استقبال آمریکا از حکم دادگاه حریری

کدخبر: ۳۵۶۵۶۱
اقتصادنیوز: وزیر امورخارجه آمریکا در پیام توییتری نوشت: ما از حکم دادگاه ویژه لبنان که سلیم عیاش را به خاطر نقش داشتن در حمله تروریستی ۲۰۰۵ و کشتن رفیق حریری و ۲۱ نفر دیگر در بیروت، گناهکار شناخته است استقبال می کنیم.
استقبال آمریکا از حکم دادگاه حریری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، به نوشته پمپئو، پایان دادن به مصونیت از مجازات برای تضمین امنیت، ثبات و حاکمیت لبنان ضروری است.

دادگاه بین‌المللی ترور رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان روز سه شنبه (۲۸ مردادماه) ۱۵ سال پس از این رویداد، رای نهایی خود را صادر کرد و شخصی با نام «سلیم العیاش» را به عنوان مجرم در این پرونده شناخت.

عیاش به عنوان شریک در این «توطئه» و «ارتکاب عمل تروریستی» در قتل «عمد» الحریری و ۲۱ نفر از همراهان وی و نقش داشتن در قتل ۱۲۶ نفر دیگر مجرم شناخت.

بر اساس این گزارش قرار است حکم وی، ۳۱ شهریور (۲۱ سپتامبر) صادر شود.

دادگاه سه متهم دیگر این پرونده با نام های حسن مرعی، حسین عنیسی و اسد صبرا را از اتهامات وارده تبرئه کرد.

 قاضی دادگاه بین المللی ویژه رسیدگی به ترور رفیق الحریری همچنین در جلسه سه شنبه دادگاه، اعلام کرد که هیچ دلیلی دال بر اینکه رهبران حزب الله و مقامات سوریه در این ترور دست داشته‌اند، وجود ندارد.

رفیق الحریری ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ توسط افراد ناشناس ترور شد. بر اثر این حادثه سازمان ملل تحقیقاتی پیرامون قتل وی را با عنوان دادگاه ویژه برای لبنان آغاز کرد.

دادگاه ویژه ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان قرار بود در ۱۷ مرداد ماه برگزار شود که به علت حادثه انفجار بیروت در تاریخ ۱۴ مرداد اعلام رای به تعویق افتاد.

دادگاه مذکور (وابسته به سازمان ملل) اولین دادگاه بین‌المللی است که برای رسیدگی به جنایت‌های تروریستی تشکیل شده و دست‌کم ۶۰۰ میلیون دلار از زمان شروع کار در سال ۲۰۰۹ تاکنون هزینه داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید