پاسخ شهرداری به سیاه‌پوشی تهران در محرم

کدخبر: ۳۵۷۶۳۵
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به حواشی سیاه‌پوشی تهران در ایام محرم پاسخ داد.
پاسخ شهرداری به سیاه‌پوشی تهران در محرم

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا: محمدرضا جوادی‌یگانه ر واکنش به حواشی ایجاد شده پیرامون سخنانش در مورد نداشتن پارچه سیاه گفت: شهرداری تهران فعالیت‌های متعددی درباره محرم داشته است، اما یک بخش از صحبت من که موجب سوءتفاهم شده،‌ در باره نبودن پارچه سیاه بود که ربطی به سیاه‌پوش کردن شهر نداشت، بلکه درباره تولید ۵۰ هزار پرچم و توزیع آن بین کسبه از طریق مساجد با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی بوده است.

وی با بیان اینکه معاونت اجتماعی شهرداری، مسیری را آغاز کرده تا سنت نیک گذشته که مردم خود، در اعیاد مذهبی ریسه می‌کشیدند و در عزا،‌ سیاه‌پوش می‌کردند، تقویت شود، گفت: بر اساس همین سیاست، شهرداری می‌بایست وظیفه تامین زیرساخت و تسهیل‌گری و پشتیبانی را بر عهده بگیرد و مسجد نیز به عنوان مرکز محله و اصناف به عنوان یکی از نهادهای موثر محلی،‌ در کنار هم بخش مهمی از ریسه‌کشی و سیاه‌پوش کردن محلات و معابر را بر عهده داشتند که این فعالیت از عید غدیر امسال اجرا شده و در محرم ادامه پیدا خواهد کرد.

جوادی‌یگانه با تاکید بر اینکه شهرداری تهران، پرچم‌های تهیه شده را در اختیار مساجد منتخب می‌گذارد و کسبه‌ای که مایل هستند، خود پرچم را نصب می‌کند و اگر میله پرچم هم نصب نشده بود،‌ شهرداری‌های مناطق با کمک بسیج شهرداری، میله را هم نصب خواهد کرد. اما کار اصلی با خود مردم و کسبه است، گفت: اما دقت داشته باشید که در گذشته یعنی قبل از کرونا، مردم به دلیل محبتی که به اهل بیت مخصوصا امام حسین (ع) دارند، شهر را با برگزاری هیات‌های محلی، ایستگاه صلواتی و.... برای محرم آماده میکردند و حالا به دلیل کرونا و ابلاغیه و ممنوعیت‌ها یا این هیات‌ها تشکیل نشدند یا به فضاهای باز منتقل شدند.

وی با بیان اینکه تهران در محرم زنده بود و صدای عزاداری در همه سطح شهر شنیده می‌شد، در حالی که هیچ سازمانی همچون شهرداری در ایجاد این عزاداری‌های محلی نقشی نداشتند، افزود: از سویی دیگر با توجه به شرایط کرونایی و مسائل اقتصادی منشعب از آن، مواد اولیه در بازار کم است، بویژه اگر تقاضای تهیه ۵۰.۰۰۰ پارچه مشکی منقش به شعار «ما ملت امام حسینیم» باشد و اگر تولیدکننده ایرانی با پارچه ایرانی آن را دوخته باشد.

جوادی‌یگانه با بیان اینکه از ابتدا هم بنا نبود که پارچه‌ها اول محرم نصب شود، بلکه توصیه ما، نصب پرچم بویژه از نیمه دوم دهه اول تا سیزده محرم بوده است، افزود: دقت داشته باشید که رفتار مردم کوچه و بازار با آنچه هیات ها در تهران انجام می دهند فرق دارد و هیات از شب اول سیاه پوش است ولی مردم و مغازه ها و خانه‌ها بتدریج سیاه پوش می شوند. کما اینکه میزان نمایش عزاداری در صدا و سیما در ایام نزدیک به عاشورا با روزهای اول متفاوت است.

وی با بیان اینکه هرکاری شهرداری و یا دستگاه‌های دیگر در امر سیاه‌پوش کردن شهر انجام دهند به پای حرکت مردمی نمی‌رسد، ادامه داد: البته باید توضیح بدهم که این توزیع پنجاه هزار پرچم، جدای از فعالیت‌های گسترده‌ای است که شهرداری‌های مناطق و سازمان زیباسازی در خصوص آماده سازی فضای محیطی شهر انجام داده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید