وقتی پمپئو نتانیاهو را به اشتباه انداخت

کدخبر: ۳۵۷۱۶۳
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به حدی در دید همگان به عنوان یک شخصیت نظامی و جنگ سالار جا افتاده است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را هم برای خطاب قرار دادن او به اشتباه انداخت.
وقتی پمپئو نتانیاهو را به اشتباه انداخت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نتانیاهو دیروز در راستای اقدامات تحریک آمیز متحدان آمریکایی خود برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ادعاهایی را مطرح کرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی اقدام واشنگتن مبنی بر بازگرداندن تحریم‌ها را همانند اقدام یکجانبه این کشور برای ترک توافق هسته‌ای "تصمیم درستی" توصیف کرد.

وی در انتهای طومار بلند بالای لفاظی‌ها علیه ایران و اشاره به مخالفت دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با دستیابی تهران به توانایی‌های هسته‌ای در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: خوشبختانه، پرزیدنت ترامپ و وزیر دفاع پمپئو  با این مسئله مخالفت کرده و بنابراین کشورهای مسئول در دنیا، باید از آمریکا حمایت کرده تا راه حلی صحیح برای جلو گیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای پیدا کنند.

شاید نتانیاهو دچار زوال عقل شده باشد، اما این واقعیت را هم نمی توان انکار کرد که نتانیاهو آنقدر تحت تاثیر مواضع جنگ طلبانه و شرورانه پمپئو قرار گرفته که او را به اشتباه وزیر دفاع آمریکا خطاب کرده است؛ شخصیتی که رئیس سابق سیا بوده و اکنون نیز در سمت وزیر خارجه آمریکا هیچوقت در دستگاه دیپلماسی به دنبال برقراری صلح نبوده است.

جیمز جورج جترس مشاور سابق حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا شهریور ۹۸ در گفتگو با ایرنا تازه‌ترین تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا را تلاش اطرافیان ترامپ برای جلوگیری از پیشبرد دیپلماسی با ایران توصیف کرده و گفته بود شبکه‌ای از اندیشکده‌ها و مقام‌های سیاسی جنگ طلب که با پمپئو و بولتون (مشاور سابق امنیت ملی آمریکا) کار می کنند، هرگونه تلاش برای گفت‌وگو با ایران را به هم می زنند.

تیر ماه سال جاری نشریه انگلیسی ایندیپندنت در مقاله ای بر پایه افشاگری های مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در کتاب خود، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا را اولین مانعی دانست که ترامپ باید در راه مذاکره با ایران آن را از میان بردارد.

زمانی که پمپئو در اردیبهشت ۹۷ در جای تیلرسون نشست و در کنار بولتون در دولت ترامپ قرار گرفت، همه این دو را مقام‌های افراطی توصیف می‌کردند که به دنبال حمله نظامی به ایران هستند. حتی اشتباه تایپی نتانیاهو شاید به این دلیل بوده است که پمپئو همیشه پا را فراتر از یک وزیر امور خارجه گذاشته و ورای نقش خود در دولت ترامپ رفتار کرده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود و عصبانیت از شکست اقدامات ضد ایرانی آمریکا در سازمان ملل، با تکرار ادعاهای گلعاد اردان سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مدعی شد، امتناع شورای امنیت از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، نوعی زیر پا گذاشتن ماهیتش برای حفاظت از صلح و امنیت جهانی است.

واشنگتن پس از راه اندازی کمپین فشار حداکثری علیه ایران و با کمک برخی کشورهای منطقه سعی کرد تا ضمن اعمال تحریم‌ها، ایران را پای میز مذاکره‌ای که خود آن را ترک کرده بود، بکشاند. آخرین اقدام آمریکا ارائه قطعنامه‌ای به سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود که در نهایت از میان ۱۵ رای فقط با دو رای موافق آمریکا و جمهوری دومینیکن با شکست مواجه شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید