علت مخالف اسرائیل با فروش جنگنده آمریکایی به امارات چیست؟

کدخبر: ۳۵۷۳۴۱
با وجود اینکه اسرائیل به توافق عادی‌سازی با ابوظبی دست یافته است و این حکایت‌گر همگرایی علنی در زمینه‌های مختلف است، اما اسرائیل همچنان با فروش جنگنده‌های آمریکایی اف ۳۵ به امارات مخالف است.
علت مخالف اسرائیل با فروش جنگنده آمریکایی به امارات چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، امارات و رژیم صهیونیستی اخیرا از توافق برای عادی سازی روابط خبر دادند و اعلام کردند که این توافق اجرای طرح الحاق کرانه باختری را متوقف میکند؛ ادعایی که به کرات از سوی مسئولان مختلف اسرائیلی رد و اعلام شد اسرائیل از این طرح دست نمیکشد.

بنابر گزارش عربی 21، همچنین امارات اعلام کرد به ازای فروش تجهیزات نظامی و جنگنده های مدرن اف ۳۵ آمریکایی دست به عادی سازی زده و این بند در توافق مذکور آمده است اما رژیم صهیونیستی و دفتر نخست وزیر آن با بیانیه هایی اعلام کردند چنین بندی در توافق صلح با امارات وجود ندارد.

ادامه پافشاری های رژیم صهیونیستی بر عدم فروش اف ۳۵ های آمریکایی به امارات به رغم توافق میان دو طرف برای عادی سازی روابط سوال برانگیز است. وتوی تل آویو در قبال این توافق، شبهاتی را درخصوص علت مخالفت اسرائیل، انگیزه‌های پشت اصرارها در مخالفت با برخورداری "همپیمان جدید" از این جنگنده‌ها و اینکه تا چه اندازه ممکن است اسرائیل از این مخالفت در مرحله آتی دست بکشد، مطرح میکند.

در همین راستا، صبحی ناظم توفیق، کارشناس نظامی اعلام کرد که جنگنده‌های اف ۳۵ توسط رادارهایی که در حال حاضر در سراسر جهان وجود دارد، رصد نمی‌شود و واشنگتن قبل از آنکه این جنگنده‌ها را به کشورهای همپیمان خود بدهد، چهار جنگنده از این نوع را اواسط ۲۰۱۶ به اسرائیل داد. تل آویو تا اواخر سال ۲۰۱۸، ۹ جنگنده در اختیار داشت.

توفیق در مصاحبه با عربی ۲۱ گفت: این گام آمریکا به این دلیل است که اسرائیل" قدرت برتر" باشد و "بیشترین اقتدار" را در خاورمیانه و سراسر منطقه داشته باشد.

وی ادامه داد: این نخستین بار نیست که اسرائیل با این گام دارای اهمیت استراتژیک بالا برای در قبال یک کشور عربی یا اسلامی مخالفت می‌کند، چراکه مثال‌های علنی، قابل شمارش نیست و تا زمانی که تل آویو بیشتر تصمیمات در واشنگتن، لندن، پاریس و مسکو را تحت کنترل دارد، این مخالفتش برای آخرین بار نیز نخواهد بود.

این کارشناس نظامی تصریح کرد که مخالفت اسرائیل با دست‌یابی امارات به جنگنده‌های اف ۳۵ اساساً به این برمی‌گردد که تل آویو بر این باور است که ابوظبی نیازی به این جنگنده‌ها در حال حاضر ندارد، چراکه جنگنده‌های متنوع و بسیار جدیدی همچون میراژ ۲۰۰۰ فرانسوی و اف ۱۶ آمریکایی را در اختیار دارد.

دیدگاه اسرائیل

توفیق تاکید کرد که مخالفت اسرائیل مساله‌ای تعجب برانگیز نبود، بلکه کاملاً قابل پیش‌بینی بود هرچند که امارات اخیراً به جرگه کشورهای عربی پیوست که روابط خود را با اسرائیل عادی‌ کرده‌اند. این دیدگاه اسرائیل در قبال ابوظبی برای حفاظت از استراتژی بسیار سودمند خود مبنی بر عدم پذیرش جنگ در اراضی، حریم هوایی و آب‌هایش است.

وی ادامه داد: "نیروی هوایی اسرائیل در سه جنگ‌ پی‌در پی در سیناء ۱۹۵۶، ژوئن ۱۹۶۷ و  اکتبر ۱۹۷۳ در نوک پیکان قرار داشت و با جنگنده‌های فرانسوی و آمریکایی توانمندی خود را نشان داد و بر آنچه که در اختیار عرب‌ها بود، برتری نشان داد و آنچه را که داشت برای حفظ برتری هوایی خود با وجود برقراری آرامش با همسایگان عربی توسعه داد."

وی تاکید کرد که جنگنده اف ۳۵ ویژگی‌های تقریباً خیالی را در دنیای پرواز بالاخص با عدم رصد شدن آن در رادارها فراهم ساخته است، به همین دلیل، غیرممکن است که اسرائیل بپذیرد که یک کشور عربی یا اسلامی حتی یک جنگنده از این نوع در اختیار داشته باشد، حتی اگر آن کشور، از چهار دهه قبل با آن دوست باشد یا به تازگی با آن دوستی کرده باشد.

وی تاکید کرد که اسرائیل بدترین احتمالات را در نظر می‌گیرد و فرض را بر این می‌گذارد که روزی رفتار آن کشور تغییر کند یا کسی که قابل اطمینان نباشد، در آن کشور به قدرت برسد یا از حریم هوایی یک کشور نزدیک علیه اراضی اشغالی استفاده کند و به اهدافی در عمق اسرائیل برسد بدون آنکه رادار اسرائیلی آن را رصد کرده باشد.

تغییر موضع اسرائیل

درمورد امکان اینکه اسرائیل از مخالفت با این مساله صرف نظر کند، این کارشناس نظامی گفت: چه بسا این امر در آینده رخ دهد، نه فقط در مورد اف ۳۵، بلکه در مورد تمامی انواع جنگنده‌های قدیمی‌تر آمریکایی همچون اف ۱۱۷ و اف ۲۲.

وی ادامه داد: اگر اسرائیل تکنولوژی‌های فوق العاده‌ای را به دست آورد که به رادارهای اسرائیلی امکان رصد و رهگیری جنگنده‌های متخاصم را با تمامی انواعشان بدهد، امکان این امر وجود دارد.

از سوی دیگر، علی باکر، تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد که واکنش اسرائیل، مرتبط با دو امر است، نخست مربوط به محاسبات سیاسی و امنیتی داخلی اسرائیل است. یکی از اصول ثابتی که از زمان برقراری روابط آمریکا و اسرائیل بنا گشته است، حفظ "برتری" کیفی نظامی اسرائیل در منطقه است.

باکر عنوان داشت: شکستن این قاعده، به این معناست که کشورهای عربی دیگری، برای به دست آوردن همان چیز تلاش خواهند کرد و این مساله‌ای است که معادله نظامی مستحکم از دهه‌ها قبل را تهدید می‌کند؛ معادله‌ای که به اسرائیل اجازه می‌دهد که" برتری" بر کشورهای منطقه داشته باشد.

وی ادامه داد: مساله دوم این است که جنجال مطبوعاتی پیرامون وجود معامله‌ای از این نوع باعث این برداشت شود که طرف اسرائیلی هراس دارد که چه بسا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا فکر کند که با پیشنهاد امارات موافقت کرده است و در پی آن، ابوظبی در ازای دریافت چند جنگنده از این نوع، مبالغ بسیاری را بپردازد.

برآورد این تحلیلگر سیاسی این است که چنین قراردادی به ترامپ در عرصه سیاسی کمک خواهد کرد و ممکن است در تبلیغ خود از طریق آن در داخل آمریکا موفق عمل کند، به همین دلیل، این قرارداد وسوسه برانگیزی به حساب می‌آید که ممکن است ترامپ را به چشم پوشی از حساسیت‌های اسرائیل سوق دهد.

تغییر در توازن‌

باکر گفت اینکه ابوظبی اف ۳۵ به دست آورد، توازن‌ قدرت را تغییر خواهد داد و به ابوظبی امکان مداخله مستقیم در میدان‌های نبرد را می‌دهد، اما کسانی هستند که این مساله را بعید می‌دانند، چراکه سلاح‌های آمریکایی فروخته می‌شود، اما در کنار آنها، فهرست دور و درازی از محدودیت‌هایی وجود دارد که به کارگیری آزادانه یا مستقل این تکنولوژی‌ها را منع می‌کند.

پیشتر روزنامه عبری زبان هاآرتص در مقاله‌ای گزارش داد که کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرده است که از آمریکا می‌خواهد رایزنی‌هایی را با اسرائیل انجام دهد، قبل از آنکه قراردادهای سلاح را در خاورمیانه امضا کند. اسرائیل چیزی شبیه حق وتو علیه آمریکا دارد و عکس این مساله صدق نمی‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید