قلب استاد محمدرضا شجریان از تپش افتاد؛

صاحب نوای «ربنا» به ملکوت پیوست

کدخبر: ۳۵۶۵۶۶
محمدرضا شجریان هنرمند و خواننده موسیقی اصیل ایرانی و صاحب صدای ماندگار ربنا پس از سال‌ها تحمل بیماری در ٨۰ سالگی دارفانی را وداع گفت و به ملکوت اعلی پیوست.
صاحب نوای «ربنا» به ملکوت پیوست

 به گزارش اقتصادنیوز خسرو آواز ایران در طول دوران فعالیت هنری‌ از سوی محافل مختلف موسیقایی جهان به عنوان یک هنرمند پرآوازه شناخته می‌شد.

>>>>در همین رابطه بخوانید؛

تصاویر استاد شجریان؛ از جوانی تا امروز

او از کودکی، با توجه به استعداد و صدای خوبش، تحت تعلیم پدر، که خود قاری قرآن بود، مشغول به پرورش صدای خویش شد. در ۱۹ سالگی به دانش‌سرای مقدماتی در مشهد رفت و در ادامه به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به تدریس مشغول شد و در این زمان سنتور را نزد جلال اخباری فرا گرفت. او همچنین در ۳۰سالگی درجهٔ ممتاز را در خوشنویسی به دست آورد.

4403652

شادروان شجریان از اعضای مهم گروه‌های چاووش، شیدا و عارف بود و در سال ۱۳۸۷ یک گروه موسیقی بنیان‌گذاری کرد و آن را به افتخار جلیل شهناز، گروه شهناز نام گذاشت. یکی از ویژگی‌های مهم این گروه موسیقی، استفاده از سازهای ابداعی اوست. سازهایی که اردیبهشت سال ۹۰ در یک نمایشگاه در معرض عموم قرار گرفتند و شهرآشوب و شهنواز جزو مشهورترین سازهای ابداعی شجریان به شمار می‌روند که در آخرین کنسرت‌های شجریان با گروه شهناز استفاده شدند. او همچنین به عنوان رئیس شورای عالی خانه موسیقی ایران فعالیت داشت.

1227585_562

مناجات ربنا که معروف‌ترین تلاوت قرآنیِ اوست؛ از سوی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر ملی ثبت شد.

این خواننده مجبوب ایرانی بعد از حوادث سال ٨٨ از صداوسیما خواست تا آثارش را پخش نکند و در ادامه دچار بی‌مهری‌ شد و صداوسیما با بی‌اعتنایی به مردم، دعای ربنای او را هم در ماه رمضان دیگر پخش نکرد. او در آن سال تصنیف «تفنگت را زمین بگذار» را منتشر کرد.

 خوانندگان سرشناسی چون ایرج بسطامی، مظفر شفیعی، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، علی جهاندار، محمد اصفهانی، سینا سرلک و پسرش همایون شجریان از شاگردان این استاد برجسته موسیقی ایرانی به شمار می‌روند.

artworks-000054183164-341q2i-t500x500

جوایز وافتخارات

این‌ چهره ماندگار هنر ایران در طول دوران فعالیت خود جوایز و افتخارات متعددی را کسب کرده بود. برخی از این افتخارات به این شرح است:

• جایزه بنیاد آقاخان: در فروردین ۱۳۹۸ جشنواره موسیقی بنیاد آقاخان جایزه ویژه «خداوندگار موسیقی» را به محمدرضا شجریان تقدیم کرد. هیئت داوران این جشنواره در بیانیه‌ای اعلام کرد: علت تقدیم این جایزه به محمدرضا شجریان نقش آفرینی مستمر او در غنی کردن میراث موسیقایی بشر، استادی بی همتای او در موسیقی و تأثیرگذاری اجتماعی او به عنوان یک موسیقی‌دان و معلم در ایران و خارج از مرزهای این کشور بوده‌است.در ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ مژگان شجریان به نیابت از پدر این جایزه را دریافت نمود. 

• نشان عالی هنر برای صلح : در شهریور ۱۳۹۶ در پنجمین جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح» نشان عالی هنر برای صلح سال ۱۳۹۶ به محمدرضا شجریان و ۳ هنرمند دیگر اهداء شد. 

• نشان شوالیه : نشان شوالیهٔ ملی لیاقت در آیینی رسمی، شامگاه دوم تیر ۱۳۹۳ در سفارت فرانسه در تهران به شجریان اهدا شد. در این آیین؛ شجریان نشان عالی وزارت فرهنگ و هنر دولت فرانسه را از برونو فوشه، سفیر فرانسه در تهران دریافت کرد و نامش در رتبه کسانی که این نشان را از دولت فرانسه دریافت کرده؛ ثبت شد.

• جایزه بیتا : جمعه ۲۸ آبان ماه ۱۳۸۹ مراسمی با نام «سومین سال بزرگداشت ادب و هنر پارسی» در دانشگاه استنفورد آمریکا برگزار شد که طی آن سومین جایزه بیتا به دست بنیان‌گذارش بیتا دریاباری به محمدرضا شجریان استاد موسیقی ایرانی رسید.

• جوایز یونسکو : در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار از طرف سازمان یونسکو در پاریس شد. او همچنین دو بار نامزد دریافت جایزه گرمی شد.

  در فروردین ۱۳۹۸ اعضای شورای شهر تهران با پیشنهاد نامگذاری یک خیابان به نام «محمدرضا شجریان» موافقت کردند. در این جلسه، تغیرِ نام بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه ۲ تهران به نام «محمدرضا شجریان» به تصویب رسید. این تصمیم به سبب برخی کارشکنی‌ها هنوز اجرایی نشده است.

مرحوم شجریان تیتراژ انتهایی سه فیلم سینماییدلشدگان (۱۳۷۰)، ابجد (۱۳۸۱) و زمستان است (۱۳۸۴) را نیز اجرا کرده بود.

«چاووش‌ها»، «رازدل»، «یاد ایام»، «دل مجنون»، «آستان جانان»، «به یاد عارف»، «بیداد»، «دستان»، «نوا»، «بی تو به سر نمی شود»، «بوی باران»، «فریاد»، «دود عود»، «جان عشاق»، «خراسانیات»، «مرغ خوش‌خوان»، «دل‌شدگان» و ... از آثار فراموش نشدنی این استاد بی‌بدیل تاریخ موسیقی این سرزمین‌اند.

اقتصادنیوز این رویداد تلخ را به مردم ایران وهمه عاشقان هنر ناب و مسئولانه تسلیت میگوید.

روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

 

حجم ویدیو: 90.07M | مدت زمان ویدیو: 00:32:01 دانلود ویدیو
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید