وزیر آموزش و پرورش: تعریف ۳ سناریو برای آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور

کدخبر: ۳۵۶۳۳۹
وزیر آموزش و پرورش از آغاز سال تحصیلی با توجه به سه سناریو شرایط قرمز، زرد و سفید خبر داد.
وزیر آموزش و پرورش: تعریف ۳ سناریو برای آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس: محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در شبکه خبر اظهار کرد: وقتی درباره آموزش و پرورش صحبت می شود به عنوان نهاد فرهنگ‌ساز و آینده‌ساز است و نتایج حاصل از کارش با تأخیر ظاهر می شود که صحبت کردن از آن پیچیده است. 

وی با بیان اینکه هدف در آموزش و پرورش، دسترسی همگان به آموزش است، گفت: نابرابری در فرصت‌های یادگیری سر منشأ همه گونه نابرابری است و در حال حاضر خوشبختانه در تمام کشور دسترسی به آموزش میسر است.

حاجی‌میرزایی با اشاره به 140 هزار کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی، بیان کرد: کمتر از 1.5 درصد از کودکان به دلیل عدم دسترسی آموزش بازمانده از تحصیل شدند و دلایل دیگر مثل بیماری موجب بازماندگی از تحصیل شده است و در حال حاضر در زمینه پوشش تحصیلی فاصله بین مناطق و جنسیت در حال کاهش و گذر تحصیلی در حال افزایش است. 

وی با تأکید بر کیفیت در آموزش، افزود: بند دوم، کیفیت است و باید آموزش را با کیفیت ارائه کنیم تا فرصت برابر به لحاظ کیفیت نیز وجود داشته باشد و تلاش کردیم تا این فاصله را طی کرده و فرصت‌های برابر را فراهم کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حوزه تربیت دانش‌آموزان و مجهز کردن آنها به قابلیت‌ها و توانمندی‌ها برای پذیرش نقش‌های اجتماعی و توجه به انسجام ملی و دینی تلاش شد؛ ضمن اینکه در بحث مصونیت بخشی دانش‌آموزان در برابر مخاطرات فعالیت کردیم و طرح‌های مختلف برای غربالگری رفتاری انجام شده و مداخلات صورت گرفته است.

* آغاز سال تحصیلی از 15 شهریور با پیش‌بینی 3 حالت

حاجی‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که «آیا سال تحصیلی از 15 شهریور آغاز می‌شود؟»، گفت: قطعا شنبه 15 شهریور آغاز سال تحصیلی است و از این روز، سال تحصیلی جدید در سراسر کشور آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: یک حق دسترسی به آموزش داریم و یک حق سلامت داریم که باید رعایت شود که در صدد رعایت این دو حق هستیم و بر همین اساس چون با یک وضعیت غیرمطمئن روبرو هستیم، سه حالت را در نظر گرفتیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: حالت اول، حالتی است که دانش‌آموزان می‌توانند سر کلاس بروند و مشکلی نیست؛ حالت دوم اینکه سر کلاس می توانند بروند اما نه هر تعدادی و بر اساس پروتکل وزارت بهداشت است که در این حالت ورود و خروج دانش‌آموزان نیز متفاوت است؛ اگر تعداد دانش‌آموزان از ظرفیت کلاس بیشتر بود به روزهای زوج و فرد تقسیم می‌کنیم یعنی برخی آموزش‌ها الزامی باید حضوری طی شود و مابقی از طریق سامانه «شاد» است.

وی با بیان اینکه در حالت سوم نیز ممکن است به دلیل شرایط کرونا، اجازه حضور دانش‌آموزان در مدرسه را نداشته باشیم، گفت: پروتکلی را وزارت بهداشت امروز تنظیم کرده و به ما اعلام کرده است و در آن رعایت فاصله تأکید شده است. 

* تلاش می کنیم دانش آموزان را از حضور در مدرسه محروم نکنیم

حاجی‌میرزایی افزود: در دوره ابتدایی متوسط حضور دانش‌آموزان در کلاس درس بیشتر از دوره متوسطه است که این موضوع رعایت پروتکل‌ها را سخت‌تر می‌کند اما 35 درصد از مدارس کمتر از 50 دانش‌آموز دارند.

وی با اشاره به شرایط تهران از نظر تراکم بالای دانش‌آموز در کلاس درس تأکید کرد: اگر با دو نوبت شدن دانش‌آموزان، پروتکل‌ها رعایت نشود، در سه نوبت برگزار می‌شود؛ به عبارت دیگر تا جایی که بشود تلاش می کنیم تا دانش‌آموزان را از حضور در مدرسه محروم نکنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید