فاجعه در رودخانه های هرمزگان

کدخبر: ۳۵۶۳۱۵
اقتصادنیوز: مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان گفت:اضافه برداشت معادن شن و ماسه از بستر رودخانه ها را تایید می کنیم و این اضافه برداشت، پنج تا ۶برابر حد مجاز است.
فاجعه در رودخانه های هرمزگان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا: هوشنگ ملایی روز دوشنبه در یک نشست خبری افزود:این اضافه برداشت علاوه بر تضییع حقوق دولت و مردم در مواردی منجر به منحرف شدن رودخانه ها از مسیر و حتی حرکت آنها به سمت سکونتگاه ها و روستاها و بروز سیل و پیامدهای بزرگ انسانی و اقتصادی می شود.

وی اضافه کرد : ۶۸معدن فعال شن و ماسه در استان وجود دارد که علیه برخی از آنها شکایت قضایی شده اما تاکنون وصول جریمه به خاطر اضافه برداشت نداشته ایم.

ملایی ضعف نظارت برخی بخش های متولی را دلیل وضعیت موجود دانست و ادامه داد: مردم باید خودشان این موارد را گزارش کنند.

مدیرعامل آب منطقه ای اظهار داشت: بر اساس قانون جدید، کارگاه های شن و ماسه می توانند در ازای برداشت از بستر رودخانه ها، طرح های لایروبی و نگهداری رودخانه ها را نیز انجام دهند.

وی یاد آور شد:سال گذشته شرکت آب منطقه ای ۲۸کیلومتر از ۲۰هزار کیلومتر بستر رودخانه های استان را لایروبی کرده است.

با بودجه فعلی لایروبی ۱۰۰سال طول می کشد

ملایی تصریح کرد: نیازی به لایروبی تمام بستر رودخانه ها نیست و تنها پنج هزار کیلومتر از رودخانه ها در مجاورت دشت های کشاورزی است.

به گفته این مسوول بر اساس خوداظهاری ها و درخواست های رسیده، ۸۰۰کیلومتر از مسیر رودخانه های هرمزگان نیاز به لایروبی دارد که با بودجه های فعلی، انجام آن ممکن است صد سال طول بکشد.

واگذاری سامان دهی خورهای بندرعباس به شهرداری

وی در پاسخ به پرسشی درباره تغییر نکردن وضعیت خورهای بندرعباس با وجود وعده های همیشگی اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیات دولت، سامان دهی خورها را به شهرداری بندرعباس واگذار کرده ایم اما وضعیت خورها فقط به شهردار فعلی مربوط نمی شود و بعضی از آنها در گذشته با ابعاد فنی ساخته نشده اند و به جای تحمل بارش های ۵۰و ۱۰۰ساله، در باران های ۲ساله سرریز می شوند و آب منطقه ای نیز طرح های خود را برای سامان دهی خورها به شهرداری ارائه کرده است.

۲۰۰هکتار از خور هدیش به نام یک نفر سند خورده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره به نتیجه نرسیدن سامان دهی خور هدیش در غرب بندرعباس که قرار بود به مرکز گردشگری و تفریحی تبدیل شود تصریح کرد: در خور هدیش با شهرداری مشکلی نداریم اما برخی مراکز نظامی باید جابجا شوند که شرایط و پیچیدگی های خاص خود را دارد.

در قسمت بیرون از مراکز نظامی نیز افرادی مالک بخش هایی از رودخانه هستند و به عنوان مثال ۲۰۰هکتار از رودخانه با سند به نام یک نفر است.

قیمت ۱۰هزار لیتر آب از یک عدد نان کمتر است

این مسوول در پاسخ به پرسشی درباره قیمت آب بهای کشاورزی اظهار داشت: طبق قانون، شرکت آب منطقه ای بیش از سه درصد قیمت مخصول نمی تواند آب بها از کشاورزان دریافت کند که این رقم بسیار ناچیز است.

به گفته ملایی در مناطق کشاورزی میناب یک تانکر ۱۰هزار لیتری آب به قیمت هزارتومان به کشاورزان فروخته می شود که از قیمت یک عدد نان بربری هم کمتر است.

وی نصب خودسرانه آب شیرین کن بر روی چاه های کشاورزی را یکی دیگر از چالش های موجود دانست و اظهار داشت:این مشکل در مناطق کهورستان، ایسین، سرخون، قلعه قاضی، بستک و بندرلنگه بیشتر دیده می شود و افراد بدون گرفتن مجوز از حفاظت محیط زیست و آب منطقه ای این کار را انجام می دهند.

پیشخوان الکترونیک خدمت را مثل آب خوردن آسان کرده است

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به الکترونیکی شدن انواع خدمات در این مجموعه پرداخت که کار را برای مردم بسیار آسان کرده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

به گفته ملایی تا پیش از اجرای این طرح گاهی تا ۵۰۰نفر در روز از راه های دور و نزدیک به این مجموعه مراجعه حضوری داشتند اما اکنون این تعداد گاهی به ۳۰نفر در روز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بیشتر مراجعه ها برای پیگیری نامه ها یا استعلام ها بود اما اکنون تمام مراحل پیگیری نامه ها و درخواست ها از طریق پیامک به درخواست کننده اطلاع داده می شود.

همچنین به اداره های دولتی اعلام کرده ایم که دیگر هیچ استعلامی را به صورت نامه فیزیکی و دستی نمی پذیریم و همه استعلام ها باید از طریق سامانه دولت الکترونیک ارسال شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید