پالیتیکو «مأموریت نجات» دولت دموکرات را بررسی کرد؛

چینش کابینه احتمالی جو بایدن

کدخبر: ۳۵۷۲۶۱
جو بایدن در ۲ماه آینده یکی از حساس‌ترین نبردهای سیاسی تاریخ مدرن حزب دموکرات را رهبری خواهد کرد و در صورت موفقیت برای ۴سال رئیس جمهور آمریکا خواهد شد. اما بایدن چه افراد و مأموریت‌هایی را برای کابینه احتمالی خود درنظر گرفته است؟
چینش کابینه احتمالی جو بایدن

به گزارش اقتصادنیوز؛ جو بایدن، پیرمرد ۷۷ساله اهل ویلمینگتون -ایالت دلاویر-  در نیمه دوم هفتمین دهه زندگی‌اش، هدایت یکی از خطیرترین مأموریت‌های سیاسی تاریخ مدرن آمریکا را به عهده گرفته است. مردی که تقریباً تمام نیم‌قرن گذشته را در بالاترین سطوح سیاسی آمریکا فعالیت کرده، در ۲ماه آینده یکی از حساس‌ترین نبردهای سیاسی تاریخ حزبش را رهبری خواهد کرد.

جو بایدن ۹ دوره پیاپی -به مدت ۳۶ سال- سناتور ایالت دلاویر بود و سپس برای ۸ سال معاون رئیس‌جمهور باراک اوباما شد. بنابراین بی‌دلیل نیست که چپ‌گرایان حزب دموکرات و حامیان جوان‌شان جو بایدن را به چشم نماینده جریان اصلی (هسته مرکزی/ Establishment) حزب می‌بینند.

جو بایدن و خانواده

برخی تحلیل‌گران همین بی‌اعتمادی و بدبینی جناح چپ و لیبرال‌های حزب دموکرات (ترقی‌خواهان) نسبت به دو جریان راست‌گرا (دموکرات‌های محافظه‌کاری چون هیلاری کلینتون) و میانه‌رو (سنتریست‌هایی چون بایدن و هریس) این حزب، یکی از دلایل پیروزی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود. با این حال دو نقطه امیدواری برای آشتی حداکثری میان همه بخش‌های حزب در جریان انتخابات پیش رو وجود دارد؛

نخست اینکه در انتخابات ۲۰۲۰ خطر تداوم حضور ترامپ در کاخ سفید، برای مخالفان او بسیار ملموس‌تر و تهدیدآمیزتر به نظر می‌رسد؛ تا جایی که ده‌ها چهره برجسته جمهوری‌خواه رسماً به صف مخالفان ترامپ و حامیان بایدن پیوسته‌اند.

و دوم اینکه جو بایدن، نه هیلاری کلینتون است و نه برنی سندرز؛ علی‌رغم تبلیغات پارادوکسیکال دو گروه عمده مخالفان بایدن، برای ابهام‌افکنی درباره وابستگی‌های جریانی و رویکردهای سیاسی نامزد دموکرات، کارنامه چهل‌وچند ساله فعالیت‌های وی در سطح ملی روشن است.

تاکتیک ویژه ترامپیست ها علیه بایدن

تاکتیک ویژه ترامپیست‌ها علیه بایدن که تلاش دارد وی را یک چپ‌گرای تندرو معرفی کند، ممکن است قشرهایی از محافظه‌کاران (بالأخص مردان متأهل بالای ۴۰ سال و عوام سنت‌گرای ساکن شهرهای کوچک و حومه) را بیشتر علیه نامزد دموکرات‌ها تحریک کند، اما به سختی می‌تواند تأثیر قابل توجهی در نسبت آراء نهایی ایجاد کند. این تاکتیک زمانی می‌توانست کارگر بیافتد که چهره سوسیالیستی چون سناتور برنی سندرز رقیب ترامپ می‌بود، و یا دست کم فرد چپ‌گرایی چون سناتور الیزابت وارن به جای کاملا هریس -که خود تا حدودی مورد انتقاد جناح چپ حزب است- به عنوان زوج انتخاباتی بایدن معرفی می‌شد.

همچنین انتقادات بخشی از جناح لیبرال حزب دموکرات مبنی ‌بر محافظه‌کار بودن جو بایدن، با توجه به حمایت تمام قد رهبران سیاسی و چهره‌های محبوب جناح چپ _از برنی سندرز و الیزابت وارن تا الکساندریا اوکازیو-کورتز و ایلهان عمر_ تا حدود زیادی خنثی شده است.

مهره چینی کابینه جو بایدن، کاندیدای دموکرات ها

نشریه آمریکایی پالیتیکو نیز کابینه احتمالی جو بایدن را شامل چهره‌های متنوعی از جناح راست تا چپ حزب دموکرات دانسته است. به نوشته وبسایت پالیتیکو به نظر می رسد جمعی از مقامات نام‌آشنا -از چهره‌های چپگرا (مترقی/Progressive) مانند الیزابت وارن گرفته تا دموکرات‌های میانه‌رو (مرکزگرا/ Centrist) مانند سوزان رایس ، به احتمال زیاد برای پست های کلیدی در نظر گرفته شده‌اند.

شرود براون، سناتور مترقی از اوهایو، می گوید که درباره تشکیل دولت بالقوه ، با کمپین بایدن در مورد "موقعیت‌ها و افرادی که باید به آن‌‌ها توجه کند" صحبت می کند.

افراد دیگر در مناصب قدرت - چه در داخل و یا خارج از دولت سابق- مشغول گفتگوهای مشابه هستند. این بخشی از تلاش های اولیه و پشت پرده کمپین بایدن برای شکل دادن به خط مشی‌های دولتی است که وی متعهد شده "مترقی‌ترین دولت از زمان فرانک دی. روزولت" باشد.

ردپای اوباما در کاخ سفیدِ بایدن؟

کاخ سفید بایدن و کابینه وی احتمالاً به روابط وی با دولت اوباما وابسته باشد، از جمله نهادگرایانی که مورد علاقه دموکرات‌های میانه‌رو (مرکزگرا) هستند. اما همانطور که بایدن در پاسخ به پاندمی کرونا در ماه‌های اخیر سیاست خود را به جناح چپ متمایل کرده،  به همین ترتیب از جناح چپ و پیشرو حزب مشورت می‌گیرد.

کابینه احتمالی جو بایدن

مصاحبه با بیش از دهها دموکرات که با روند انتقال وی آشنا هستند، حاکی از تلاش‌های کمپین برای گرد هم جمع کردن ادغامی از افراد میانه‌رو و چپ‌گرای حزب با اولویت دادن به سرعت و عملکرد بر ایدئولوژی و خط‌مشی آن‌ها جهت پاسخ‌گویی به بحران کرونا و ویرانی اقتصاد است. می‌توان به چهره‌هایی چون سوزان رایس، الیزابت وارن، پیت بوتجیج و کارن باس برای پست‌های کلیدی فکر کرد.

مت بنت عضو گروه چپ میانه «راه سوم» که مانند دیگران لیستی از افراد مورد نظر برای پست‌های اصلی و فرعی کابینه پیشنهاد می‌دهد گفت: من فکر می کنم در این دولت قائل شدن تمایزات [ایدئولوژیک] کمی دشوار خواهد بود.

یکی از استراتژیست‌های دموکراتیک که با کار بایدن برای تشکیل دولت آشنایی دارد گفت ، "آیا این بدان معناست که [مشاوران بلند مدت بایدن] ران کلین یا استیو ریچتی رئیس ستاد یا چیز دیگری نمی‌شوند؟ نه ، اما این بدان معنی است که شما تمایل دارید برخی مظنونین غیرمعمول را در دولت مشاهده کنید. "

کابینه احتمالی جو بایدن

از جمله کسانی که درباره سیاست‌ها به بایدن مشاوره می‌دهند، چهره‌های میانه‌رو متعلق به جریان اصلی حزب از قبیل تونی بلینکن معاون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در دولت اوباما-بایدن و لارنس سامرز ، وزیر خزانه‌داری سابق و قاتل پراگرسیوها (ترقی‌خواهان) که هفته گذشته گفت او وارد دولت نمی‌شود. استیو ریچتی، رئیس سابق کارمندان بایدن ، یک لابی‌گر سابق است.

دموکرات‌های نزدیک به کمپین می‌‌گویند: بایدن از وارن مشاوره اقتصادی می‌گیرد. وی باید به شکل دقیقی به عنوان یک گزینه وزیر خزانه داری در دولت بایدن مورد بررسی قرار گیرد. بدون توجه به توصیه‌های وارن نبود که بایدن در ماه آوریل شرکت‌های بزرگ آمریکایی را "حریص چون جهنم" نامیده و همچنین پیشنهاد افزایش نرخ مالیات شرکت ها را ارائه داده است.

کابینه احتمالی جو بایدن

و مترقی ها از ترکیب تیم انتقالی بایدن دلگرم شده‌اند؛ تیمی به ریاست سناتور سابق تد کافمن ، مشاور طولانی مدت بایدن و جانشین وی در مجلس سنا، و شامل  جولی سیگل ، که مشاور عالی وارن و گاوتام راگاوان ، رئیس ستاد پرامیلا جیاپال، رئیس مجمع ترقی‌خواهان (پراگرسیوهای) کنگره است.

کابینه احتمالی جو بایدن

کافمن در مصاحبه‌ای گفت: فکر می کنم این مسئله در مورد افراد چاشنی است که واقعاً برای انجام کار واجد شرایط هستند. افرادی که دارای تجربه هستند، افراد باهوش و افرادی که جامعه آمریکا را منعکس می‌کنند. بسیاری از اینها مربوط به ایدئولوژی یا چیز دیگری نیست. این کاملاً درباره این است که شما با این اقدامات باور نکردنی که ترامپ انجام داده چه خواهید کرد؟... بنابراین بسیاری از آژانس ها فقط خالی هستند، چراکه پرسنل از آن خارج شده اند. شما می خواهید قدم در مسیر دشواری بگذارید که بخشی از آن مسدود یا تخریب شده است.

سوزان رایس به کاخ سفید باز می گردد؟

سوزان رایس، نامی است که اغلب به عنوان گزینه بالقوه وزیر خارجه ذکر می‌شود. او مشاور امنیت ملی اوباما بود و در لیست کوتاه بایدن برای معاون رئیس جمهور نیز حضور داشت.

کابینه احتمالی جو بایدن

همچنین از تونی بلینکن، معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما و مشاور ارشد سیاست‌خارجی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ به عنوان گزینه جدی مشاور امنیت ملی کاخ سفید در کابینه احتمالی جو بایدن یاد می‌شود.

آنتونی بلینکن

انتخاب احتمالی وارن برای وزارت خزانه‌داری می‌تواند با توجه به نتایج انتخابات نوامبر توازن حزبی سنا را تغییر دهد. در صورت استعفای وارن از سناتوری ماساچوست، چارلی بیکر ، فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت، جایگزین وی -احتمالاً یک جمهوری‌خواه - را تا یک انتخابات ویژه جایگزین می‌کند. اما راه حل دیگری هم وجود دارد.

یک استراتژیست کهنسال دموکراتیک نزدیک به تیم انتقالی بایدن گفت که اگر وارن پست بخواهد "او قطعاً در کابینه است." و حتی اگر خود او نباشد، به احتمال زیاد می‌تواند در تفکر بایدن تأثیر بگذارد.

کابینه احتمالی جو بایدن

در پست دیگر کابینه، اریک گارستی،  شهردار لس آنجلس  که در اوایل ژانویه بایدن را حمایت کرد و در کمپین انتخاباتی معاون ریاست جمهوری مشارکت جدی داشته، از دیگر گزینه‌های احتمالی برای وزارت حمل‌ونقل یا مسکن‌وشهرسازی است.

کابینه احتمالی جو بایدن

کارن باس نماینده کالیفرنیا در مجلس نمایندگان و یکی دیگر از فینالیست های کورس معاون رئیس جمهوری، می‌تواند وزیر HUD یا بهداشت و خدمات اجتماعی باشد.

کابینه احتمالی جو بایدن

طبق گفته یک مشاور سابق بایدن که با کمپین انتخاباتی وی در تماس است، میشل لوژان گریشام، فرماندار نیومکزیکو، نامی است که در مباحث مربوط به کابینه زیاد عنوان می‌شود.

کابینه احتمالی جو بایدن

پیت بوتجیج شهردار سابق ساوث‌بند در ایالت ایندیانا، گزینه احتمالی برای سفیر آمریکا در سازمان ملل و یا وزارت امور کهنه‌سربازان است. 

بایدن در رویدادی که ماه آوریل برگزار شد، درباره نوع وزرایی که می‌خواهد احاطه‌اش کنند گفت که کار وی "این است که پیت بوتیجج شهردار جهان را در دولتش به خدمت بگیرد ... و حتی اگر آن‌ها وارد دولت نشوند، ایده‌هایشان در دولت به نتیجه می‌رسد."

کابینه احتمالی جو بایدن

چه کسی رئیس هیات مشاوران اقتصادی کابینه بایدن می شود؟

همچنین جارد برنشتاین، یک مشاور اقتصادی دیرینه بایدن، غالباً به عنوان رئیس احتمالی هیئت مشاوران اقتصادی در کابینه بایدن یاد می‌شود. برنشتاین از جمله کهنه‌کارهای دولت و چهره‌ای آکادمیک است که هفته گذشته یک پکیج اقتصادی در جلسه با بایدن و هریس ارائه داد.

کابینه احتمالی جو بایدن

بایدن حتی بحث حضور یک جمهوری خواه در کابینه را هم باز کرده است. فردی که می‌تواند یکی از ده‌ها جمهوری خواهی باشد که حمایت خود را از نامزد دموکرات‌ها اعلام کرده است.

وی همچنین در نظر دارد یک نهاد جداگانه متمرکز بر مسائل تغییر اقلیم (Climate Change) نیز در دولتش ایجاد کند. از نگاه بایدن آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم و گرمایش زمین یکی از بزرگترین بحران‌های امروز و فردای آمریکا و جهان است.

بیل ریچاردسون ، فرماندار پیشین نیومکزیکو، گفت: من فکر می‌کنم که او از نظر ایجاد اجماع مانند [بیل] کلینتون حکومت خواهد کرد، اما توسط بسیاری از افراد شبیه اوباما محاصره خواهد شد. 

ریچاردسون که در دولت کلینتون به عنوان وزیر انرژی و سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد حضور داشته، گفت: من معتقدم که وی به مدت شش ماه سلطنت مجانی خواهد داشت، و پس از آن اگر تغییری اساسی و مثبت رخ ندهد، شکاف در حزب آغاز خواهد شد.

بیل ریچاردسون

خرابی‌های بهداشتی و اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، نگرش بایدن درباره ریاست‌جمهوری و آمادگی لازم برای تشکیل یک کابینه را تغییر داده است. مواجهه فوری وی با فضای پساترامپ، شرایطی تحول‌آمیزتر از آنچه تاکنون تجربه کرده را مقابلش قرار می‌دهد.

او باید یک دستورالعمل گسترده‌تر اتخاذ کند، از جمله برنامه‌های قوی‌تر در حوزه‌های تأمین اجتماعی، توانمندسازی مالی کالج‌ها و مواجهه با ورشکستگی‌ها. وی پروپوزال خود در زمینه تغییرات آب و هوایی را بطور چشمگیری گسترش داده و پیشنهاد کرده است که طی چهار سال 2 تریلیون دلار برای مجموعه این برنامه‌ها هزینه شود.

«ماموریت نجات» مشاوران بایدن

مشاوران بایدن خود را برای چیزی شبیه «مأموریت نجات» در ماه‌های نخستین فعالیت دولت آماده می‌کنند. همچنین لازم است بر اساس شدت پاندمی و میزان دسترسی به واکسن، اقدامات اضطراری اتخاذ کنند.

تد کافمن، سناتور سابق و از چهره‌های سیاسی نزدیک به جو بایدن گفت: در بحبوجه کووید 19، اقتصاد و هرآنچه ترامپ انجام داده است، بایدن با یک پروسه انتقال قدرت کاملاً متفاوت و بسیار بسیار دشوار دست‌وپنجه نرم خواهد کرد.

کافمن افزود: با این حال روز نخستی که [بایدن] در کاخ سفید اول ظاهر می‌شود ، دیگر نیازی نیست که به او بگوییم «اتاق بحران» (اتاق وضعیت/Situation Room) کجاست. او صدها ساعت در اتاق بحران بوده است. بنابراین به لحاظ تجربه فدرال، جو بایدن به عنوان مجرب‌ترین و اصلح‌ترین رئیس‌جمهور جدید در تاریخ کشور، وارد کاخ سفید خواهد شد.

چشم‌انداز دستورکار تقنینی بایدن به شدت وابسته به عملکرد دموکرات‌ها در انتخابات مجلس سنا خواهد بود. بایدن به همان میزان که برای تشکیل قوه مجریه برنامه‌ریزی می‌کند، در حال فراهم‌سازی مقدمات لازم برای تغییرات قانونی است. به همین دلیل وی بطور منظم با چاک شومر، رهبر اقلیت سنا و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان صحبت می‌کند، و کارمندان آنها مکرراً در تماس هستند.

ماه گذشته، بایدن از تمایل خود برای پایان دادن به قانون فیلیباستر 60رأی سخن گفت؛ آنچه باراک اوباما اخیراً "بازمانده جیم کرُو" نامیده است. (اشاره به قوانین جیم کرو -مجموعه‌ای از مقررات محلی و ایالتی که در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ در کنفدراسیون ایالات جنوبی آمریکا اعمال می‌شد و به تشدید تبعیض نژادی انجامید- دارد)

هری رید رهبر پیشین اکثریت سنا و یکی از دوستان بایدن گفت: فیلیباستر از بین رفته است. سؤال درباره بودن یا نبودن آن نیست، سؤال این است که چه زمانی از بین خواهد رفت؟... سال آینده در چنین زمانی از بین رفته است."

مشاوران تبلیغات کمپین بایدن می گویند که او دستورکار «Build Back Better» (بهسازی گذشته/ ساختن گذشته بهتر) را نه به عنوان یک نقطه شروع دستورالعمل تقنینی، بلکه به عنوان پکیجی که بطور گسترده‌ای خریدار دارد تلقی می‌کند.

جیک سالیوان، یکی از مقامات ارشد سابق در وزارت امور خارجه و مشاور ارشد جو بایدن، گفت که نامزد دموکرات‌ها در هنگام تدوین برنامه تقنینی خود، بر اینکه "چگونه یک دستورکار جسورانه و یکپارچه را ایجاد کند تا بتواند یک ائتلاف بزرگ و هماهنگ را در حمایت از خود برانگیزد" توجه ویژه دارد.

استف فلدمن، مدیر سیاستگذاری کمپین بایدن، گفت که بایدن علاوه بر تجربه فراوان در امر قانون‌گذاری، چگونگی بکارگیری بهینه اهرم‌های قوه مجریه را نیز خوب می‌داند.

شرد براون، که در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنا، احتمالاً رئیس کمیته بانکی مجلس سنا می‌شود، گفت که نامزد حزب دموکرات "گردش به چپ" نکرده، بلکه بایدن و همه ما در اطراف او میزان اهمیت و اثرگذاری این دوره ریاست‌جمهوری را درک کرده‌ایم.

ترس موجود در بین بخشی از پراگرسیوها این است که روابط و تمایلات جو بایدن ممکن است وی را به سازشکاری و مصلحت‌اندیشی سوق دهد و دستورکار حزب دموکرات را خنثی کند.

لری کوهن، رئیس سابق ارتباطات کارگران آمریکا که هم اکنون ریاست گروه «انقلاب ما» -هم‌سو با برنی سندرز- را به عهده  دارد ، حضور چهره‌های مترقی (چپگرا) در تیم انتقالی بایدن را "دلیلی برای امیدواری" به دولت وی دانست.

رابرت ریچ، وزیر کار دوران کلینتون، با استناد به ارجاع مکرر بایدن به فرانکلین دی. روزولت یادآور شد که "مطمئناً روزولت در ابتدا به عنوان سیاستمداری در جناح چپ تلقی نمی‌شد."

ریچ افزود: او در ابتدای امر به مؤسسات مالی کشور اعتماد کرد و روابطی مستحکم با منافع هر دو گروه عوام‌گرای دولت‌محور و حامیان تجارت آزاد برقرار نمود. تنها پس از امتناع مشاغل و وخیم شدن روابط با آن‌ها بود که روزولت تغییر رویه داد.

 ریچ می‌گوید: آمریکا آن زمان و اکنون برای هر تلاشی در این راستا آماده، مایل و مشتاق است. کشور پشت جو بایدن قرار خواهد گرفت. بایدن این فرصت را دارد که رئیس‌جمهوری تحول‌گرا باشد ... این کاملاً تابع زمان است.

جو بایدن

منبع: پالیتیکو

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید