تاثیرات منفی بالش بر سلامتی را بشناسید

کدخبر: ۳۵۶۴۰۵
شاید خودتان متوجه نشده باشید، اما نوع بالشی که انتخاب می‌کنید و نحوه‌ی مراقبت تان از آن روی کیفیت خواب شما و سلامت کلی تان تأثیر می‌گذارد. بنابر این با تأثیرات منفی‌ای که بالش بر سلامتی ما می‌تواند بگذارد بیشتر آشنا شوید.
تاثیرات منفی بالش بر سلامتی را بشناسید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شاید در نگاه اول اینطور به نظر نرسد، اما انتخاب بالشی که هر شب می‌خواهیم روی آن بخوابیم کار بسیار مهمی محسوب می‌شود. شاید خودتان متوجه نشده باشید، اما نوع بالشی که انتخاب می‌کنید و نحوه‌ی مراقبت تان از آن روی کیفیت خواب شما و سلامت کلی تان تأثیر می‌گذارد. مثلاً ممکن است علت جوش‌های همیشگی تان در روبالشی تان نهفته باشد.

در ادامه با تأثیرات منفی‌ای که بالش بر سلامتی ما می‌تواند بگذارد بیشتر آشنا خواهیم شد.

۱- گردن درد

اگر سرتان را مدت زیادی خم نگه دارید، مثل وقتی که خواب هستید، این مسأله می‌تواند باعث مشکلاتی برای شما شود. به علاوه، میزان سفتی بالش هم بسته به مدل خوابیدن تان مهم است. چون بالش اگر خیلی نرم یا خیلی سفت باشد، می‌تواند باعث گردن درد شود.

مثلاً اگر عادت دارید به پهلو بخوابید، باید از بالش سفت تری استفاده کنید تا تکیه گاهی که گردن تان به آن نیاز دارد را برای آن فراهم کنید و گردن تان دیگر خیلی به یک طرف خم نشود. اگر عادت دارید به شکم بخوابید، بهتر است سراغ بالش‌های نرم‌تر بروید، در غیراینصورت، بالش سرتان را به عقب می‌آورد که این مسأله باعث می‌شود گردن تان انحنا پیدا کند. اگر هم عادت دارید به پشت بخوابید، بالش‌های سفت گزینه‌ی مناسبی برای شما نیستند، چون گردن شما را خیلی جلو می‌آورند و آن را نامیزان می‌کنند.

۲- پشت درد

نحوه‌ی قرارگیری سر، گردن و شانه‌ها هنگام خوابیدن روی بالش هم می‌تواند روی وضعیت پشت شما تأثیر بگذارد. نامیزان بودن آن‌ها در هنگام خواب می‌تواند پشت درد شما را تشدید کند.

مثلاً اگر عادت دارید به شکم بخوابید، بهتر است از یک بالش صاف استفاده کنید، درغیراینصورت دچار کمر درد خواهید شد. کسانی که عادت دارند به پهلو بخوابند، بالش آن‌ها باید آنقدر ارتفاع داشته باشد که گردن و ستون فقرات شان در یک سطح قرار بگیرند. اگر هم جزء کسانی هستید که عادت دارند به پشت بخوابند، باید به دنبال بالشی باشید که انحنای طبیعی گردن تان را حفظ کند.

۳- سردرد

خوابیدن روی بالش نامناسب می‌تواند باعث سردرد هم شود. اگر بالش تان تکیه گاه مناسبی نباشد، ممکن است گردن تان هنگام خواب در وضعیت راحتی قرار نگیرد. این مسأله می‌تواند باعث وارد شدن فشار به گردن و درنتیجه، بروز سردرد شود.

۴- واکنش آلرژیک

اگر سخت خواب تان می‌برد، چشم هایتان می‌خارد و سردرد دارید، یا اگر روز‌ها عطسه می‌کنید و احساس خستگی می‌کنید، بهتر است وضعیت بالش تان را بررسی کنید. برای جلوگیری از ایجاد حساسیت باید بالش خود را مرتب بشویید. علت این مسأله مایت‌های گرد و غبار هستند که بسیاری از ما به آن‌ها حساسیت داریم. دیگر نشانه‌های این حساسیت ممکن است آسم، اگزما و مشکلات سینوسی باشد.

۵- بدخوابی

چه به خاطر حساسیت باشد و چه به خاطر گردن درد که شب‌ها خوابتان نمی‌برد، استفاده از بالش نامناسب می‌تواند علت بدخوابی شما باشد. به این ترتیب بدن شما فرصت کافی برای تجدید قوا پیدا نمی‌کند. کمبود خواب می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند، از تحت تأثیر قرار گرفتن مهارت‌های فکری گرفته تا بالا رفتن ریسک بروز دیابت، چاقی و فشار خون.

۶- مشکلات پوستی

وقتی به شکم یا پهلو می‌خوابید، صورت تان با روبالشی تماس پیدا می‌کند. به این ترتیب، همه‌ی باکتری ها، آلودگی‌ها و چربی‌های صورت تان به بالش منتقل می‌شوند. همه‌ی این‌ها می‌توانند پوست شما را تحریک کنند و باعث بروز جوش شوند.

روش‌های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد. روبالشی خود را مرتب عوض کنید، و یا بالش یا روبالشی‌های مخصوص بخرید. بعضی بالش‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که جلوی چرخیدن به پهلو و تماس پیدا کردن با روبالشی را می‌گیرند. به علاوه، روبالشی‌هایی وجود دارد که در پارچه‌ی آن‌ها نقره یونی به کار رفته که باکتری‌های مضر را از بین می‌برد.

۷- خروپف

نامناسب بودن بالش یا سفت بودن آن که باعث جلو آمدن سر می‌شود، می‌تواند موجب خروپف کردن شود. اگر هم به مایت‌های گرد و غبار حساسیت داشته باشید، التهابی که بر اثر این حساسیت در داخل بینی و حلق شما رخ می‌دهد هم می‌تواند باعث مسدود شدن مجرای تنفسی شما و در نتیجه خروپف کردن تان شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید