تاکتیک محافظه کاران علیه بایدن و هریس لو رفت

آشفته‌بازار در اردوگاه تبلیغاتی ترامپ

کدخبر: ۳۵۷۷۹۲
اقتصادنیوز؛ نخستین شب کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در حالی شب گذشته –دوشنبه- در شهر شارلوت -ایالت کالیفرنیا- برگزار شد که اردوگاه محافظه‌کاران با یک آشفتگی بی‌سابقه مواجه است.
آشفته‌بازار در اردوگاه تبلیغاتی ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز، در روزهای منتهی به آغاز کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان، استیو بنن مشاور سابق و استراتژیست کمپین انتخاباتی ترامپ با انبوهی از اتهامات از جمله تلاش متقلبانه برای جذب کمک‌های مالی بازداشت شد، کالین کانوی یکی از وفادارترین مشاوران ترامپ در حوزه عمومی همانند همسرش جرج کانوی از تیم ترامپ جدا شد، فایل صوتی ماریان ترامپ خواهر رئیس‌جمهور در حالی که برادرش را بی‌رحم، دروغگو و احمق توصیف کرد منتشر شد، دور جدید اعتراضات با شلیک پلیس کنوشا به جیکوب بلیک در ویسکانسین کلید خورد، و نیز جف فلیک سناتور سابق آریزونا و مایلز تیلر رئیس سابق کارکنان وزارت امنیت داخلی آمریکا به انبوه چهره‌های برجسته جمهوری‌خواه که حمایت خود از جو بایدن را رسماً اعلام کرده‌اند، پیوستند.

>>>>>> مطلب مرتبط:
اقدام بی‌سابقه «ملانیا ترامپ» در جمع جمهوری‌خواهان +فیلم
ملانیا برای ترامپ سنگ تمام گذاشت +فیلم​
افشای سخنان ضدترامپ نزدیکان وی +فیلم

آشفته‌بازار اردوگاه محافظه‌کاران همزمان با کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان

شاید همین آشفتگی اردوگاه جمهوری‌خواهان بود که باعث شد اولین شب کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان نیز به آشفته‌بازار نمایش ترامپیست‌ها تبدیل شود. همانطور که «تیم آلبرتا» در پالیتیکو درباره اولین شب این گردهمایی نوشته است مضمون اظهارات سخنرانان نخستین شب به قدری متفاوت بود که تفاوت‌های آن‌ها بیشتر از تنها وجه اشتراک برجسته –یعنی ستایش اغراق‌آمیز از ترامپ- به چشم می‌آمد و بینندگان این مراسم مجازی را نیز گیج و سردرگم کرد؛ گویی بازیگران یک فیلم هر یک به نوبه خود فیلمنامه‌ای متفاوت را اجرا کنند.

آشفته‌بازار اردوگاه محافظه‌کاران همزمان با کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان

سخنرانان برجسته و رونمایی از زوج انتخاباتی احتمالی جمهوری‌خواهان در ۲۰۲۴

در نخستین شب کنوانسیون چهره‌هایی از جمله نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، دونالد ترامپ جونیور فرزند رئیس‌جمهور و شریک زندگی اش کیمبرلی گایلفویل که سابقا مجری فاکس‌نیوز بوده و حالا یکی از حامیان مالی مهم کمپین ترامپ است، تیم اسکات تنها جمهوری‌خواه سیاه‌پوست مجلس سنا از کارولینای جنوبی و ... سخنرانی کردند.

آشفته‌بازار اردوگاه محافظه‌کاران همزمان با کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان

استیون شپارد گزارشگر پالیتیکو در مطلب خود دونالد ترامپ جونیور و نیکی هیلی را دو کاندیدای بالقوه جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ دانسته و سخنرانی این دو در شب نخست کنوانسیون را به نوعی پرده‌برداری از زوج انتخاباتی احتمالی جمهوری‌خواهان در ۲۰۲۴ می‌داند.

آشفته‌بازار اردوگاه محافظه‌کاران همزمان با کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان

هیلی که در یک سالن خالی با مخاطبان در خانه صحبت می کرد از بزرگ شدن خود در کارولینای جنوبی به عنوان فرزند مهاجران هندی سخن گفت و خود را «دختری قهوه‌ای در دنیای سیاه و سفید» توصیف کرد که اگرچه با تبعیض و سختی روبرو بوده اما والدینش هرگز به شکایت و نفرت‌پراکنی نپرداخته‌اند. سخنی که حاوی کنایه‌هایی به کاملا هریس زوج انتخاباتی بایدن با تبار هندی-جامائیکایی بود و تلویحاً اعتراضات نژادی اخیر را هم محکوم می‌کرد.

هیلی در بخش دیگری از سخنانش به ماجرای قتل‌عام سیاهپوستان در کلیسای امانوئل در چارلستون ایالت کارولینای جنوبی پرداخت و درخشان‌ترین لحظه در دوران سیاسی‌اش را برجسته کرد؛ حذف پرچم کنفدراسیون از محوطه کاخ سفید.

برای کسی چون نیکی هیلی که آرزوهای بزرگ در سر دارد این سخنی بحث برانگیز بود و آینده وی را در خطر قرار می دهد. چهره سیاسی هیلی با همین سخن کاملاً بعد جدیدی به خود گرفت: بعد از آن فاجعه وحشتناک، ما علیه یکدیگر نشوریدیم. ما جمع شدیم -سیاه و سفید، دمکرات و جمهوریخواه- و با هم انتخابی سخت اما لازم برای بهبود اوضاع را انجام دادیم. بصورت صلح آمیز و با احترام، نمادی تفرقه‌انگیز را حذف کردیم.

"نمادی تفرقه‌انگیز" یکی از راه های توصیف پرچم کنفدراسیون است. مطمئناً در مناطقی مانند بوستون و پیتسبورگ نمادی تفرقه‌آور است. اما در کارولینای جنوبی چطور؟ این سخنان کمی فراتر و فریبنده‌تر از تفرقه‌آمیز بودن است. این که یک قرن و نیم احساسات سخت را یک خطای فرهنگی بنامیم. هیلی زمانی که شهرت و اعتبار و آینده‌اش را روی این سخنان قمار کرد، همه واقعیت را می‌دانست. به همین دلیل بود که از زبانی نسبتا مبهم در این راستا استفاده کرد. چرا که وی می‌داند شخص دونالد ترامپ همزمان می‌تواند ریسک بزرگی برای آینده سیاسی‌اش باشد.

هیلی با زیرکی هم ترامپیست‌ها را از خود راضی نگه داشت و هم نخواست تمام اعتبار سیاسی‌اش را خرج رئیس‌جمهوری کند که هم‌اکنون از منظر بسیاری از جمهوری‌خواهان یک عنصر نامطلوب است. دیدگاهی که احتمالا در آینده مد نظر هیلی گسترش خواهد یافت. هیلی همچنین تلاش کرد در ماجرای اختلافات نژادی اخیر خود را در سمت درست ماجرا قرار دهد.

ترامپ جونیور که خود را کاندیدای بالقوهه ۲۰۲۴ می‌داند سخنران بعدی بود که با صدایی بلند و لحنی نمایشی گفت: دموکرات‌ها می‌خواهند ما را تسلیم کند و اگر موفق شوند دیگر امیدی به آینده آمریکا باقی نخواهد ماند.

شاید هیچ‌چیزی بیشتر از سخنرانی مارک و پتی مک‌کلوزکی درشب اول کنوانسیون تعجب‌برانگیز نبود. سخنانی که به وضوح نشانگر جنگ فرهنگی موجود در حزب جمهوری‌خواه دوره ترامپ است.

مارک و پتی مک‌کلوزکی، وکلای اهل سنت‌لوئیس که در اوایل تابستان سال جاری روی معترضین اسلحه کشیدند با طرح این ادعای دروغ که بایدن قصد نابودی مناطق حومه‌شین را دارد گفتند: اشتباه نکنید، مهم نیست که در کجا زندگی می کنید، خانواده شما در آمریکایی که دموکرات‌های رادیکال قدرت دارند امن نخواهند بود.

شپارد درباره سخنرانی کیمبرلی گایلفویل هم نوشت: احتمالاً این مجری سابق فاکس‌نیوز تمرین‌های خود براسی سخنرانی را ماه‌ها است که آپدیت نکرده، چرا که به نظر می‌رسید او احساس می‌کند در حال ایراد یک سخنرانی شورانگیز در سالن همایش مملو از جمعیتی است. حتی در لحظاتی وی صدای تشویق ممتد حاضران در سالن خالی این همایش مجازی را به وضوح می‌شنید و با زبان بدنش متوهمانه خواستار تشویق بیشتر می‌شد.

آشفته‌بازار اردوگاه محافظه‌کاران همزمان با کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان

شب اول با سخنان سناتور کارولینای جنوبی تیم اسکات، تنها جمهوریخواه آفریقایی‌تبار در سنا به پایان رسید. اسکات تلاش کرد برای تقبیح بایدن از قویترین کلماتش استفاده کند؛ اسکات گفت: "اشتباه نکنید: جو بایدن و کمالا هریس یک انقلاب فرهنگی می خواهند - یک آمریکا کاملاً متفاوت." اگر به آنها اجازه دهیم ، آنها کشور ما را به یک آرمانشهر سوسیالیستی تبدیل می کنند. و تاریخ به ما آموخته است که مسیر فقط به درد و بدبختی منجر می شود ، به ویژه برای افراد سختکوش که امیدوار به ظهور هستند.

پاسخ نامتناسب به رژه ضد ترامپ جمهوری‌خواهان حامی بایدن

دموکرات ها هفته گذشته رژه‌ای از مقامات برجسته جمهوری خواه را برای حمایت از بایدن برگزار کردند: جان کاسیچ، فرماندار سابق اوهایو ، کریستین تاد ویتمن، فرماندار سابق نیوجرسی، سوزان مولیناری نماینده سابق نیویورک در مجلس نمایندگان و چهره‌های دیگری از جمعیت ده‌ها جمهوری‌خواهی که رسما حمایت خود را از بایدن اعلام کرده‌اند. لیستی که شامل چهره‌های برجسته محافظه‌کار است از جمله: جف فلیک، سناتور سابق آریزونا، کالین پاول وزیر خارجه دولت بوش پسر، مایلز تیلور، رئیس پیشین کارکنان وزارت امنیت داخلی، کارلی فیورینا، مدیرعامل سابق هیولت پاکارد و زوج انتخاباتی تدکروز در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، دیوید دورنبرگر سناتور سابق مینه‌سوتا، گوردون جی. همفری سناتور سابق  نیوهمپشایر (هر دو اکنون مستقل هستند)، جان وارنر سناتور سابق ویرجینیا، چارلز جو نماینده سابق هاوایی، جو والش نماینده سابق ایلینویز، سیندی و مگان مک کین همسر و دختر سناتور فقید جان مک کین، همراه با یک گروه ۷۳ نفره از مقامات سابق شورای امنیت ملی (از جمله جان بولتون)، و یک گروه ۲۷ نفره از قانون‌گذاران سابق جمهوری خواه (از جمله باب اینگلیس از کارولینای جنوبی، جیم کلب از آریزونا، جیم گرینوود از پنسیلوانیا، جیم لیچ از آیووا و میکی ادواردز از اوکلاهما).

این جمعیت قابل توجه از جمهوری خواهان بدون در نظر گرفتن سیاستمداران شناخته شده‌ای که رسماً زبان به انتقاد از رئیس‌جمهور هم حزبی گشوده و اعلام کرده‌اند از ترامپ حمایت نمی‌کنند، رخدادی بی‌سابقه در تاریخ احزاب سیاسی آمریکا است. چهره‌هایی مثل میت‌رامنی سناتور یوتا، جرج بوش پسر، رئیس‌جمهور اسبق و برادرش جب بوش فرماندار سابق فلوریدا نیز منتقدان ترامپ هستند.

حتی تعداد قابل توجهی از کارکنان پیشین دولت ترامپ نیز به صف برادران بوش پیوسته‌اند؛ جیم متیس وزیر دفاع، جان کلی وزیر امنیت داخلی، اوماروسا مانیگالت رئیس روابط عمومی کاخ سفید، گری کوهن رئیس شورای اقتصاد ملی، ریچارد اسپنسر فرمانده نیروی دریایی، رکس تیلرسون وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی، همگی سابقاً در دولت ترامپ حضور داشته‌اند.

جمهوری خواهان نیز روز دوشنبه از چهره‌های سابقاً دموکرات حامی ترامپ استفاده کردند: ورنون جونز، نماینده ایالتی جورجیا، که ۱۶ سال پیش عنوان از یک دموکرات ایالت جورجیا به یک جمهوری‌خواه تبدیل شد، نسخه جدید سناتور فقید زل میلر، که خطوط حزبی را پشت سر گذاشت و در یک سخنرانی مهیج در سال ۲۰۰۴ به حمایت از جورج دبلیو بوش در مقابل جان کری پرداخت.

اما جونز اگرچه چهره دیرینه‌ای در سیاست منطقه آتلانتا است، اما  ۲۱هزار رای وی در آخرین انتخاباتی که حضور داشت با ۱.۹ میلیون رأیی که جان کاسیچ را در سال ۲۰۱۴ مجددا به فرمانداری اوهایو برگزید، قابل قیاس نیست.

همچنین انتظار می‌رود حداقل یک دموکرات سابق دیگر در برنامه این هفته جمهوری‌خواهان حضو یابد؛ جف ون‌درو که با استیضاح ترامپ تغییر جناح داد.

بایدن رادیکال چپ‌گرا؛ تاکتیک مهم ترامپ

یکی از استراتژی‌های اصلی کمپین ترامپ که اخیرا بیش از پیش به چشم می‌خورد این است که جو بایدن و کاملا هریس را نه دموکرات‌های میانه‌رو بلکه تندروهای چپ‌گرا معرفی کنند که قصد دارند آمریکا را به چین واگذار کنند و یک حکومت کمونیستی راه بیاندازند.

اگرچه در جامعه امروز آمریکا دیگر مانند گذشته فضای ضد چپ حاکم نیست و مانند دوران جنگ سرد آمریکایی‌ها کمونیسم را مترادف تروریسم نمی‌دانند، اما قشر عظیمی از محافظه‌کارهای سنتی و میانسال همچنان دشمنی عمیقی با چپگرایی داشتند و ادعاهای اینچنینی کمپین ترامپ می‌تواند آنان را علیه جو بایدن تحریک و بسیج کند.

درست است که امروز نمایندگان و سناتورهای چپ‌گرا در کنگره آمریکا مانند گذشته نادر و انگشت‌شمار نیستند و نظرسنجی گالوپ در سال ۲۰۱۷ نشان داد ۵۱درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله آمریکایی علناْ چپگرا هستند (یا دیدگاه مثبت به چپگرایی دارند)، اما این تاکتیک کمپین ترامپ برای تحریک اقشار سنتی می‌تواند تا حدودی موقعیت بایدن را تضعیف کند.

دونالد ترامپ که از کاخ سفید در واشینگتن دی.سی به کنوانسیون مجازی در کالیفرنیا پیوست سعی کرد خاموشی‌های اجباری در طول موج گرمای کالیفرنیا را برجسته کند. دونالد به سیاست های تهاجمی تغییر اقلیم در این ایالت تاخت و سعی کرد آن‌ها را با برنامه‌های جو بایدن برای گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر گره بزند.

آشفته‌بازار اردوگاه محافظه‌کاران همزمان با کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان

ترامپ غالباً انرژی سبز را غیرقابل اعتماد و خطرناک عنوان کرده و حتی یکبار گفت که توربین های بادی باعث سرطان می‌شوند- زیرا او به رشد صنایع انرژی چون ذغال سنگ ، نفت و گاز طبیعی علاقه فراوان دارد. ترامپ همچنین جو بایدن را فردی وابسته به چپ‌گراهای تندرو معرفی کرد که حامی پروژه‌های چپ‌گرایانه نظیر خدمات بهداشتی عمومی و انرژی‌های سبز است.

جورج دیوید بنکس، مشاور سابق انرژی و محیط زیست کاخ سفید گفت: او با شعارهای اقلیمی بایدن مخالف است و دوست دارد همه چیز را بسیار مختصر، بسیار ساده و عوامانه نگه دارد. زیرا وقتی نیش بسیار کوتاه و حتی کاذبی دارید باید آن را بارها و بارها تکرار کنید تا موثر واقع شود. این یک ابزار ارتباطی رایج و بسیار مؤثر در سخنان فریبنده دونالد ترامپ است.

استیون شپارد در پایان گزارش پالیتیکو می‌نویسد: با وجود همه سخنان ریاکارانه، فریبکارانه و غیرمستندی که ترامپ و دیگر سخنرانان شب اول کنوانسیون به زبان جاری کردند، مت گائتز، حامی ترامپ و نماینده فلوریدا در کنگره دست‌کم سخنی منطقی خطاب به آرای خاکستری گفت؛ رئیس جمهور ترامپ گاهی اوقات صدای خود را بلند می کند و یا فحش می‌دهد. لازم نیست ترامپ را دوست داشته باشید، فقط باید موافقت کنید که او آمریکا را دوست دارد و شما را در امان نگه می دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید