روحانی: مقاومت مردم در سال ۹۷ نبود، دشمن قطعنامه‌ها را برمی‌گرداند/ ۹۰۰ هزار میلیارد درامد ما کم شده است

کدخبر: ۳۵۷۸۹۴
رئیس‌جمهور گفت: ملت ایران اگر مقاومت نمی‌کرد و سختی‌ها را تحمل نمی‌کرد، دشمن سال ۹۷ ما را به زانو درمی‌آورد. آنها می‌خواستند ما را به نقطه فروپاشی نظام بکشانند.
روحانی: مقاومت مردم در سال ۹۷ نبود، دشمن قطعنامه‌ها را برمی‌گرداند/ ۹۰۰ هزار میلیارد درامد ما کم شده است

به گزارش اقتصادنیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: شکل و مراسم عزاداری محرم امسال ممکن است با سال‌های پیش متفاوت باسد اما عزای امام حسین(ع) بسیار پرشور در همه شهرها برگزار می‌شود و مردم بخشی از عزاداری را به خانه ها، محله ها و خیابان‌هایشان کشاندند و شکل زیبایی به این مراسم دادند.

روحانی افزود: بسیار مهم است که داستان کربلا یک حماسه بزرگ تاریخی برای حق طلبی و عدالتخواهی و مقابله با هرگونه کج روی و انحراف در مسیر سرافرازی و مبارزه با هرگونه ذلت و ذلت ستیزی‌ها و مقاومت و ایستادگی برای حق و حقیقت بود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر، ایرنا بخوانید؛

* ماجرای کربلا از ماجرای درون دینی هم بالاتر است یعنی شهادت امام حسین(ع) برای احیای اسلام نیست بلکه قدمی بالاتر از آن است. قیام امام در تاریخ نمی‌گنجد و در تاریخ دیروز نمی‌گنجد. آنچه امام حسین(ع) انجام داد فرای تاریخ و جغرافیا است. امروز غیر مسلمانان هم به آن قیام و نهضت احترام می‌گذارند. ما همیشه نیازمند فرهنگ عاشورا و کربلا بودیم و امروز نیاز بالاتری به فرهنگ عاشورا داریم.

* ما امروز در برابر همه توطئه‌ها و فشارهایی که از سوی دشمنان ما بویژه از سوی آمریکا علیه ملت ایران وارد می‌شود، قرار داریم، ملت ایران با مقاومت توانسته است دربرابر قدرت‌های بزرگ موفق باشد. ایستادگی این ملت است که ما امروز می‌بینیم دیپلمات‌های ما در صحنه فعالیت سیاسی هستند و آمریکا را دچار شکست می‌کنند. اینکه در شورای امنیت هر روز آمریکا شکستی را تحمل می‌کند به دلیل ایستادگی این ملت است.

* اگر ملت ایران مقاومت نمی‌کرد و می‌گفت تحمل این مشکلات فرای مقاومت من است و سختی‌ها را تحمل نمی‌کرد، دشمن در همان سال ۹۷ قطعنامه‌ها را برمی‌گرداند و ما را به زانو درمی‌آورد. ملت ایران در برابر دشمن تسلیم نشد. آنها می‌خواستند ما را به نقطه فروپاشی نظام بکشانند و می‌گفتند در پایان ۹۷ شما نیستید. با محاسبه عادی درست می‌گفتند. دشمن می‌گفت وقتی ما ۵۰ میلیارد دلار درآمد یک ملت را می‌خشکانیم، دیگر نمی‌تواند مقاومت کند.

* آنهایی که نقد غیرمنصفانه می‌کنند بدانند ۹۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمد ما کاهش پیدا کرده است اما ما با این شرایط ایستاده‌ایم و بازار اجناس ما از اروپا هم بهتر است؛ این مساله را در ماجرای کرونا دیدیم. آنها صف بستند و ما صف نبستیم، آنها تخت خالی نداشتند و بیماران را در راهروی بیمارستان خواباندند و ما همیشه تخت خالی داشتیم. آنها در دارو دچار مشکل شدند و برای ماسک دزدی هوایی می‌کردند ولی ما در کشور شرکت‌های دانش بنیان و بنگاه‌های تولیدی یک روز تعطیل نبودند و خیلی سریع توانستند مشکلات را حل کنند.

* ما امسال در شرایط تحریم شدید، بالاترین افتتاح ها را در تاریخ دولت‌ داشتیم و هر هفته از اول فروردین تا امروز ۲۱ افتتاح عظیم و بزرگ داشتیم که تنها یک افتتاح ۴.۷ میلیارد دلار بود. این نشان می‌دهد که کار بزرگی در کشور صورت می‌گیرد.

* ما درشرایطی که درسخت‌ترین تحریم هستیم، آن آرزوی ۴۲ ساله را برآورده ساختیم و اعلام کردیم آنهایی که برق ‌شان کم مصرف است از تخفیف ۱۰۰ درصد برخوارد خواهند شد، یعنی آنهایی که زندگی شان زندگی ساده‌ای است برق برای آنها مجانی شد و این افتخار دولت دوازدهم است.

*دولت دوازدهم برق را برای بیش از ۳۰ میلیون نفر مجانی کرد. در ماجرای کرونا یک نقطه را در دنیا پیدا کنید که درمان آن مجانی باشد. در کشور ما درمان و مقابله با کرونا برای مردم و مهاجرین و غیر ایرانی‌ها مجانی است. در شرایط کرونا تخت و دارو برای همه وجود دارد.

*در این شرایط سخت توانستیم محصولات کشاورزی را از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن برسانیم. در ۴ ماهه اول امسال با وجود فشارهای تحریم و کرونا، تولید ما بیشتر شد و ۸ میلیون تن گندم خریدیم، یعنی ۹ درصد بیشتر از سال گذشته که ۹۰ درصد پولش را هم به کشاورزان پرداخت کردیم. این نشان می‌دهد که ملت ایران تابع امام حسین(ع) است.

* وقتی امام حسین روز عاشورا آمد و دید 30 هزار نفر یا بیشتر روبروی او اجتماع کرده‌اند نترسید و دستش را بلند کرد و فرمود: «خدایا تو پناه منی و در شدت و مشکلات به تو پناه می‌برم.»

* امام فرمود من جنگ را شروع نمی‌کنم، در تاریخ داریم که وقتی تیراندازی‌ها شروع شد کسی نماند جز آنکه تیری بر او اصابت کرد. اما فرمود صبر، مقاومت و ایستادگی، مرگ یک پل است، چیزی نیست، شما عبور می‌کنید و به نعمت های بی پایان الهی دست پیدا می کنید. تاریخ مثل آن روز ندیده؛ «لا یوم کیومک یا حسین»، روزی مثل روز  عاشورا در تاریخ پیدا نمی کنید، یک صبح تا عصر آن همه مشکلات و آن همه شهادت، اما امام خم به ابرو نیاورد، اما در هر لحظه سیمایش برافروخته شد.

* یک دشمن اعتراف کرد که من ندیدم کسی که همه بچه هایش کشته شوند انقدر قدرتمند و شجاع خم به ابرو نیاورد. البته یک جایی هم آنقدر مصیبت بر امام حسین سنگین شد که فقط توجه به خداوند توانست کمک کند. علی اصغر در آغوش او بود و در برخی روایات داریم که امام حسین آمده بود با علی وداع کند و او را ببوسد، یکمرتبه دید که او در بغلش یک تکان شدید خورد، تا نگاه کرد دید گوش تا گوش علی بریده شده و از این حلقوم خون فوران کرده است.

*امام فرمود این مصیب بر حسین آسان است، شش ماهه را در خون غلتان دیدن در آغوش پدر کار آسانی نیست، اما حسین(ع) گفت چون تو نگاه می‌کنی برای من سخت نیست.

* اما به نظر من در یک مصیبت روز عاشورا بر امام حسین خیلی سخت گذشت. در برخی از مقاتل هست که امام به یک حالی رسید که گویی جان او می خواست از بدن پرواز کند و آن وقتی بود که آمد کنار بدن علی اکبر. وقتی آمد کنار بدن علی اکبر یک جمله به امام گفت: «دنیا بعد از تو برای حسین ارزشی ندارد.» به نظر من کار به جایی رسید که علی اکبر که آخر عمرش بود خواست به پدر دلداری بدهد و به پدر دلداری داد. علی اکبر گفت: «پدر این جد من رسول خداست که در کنار من ایستاده است، جام آبی را به من داد و سیرابم کرد.» بعد گفت: «پدر، جام آب دیگری هم برا تو در دست دارد و  منتظر توست.»

* این امام حسینی که همه بدن‌ها را وقتی شهید می شدند بلند می‌کرد و به خیمه‌ها می‌آورد، نمی‌دانم چطور شد که نتوانست بدن علی اکبر را بلند کند. آیا بدن عربا عربا بود، نمی‌شد؟ آیا عشق امام حسین به علی اکبر طوری بود که نتوانست او را بلند بلند کند؟ لذا صدا زد و گفت: «ای جوانان بنی هاشم! شما بیایید علی را به خیمه‌ها برسانید.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید