هشدار صریح روحانی به امارات/ برجام نیمه جان امریکا را شکست داد

کدخبر: ۳۵۵۸۴۹
رئیس جمهور گفت: این بیماری برای یک زمان کوتاه چند هفته‌ای نیست بنابراین ما باید سبک زندگی و پروتکل‌های مراسمات را برای ماه‌ها یا برای سال‌ها عوض کنیم.
هشدار صریح روحانی به امارات/ برجام نیمه جان امریکا را شکست داد

به گزارش اقتصادنیوز،  حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: برای مردم ما در موج اول بیماری کرونا که بیشتر در ماه اسفند و فروردین بود، روشن شد که این بیماری جدی است، اما برخی فکر کردند که زمان آن کوتاه است و باید دو سه هفته مراعات کنیم و سپس تمام می‌شود.

روحانی افزود: مردم در موج دوم کرونا متوجه شدند که این بیماری برای یک زمان کوتاه چند هفته‌ای نیست بنابراین ما باید سبک زندگی و پروتکل‌های مراسمات را عوض کنیم، آن هم برای ماه‌ها یا برای سال‌ها. ممکن است واکسن کرونا ساخته شود ولی ممکن است دوباره به شکل دیگری ظهور و بروز داشته باشد. بنابراین ما باید برنامه ریزی بلندمدت‌تری در نظر بگیریم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا و مهر و فارس بخوانید؛

* باید سیستم آموزشی، کسب و کار، مراودات خانوادگی و مراسمات رابا یک چارچوب خاص طراحی کنیم. باید قبول کنیم این بیماری برای مدت طولانی با ما است. برای اینکار مردم باید به صحنه بیایند و به وزارت بهداشت، متخصصان و دستور العمل‌ها اعتماد کنند و یک نوع وحدت و اتحادی به وجود بیاید وگرنه اینطور نیست که ستاد مبارزه با کرونا یک تصمیم بگیرد و فردی که تریبون دارد هم حرف دیگری بزند این باعث ناراحتی مردم می‌شود.

* گزارشات این جلسه نشان داد روند شیوع ویروس کرونا در بسیاری از استان‌ها سیر نزولی دارد. برخی استان‌ها مانند خوزستان، کردستان و آذربایجان غربی عملکرد بسیار خوبی داشتند و روند بیماری نزولی شده که این خوشجال کننده است. امیدوارم استان‌های دیگر هم این روند را داشته باشند.

* امسال تا پایان سال ۱۰هزار تخت بیمارستانی و ۲ هزار تخت ICU ساخته و تهیه می‌شود. باید زیر سا‌ختهای دیجیتال را در کشور توسعه دهیم.

*{ با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش بنیان}: همانطور که دنبال دارو و واکسن هستیم باید با کشورهای دیگر هم تبادل نظر و همکاری داشته باشیم. ضمن تلاش برای بدست آوردن واکسن در کشور، اگر مطمئن شدیم کشور و یا موسسه‌ای در دنیا واکسن را ساخته برای خرید اقدام کنیم.

* امسال امنیت غذایی و تولید امکانات بهداشتی بیش از سال‌های گذشته بر دوش ما است و برای ما اهمیت دارد. در بخش تولید که مربوط به نیازمندی های ضروری زندگی ما می شود باید تقویت شود و دولت این کار را می کند. صادرات غیرنفتی امسال برای ما مهم است زیرا ارز لازم را باید برای تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی مورد نیاز تامین کنیم. همچنین در ابتکارات جدید باید هم در بخش اقتصادی از اقشار آسیب پذیر به خوبی حمایت کنیم و هم در زمینه آموزش فرزندانمان باید خودمان را آماده کنیم. تعطیل کردن هنر بزرگی نمی خواهد. اینکه بتوانیم امکانات مورد نیاز مردم، نشاط و روحیه مردم را در اختیارشان قرار دهیم و در عین حال با این بیماری مبارزه کنیم. جمع این مشکل است و الا اگر یکی را انجام دهیم آسان است و کاری ندارد. همه را تعطیل می کنیم و در این حالت بیماری کم می شود اما مشکل دیگری شروع می شود.

* می توان همه بچه ها را چند سال در خانه نگه دارید و مدرسه نروند؟ شما می توانید دانشگاه ها را برای چند سال تعطیل کنید؟ می توانید مراکز تولیدی را چند هفته تعطیل کنید؟ شدنی نیست و هنر این است که همه فعالیت ها انجام شود اما در چارچوبی که پروتکل های وزارت بهداشت برای ما تعریف می کند. امروز بحث ما این بود که اگر کسی تخلف کرد چگونه با فرد متخلف که پروتکل را رعایت نمی کند برخورد کنیم. حالا این فرد متخلف در سیستم اداری است یا در اصناف با کل جامعه. برخی از مجازات ها را امروز مورد بحث قرار دادیم و تصویب کردیم ان‌شاءالله از امروز ابلاغ و اجرا می شود. هم در ادارات و هم در اصناف و هم در جاهایی که اجتماعات سربسته برای فعالیت های مختلف دینی وجود دارد تصمیماتی اتخاذ شده است.

* اینجا نمی گوییم همه را باید تعطیل کنیم اما تا بحث کنکور می شود دوباره بحث می شود کنکور باشد یا نباشد؟ چطور اجتماعات هست؟ چطور مغازه و پاساژ هست؟ کنکور هم همان جور است اما باید مراعات کنیم. کنکور مثل سال‌های پیش نیست اما ما دو تجربه را در این ایام که داشتیم که می تواند پشتیبان ما باشد تا در کنکور کارشناسی دقیق تر عمل کنیم. گاهی محیط به گونه ای است که خوب آماده می شود و فاصله ها مراعات می شود و ماسک استفاده می شود. گاهی قبل و بعدش مشکلات ایجاد می شود و جمعیتی از خانواده ها کنار محل آزمون جمع می شوند که باید ساماندهی شود و نباید اجازه دهیم خانواده ها تجمع کنند.

* باید برنامه ای برای محیط بیرونی مدنظر قرار دهیم. به نظر من همه امکانات کشور ما باید بسیج باشد. هم وزارت علوم، هم وزارت بهداشت، هم وزارت کشور هم استانداران و دانشگاه های علوم پزشکی باید مراقبت کنیم تا به بهترین شکل این کار انجام بگیرد و جان عزیزی در خطر قرار نگیرد و همه دستورالعمل های بهداشتی را پیاده کنیم. برای ماه محرم هم همینطور، روز جمعه اول ماه محرم الحرام است‌ و این فضا هم برای ما مهم است.

روحانی

* مردم ما عشق به ابی عبدالله الحسین دارند و عزاداری و احترام به خاندان رسالت برای ما مهم است‌. عاشورا باید زنده باشد و مراسم هم باید زنده بماند اما در عین حال همه دستورالعمل های بهداشتی که وزارت بهداشت و درمان، وزارت کشور، علمای محترم، سازمان‌های تبلیغاتی تدوین کردند هم مورد مراعات قرار بگیرد.

* همه آنهایی که در ماه محرم مسئولیت فرهنگی را بر دوش دارند با همکاری هم دستورالعملی را تدوین کردند. اینجا فضای مجازی و صداوسیما خیلی باید کمک کنند همانطور که در ماه رمضان کمک کردند و بسیاری از مراسم ها بود که به آن صورت نمی توانست پر ازدحام باشد و از تلویزیون و فضای مجازی پخش می شد و همان معنویت ماه رمضان و شب های احیا حاکم بود که ان شاءالله امسال هم با همین دقت برگزار می‌شود. بی تردید با همکاری هم می‌توانیم کنکور بدون مشکل برگزار کنیم و همینطور ماه محرم بسیار خوبی داشته باشیم به شرطی که همه دست به دست هم دهیم و به دستورالعمل های بهداشتی توجه کنیم.

* این روزها مواجه شدیم با یک کشور همسایه ما که خودش را به دشمن دنیای اسلام و منطقه و قاتل ملت فلسطین نزدیک کرد و تصمیم گرفت خود را به رژیم صهیونیستی نزدیک کند. حاکمان فکر می‌کنند اگر به رژیم صهینیستی نزدیک شود اقتصاد و امنیت آن درست می‌شود که این موضوع اشتباه است این اقدام صد در صد محکوم و غلط است. اینکار برای حاکمان یک نفر در واشنگتن برای رای آوردن است.

* ما اولین کشوری بودیم که تجاوز آمریکا به کویت را محکوم و به آن‌‌ها کمک کردیم. ایران همواره به کشورهای همسایه کمک کرده است. هشدار می‌دهیم که کشورها پای اسرائیل را به منطقه باز کند.

* اولین بار است که آمریکا قطعنامه‌ای به سازمان ملل بیاورد و یک کشور که یک سوم یک جزیره است به آن رای می‌دهد. کار آمریکا را ببینید به کجا رسیده است. برجام نیمه جان روبروی آمریکا ایستاد و آن را شکست داد. آمریکا در این توطئه با خاری و خفت شکست خورد. این روز مباهله امسال در تاریخ ایران و مبارزه با استکبار جهانی یک روز ماندگار شد. اینکه آمریکا گفت چهار کشور ایرانی را توقیف کرده نه کشتی و نه پرچم ایرانی بود و کل حرف دروغ بود و این برای آن بود که خفت را بپوشانند.

* جمهوری اسلامی ایران با قدرتی که امروز در سطح منطقه دارد و البته با دوستان و کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران در اهدافی مشترک هستند خوشبختانه موفقیت های بسیار بزرگی داشته اند و روز گذشته یک موفقیت بزرگ سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران و یک شکست سیاسی و حقوقی برای رژیم آمریکا رقم خورد.

* امیدواریم کشورهای منطقه نیز از این مهم درس بیاموزند و خودشان را به یک رژیم غاصب و ظالم که جنایات فراوانی را در این سال‌ها مرتکب شده، نزدیک نکنند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید