی می کند به نابودی اسرائیل ختم می شود و برای حفظ اسرائیل راهکارهای متفاوتی را مطرح می کند.

دیدگاه کامالا هریس به برجام و ایران 

ابوالفتح همچنین در مورد نگاه معاون جو بایدن به ایران نیز گفت: خانم هریس یک چهره فعال در عرصه سیاست خارجی و امنیتی نبوده و حتی در مدتی هم که در کنگره حضور داشته چندان در عرصه سیاست خارجی اظهار نظر نکرده است. او نیز در دوران رقابت های درون حزبی حزب دموکرات به مانند اغلب نامزدهای این حزب اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات به برجام بر می گردد.

وی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشت که حتی اگر بایدن و هریس در انتخابات پیش رو پیروز شوند اینکه روابط ایران و آمریکا به دوران سال 2015 باز گردد دور از انتظار است.

این کارشناس مسائل امریکا تصریح کرد: ممکن است دولت آقای بایدن در حوزه برجامی کمتر مواضع خصمانه ای علیه ایران بگیرد ولی در حوزه های غیر برجامی مثل مسائل حقوق بشر، مسائل منطقه ای، مسائل موشکی و یا موضوع اسرائیل بر روی ایران فشار خواهد آورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید