کلینتون:

بازگشت به برجام در جهت منافع آمریکا است

کدخبر: ۳۵۶۳۵۵
اقتصادنیوز: وزیر خارجه و نامزد پیشین ریاست جمهوری آمریکا گفت که دولت بعدی در این کشور باید به برجام بازگردد، چرا که این اقدام در جهت منافع واشنگتن است.
 بازگشت به برجام در جهت منافع آمریکا است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در نشستی آنلاین با اندیشکده «شورای آتلانتیک» که روز دوشنبه (به وقت واشنگتن) برگزار شد، به موضوع ایران و سیاست مناسب دولت «جو بایدن» در قبال این کشور در صورت پیروزی در انتخابات آینده پرداخت.

کلینتون گفت که پیوستن دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای ایران (برجام) در جهت منافع این کشور است، همانگونه که این امر درباره پیوستن  دوباره به توافق آب‌وهوایی پاریس که ایالات متحده تنها کشور غیرمتعهد به آن است، صدق می‌کند.

وزیر خارجه دولت «باراک اوباما» رییس جمهوری پیشین آمریکا تاکید کرد که بهتر است واشنگتن به برجام بازگشته و تلاش کند که محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه‌ای هسته‌ای ایران را حفظ کند تا از ایجاد رقابت تسلیحات هسته‌ای در منطقه جلوگیری شود.

وی در عین حال گفت که مطمئن نیست در صورت تمایل آمریکا به بازگشت به توافق هسته‌ای، ایران همچنان پذیرای این موضوع باشد و این کار نیازمند دیپلماسی بسیار فعالی است، اما از نظر او با وجود تلاش‌ها برای توافق راهبردی میان تهران و پکن، به نفع ایران هم نیست که تحریم‌های واشنگتن ادامه پیدا کند.

اظهارات کلینتون در حالی است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به رغم پایبندی کامل ایران به برجام و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از این توافق خارج شد و تهران همواره تاکید کرده است که از بین رفتن توافق هسته‌ای خواسته ایران نیست.

ترامپ در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرده و همه تحریم‌های لغو شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند. دولت ترامپ به این موضوع بسنده نکرد و همه تلاش خود را به رغم مخالفت متحدان اروپایی واشنگتن به کار گرفته تا برجام را به طور کامل از بین ببرد.

واشنگتن در ماه‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کرد تا یکی از دستاوردهای مهم برجام برای ایران را که لغو محدودیت خرید و فروش سلاح در مهرماه سال جاری است، از میان برداشته و این محدودیت‌ها را به صورت نامحدودی تمدید کند.

جمعه گذشته تلاش‌های دولت ترامپ به سنگ خورد و قطعنامه پیشنهادی این کشور برای پابرجا نگهداشت این محدودیت‌ها با ۱۱ رای ممتنع از جمله از سوی کشورهای اروپایی و دو رای مخالف چین و روسیه به شکست انجامید.

بایدن که نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آبان‌ماه آمریکا است، بارها در سخنرانی‌های و مصاحبه‌های خود گفته که در صورت پیروزی در این انتخابات، واشنگتن را به توافق هسته‌ای با ایران بازمی‌گرداند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید