روزنامه‌نگار آمریکایی:

توافق با چین تنها ابتکار عمل ایران برابر تحریم آمریکا نیست

کدخبر: ۳۵۸۶۹۹
اقتصادنیوز: ستون نویس فارن پالیسی این فاکس همکاری راهبردی چین با ایران را پاسخ دوجانبه به فشارها و تحریم‌های آمریکا دانست و گفت این توافق، تنها ابتکار عمل ایران در برابر تحریم‌های آمریکا نیست.
توافق با چین تنها ابتکار عمل ایران برابر تحریم آمریکا نیست

به گزارش اقتصادنیوزکان هالینن روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره اهمیت نقشه راه تهران و پکن افزود: جزئیات این نقشه راه کاملا مشخص نیست اما در صورت نهایی شدن می‌تواند بیش از  ۴۰۰ میلیارد دلار در ظرف ۲۵ سال به اقتصاد ایران تزریق کند.

وی ادامه داد: ایران در محاصره اقتصادی آمریکا قرار دارد و  به دلیل تحریم‌ها و ویروس کرونا اقتصاد این کشور آسیب دیده است. بنابراین به کمک فوری  احتیاج دارد و این توافق نوید آن را می‌دهد که دست کم بخشی از این نیاز، عملی شود.

این تحلیلگر امور بین‌الملل تصریح کرد: این توافق، ایران را به ابتکار بزرگ جاده ابریشم چین پیوند خواهد داد که به دنبال پیوستگی و توسعه تجارت در سراسر آسیای جنوبی، آسیای مرکزی، خاورمیانه و اروپاست.

هالینن به رایزنی‌های گسترده جمهوری اسلامی و روسیه برای افزایش سطح همکاری‌های راهبردی اشاره کرد و گفت: توافق با چین تنها ابتکار عمل ایران برای مقاومت در برابر تحریم های ایالات متحده نیست. ایران همچنین برای تجدید پیمانی که دوره آن سال آینده به پایان خواهد یافت، چندین جلسه با مقام‌های روسیه برگزار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود ترامپ در کاخ سفید و مایک پومپئو به عنوان وزیر خارجه، امید به بهبود روابط ایران با ایالات متحده اندک است. اگر ترامپ در ماه نوامبر شکست بخورد، ممکن است شکافی در دیوار بحران کنونی ایجاد کند.

این روزنامه نگار آمریکایی افزود: جو بایدن زمانی که معاون رئیس جمهوری بود، از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرد و متعهد شده است که در صورت پیروزی، به آن باز گردد.

هالینن اضافه کرد: در این برهه، ایران به کمک نیاز دارد و توافق با چین می‌تواند بخشی از نیاز آن را تامین کند. خطر اینجاست که ترامپ به دلیل بحران داخلی نیاز به انحراف افکار عمومی از مشکلاتش در داخل دارد. تقابل با ایران (یا حتی چین) می‌تواند خوراک چنین انحرافی را فراهم کند. این موضوعی است که همه باید نگران آن باشند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند همکاری راهبردی ایران و چین در نتیجه سیاست فشار حداکثری ترامپ است، گفت: بله، در عین حال این توافق یک حرکت در صفحه شطرنج بین‌المللی توسط چین بود. تردیدی نیست که تحریم‌ها ایران را به سوی توافق با چین سوق داده است اما از دیگر سو، حملات به چین از سوی دولت ترامپ نیز باعث شده است که چینی‌ها واکنش نشان دهند.

ستون نویس تارنمای "فارن پالیسی این فاکس" تصریح کرد: یکی از راه‌های واکنش چین این بوده است که سطح بازی خود را در خاورمیانه افزایش دهد، یعنی  منطقه‌ای که برای سال‌ها تحت سلطه ایالات متحده بوده است. این یک بازی بسیار پیچیده است. چین می‌خواهد روابط خوب خود را هم با اسرائیل و هم کشورهای عربی حفظ کند که بسیاری از آنها با ایران در تضاد هستند.

هالینن ادامه داد: باید دید که این بازی پیچیده چگونه پیش خواهد رفت. در عین حال بی تردید توافق ایران و چین نتیجه مستقیم خروج ترامپ از توافق هسته ای سال ۱۳۹۴ و برقراری یک جانبه تحریم‌ها علیه ایران است.

وی در پاسخ به اینکه آیا واقعا چین آماده است تا در مقابل تحریم‌ها و اقدام‌های تنبیهی غیرقانونی ایالات متحده بایستد و سرمایه گذاری‌های طولانی مدت در ایران انجام دهد، گفت: چین نمی‌توانست حرکت به سوی توافق با ایران را بدون اندیشیدن به پیامدهای آن انجام داده باشد. ایالات متحده در تلاش است تجارت و دسترسی به فناوری چین را در سایر نقاط جهان مسدود کند و می‌خواهد دسترسی چین به منابع انرژی کاسته شود.

هالینن تاکید کرد: این توافقنامه، دسترسی درازمدت چین به انرژی و افزایش سطح روابط با یکی از بزرگترین کشورهای خاورمیانه را تضمین می‌کند. اینکه آیا چین در برابر آمریکا بایستد، کاملاً مشخص نیست، چینی‌ها نمی‌خواهند وارد رویارویی نظامی با ایالات متحده شوند، زیرا این کار به سود آمریکایی‌ها تمام خواهد شد.

وی اظهار کرد: در عین حال، آنها قصد ندارند بی سر و صدا تماشاگر تحرکات ایالات متحده آمریکا در پیرامونشان باشند و دست روی دست بگذارند تا آمریکا با متحدان خود؛ یعنی استرالیا ، ژاپن و شاید هند، چین را محاصره کند.

این تحلیلگر امور بین الملل ادامه داد: خود چینی‌ها در حال بحث و گفتگو هستند که چه مسیری را باید در پیش گیرند و برای همین در حال حاضر مشخص نیست که چه راهبردی را خواهند پیمود اما پاسخ کوتاه این است که چین با علم به اینکه آمریکا از توافق با ایران خشمگین خواهد شد، این کار را کرده است.

هالینن اضافه کرد: آنها به روشنی حاضر به بهره برداری  از فرصت توافق با ایران هستند. آنها به سوی سرمایه گذاری‌های بلند مدت در ایران در قالب جاده ابریشم خواهند رفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید