خاتمی همسایه آیت الله هاشمی شد

کدخبر: ۳۵۹۵۰۲
اقتصادنیوز: مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطراتش از خشونت بی‌مورد کمیته منکرات در سال ۶۸ تا تظاهرات حزب الله مقابل صدا و سیما برای پخش برنامه ساعت خوش در سال ۷۴ روایت کرده است.
خاتمی همسایه آیت الله هاشمی شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین مرکز اسناد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که روزانه خاطراتی از رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منتشر می‌کند خاطره‌ای از ایشان که ۲۷ سال پیش در چنین روزی رخ داده است منتشر کرد. در این خاطره برگرفته از کتاب «مرد بحران‌ها» است آمده: 

برای بازدید از نمایشگاه تخصصی صنایع آبیاری تحت فشار، به نمایشگاه بین‌المللی رفتیم. در مسیر از طریق تلفن سیار [= موبایل]، آقای [حسین] مرعشی اطلاع داد که دیشب شهر هرات افغانستان، به دست طالبان سقوط کرده و [محمد] اسماعیل‌خان، [والی هرات] و بسیاری از شخصیت‌ها به ایران پناه آورده‌اند.

 دو ساعت و نیم، از تمامی ۵۳ غرفه  بازدیدکردیم. انواع سیستم‌های آبیاری و انواع قطعات و نیازها، از پمپ و لوله‌ها و اتصالات و طرح‌ها را دیدیم. ظرفیت تولید خوب است. مشکل عمده، مواد اولیه مثل پُلی‌اتیلن یا آلومینیوم است که می‌توانیم تأمین کنیم. در پایان مصاحبه‌ای هم انجام دادم. [آقایان عیسی ‌کلانتری و محمدرضا نعمت ‌زاده]، وزرای کشاورزی و صنایع هم بودند. اصرار داشتند که از نمایشگاه جانبازان و ترافیک شهرسالم هم بازدید کنیم، اما فرصت نشد.

تظاهرات حزب‌الله برای پخش ساعت خوش

به دفتر رفتم. مدیران صداوسیما آمدند. آقای [علی] لاریجانی گزارش کار داد و من هم صحبت مفصلی در اهمیت و وظایف‌ سازمان نمودم و تأکید بر دادن آگاهی‌های لازم به مردم برای خنثی‌ کردن تبلیغات منفی و نشان‌دادن قدرت سازندگی انقلاب نمودم. بعد از جلسه از تصمیم حزب‌الله برای تظاهرات در مقابل صداوسیما، در اعتراض به برنامه‌های ساعت‌ خوش و ...  شکایت نمودند. به آقای بشارتی، [وزیر کشور]، گفتم اجازه تظاهرات ندهد. 

عصرآقای یوسف بن‌‌علوی، وزیرامورخارجه‌ عمان آمد. در مورد اهمیت تحسین ‌روابط  با عربستان‌ سعودی و بحرین و امارات گفت و من هم تقصیر را به ‌گردن آنها انداختم -که همین هم هست- و آمادگی خودمان را گفتم. در مورد عراق، نظر داد که فرار حسین ‌کامل و همراهانش، برای نجات خودشان است و باعث سقوط صدام نمی‌شود و آمریکا هم نمی‌خواهد به این زودی صدام را ساقط کند؛ چون رژیم او بهانه خوبی برای حضور نظامی آمریکا در منطقه و تلاش برای خلع سلاح کامل عراق است. تحلیل‌های سوریه را هم قبول نداشت و گفت، اردن هم فقط در مورد فدرالی‌ شدن خود عراق نظر دارد و نه اردن و فلسطین. برای انجام کارهای مانده، در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت نکردم.

 وقتی خاتمی همسایه هاشمی رفسنجانی شد

آیت الله هاشمی در کتاب «انتقال قدرت» که به خاطرات سال 1376 می‌پردازدنیز نوشته است: پیش از ظهر در منزل برای خطبه‌های جمعه با موضوع اعجاز قرآن مطالعه کردم. برای اقامه جمعه به دانشگاه تهران رفتم. عصر هم برای کلید قرآن کار می‌کردم و مطالعه تاریخ. ظهر میهمان داشتیم.

شب به دیدن آقای [سیدمحمد] خاتمی- که همسایه ما شده‌اند- رفتم. دربارة مسائل جاری وضع بودجه و سیاست خارجی و مسائل قوه قضاییه با شهرداری و مذاکراتش با رهبری صحبت شد. گفتم به وزرا تذکر بدهد که وعده‌های غیرقابل‌اجرا ندهند. آقای خاتمی گفت، به خاطر احتمال عدم تحقق درآمدها، ۳۰ درصد اعتبارات عمرانی را کم کرده‌اند که کار بدی است و نیز گفت، مشغول بررسی هستند که از دادگستری تهران به خاطر تخلف‌ها، به محکمه انتظامی قضات شکایت کنند. بنا داشته خبرش را اعلان کند که با توصیه دوستان، از اعلان صرف نظر کرده است.

اجازه برای پخش محاکمات قطب‌زاده

هاشمی رفسنجانی در کتاب «پس از بحران» در سال ۶۱ نوشته است: قبل از جلسه علنی گزارش‌ها را دیدم. در جلسه علنی امروز راجع  به تعطیل سه هفته‌ای مجلس و سفر نمایندگان به مکه صحبت کردم و با توجه به اظهارات امام در ملاقات با نمایندگان، علل این تعطیل را توضیح دادم. دوسه لایحه تصویب شد. در تنفس برای تماشاچیان صحبت کردم. ظهر هم چند ملاقات داشتم. عصر ملاقاتی با آقای ]عبدالحمید[معادیخواه رئیس حزب جمهوری]اسلامی[ قم داشتم. انتقاداتی داشت. جلسه شورای مرکزی حزب داشتیم. وقت را صرف انتقاد دو جناح از یکدیگر کردیم.

آقای مهندس میرحسین موسوی و آقای مسیح مهاجری از یک طرف و آقای اسدالله بادامچیان و آقای سعید امانی از طرف دیگر صحبت کردند.جلسه مشورتی با آقای خامنه‌ای و نخست وزیر داشتیم. قرار شد که یک واحد نیروگاه اتمی بوشهر را آقای نخست وزیر تعقیب کنند که راه بیفتد. اخیراً به حکم دادگاه، آلمان‌ها ملزم شده‌اند که ماشین آلات را بدهند.

قسمتی از فیلم محاکمه آقای صادق قطب زاده و محمدجواد مناقبی و سیدمهدی مهدوی و عبدالرضا حجازی و احمد عباسی را دیدیم. برای مشورت و اظهار نظر در مورد اجازه پخش آنها. آخر شب به مجلس رفتم و خوابیدم. 

اعتراض به خشونت‌های کمیته منکرات

مرحوم هاشمی رفسنجانی در بخشی از خاطراتش در کتاب «بازسازی و سازندگی» در سال ۶۸ به خشونت کمیته منکرات اشاره می‌کند. او نوشته است: اول وقت آقای مرتضی الویری [رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس] آمد. توصیه‌هایی در مورد برنامه پنجساله داشت و می‌خواست که در دولت، خیلی به ترکیب آن دست نزنیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. بخش مهمی از آئین نامه دانشگاه آزاد اسلامی تصویب شد و مقرر گردید. که پس از ارزیابی هر رشته، اگر سطح قابل قبول نداشت، مهلتی برای اصلاح بدهند و اگر نتوانستند به صورت بند ب ادامه می‌دهند.

آقای حمید میرزاده و آقای حسن حبیبی برای امور نهاد و دولت آمدند. عصر هیأت دولت جلسه داشت. درباره کلان برنامه صحبت بود. منابع ارزی ممکن برای جوابگویی به نیازهای بخش‌ها بررسی شد. منابع جدیدی در حدود ده میلیارد دلار مطرح شد که قابل درج در برنامه است.

شب تا ساعت هشت ونیم کار کردم، سپس به منزل رفتم. دوسه هفته است که به منزل نرفته بودم. خانه تحت تعمیر بود و امروز آماده شد. محسن درباره همکاری با معاونت اجرایی [رئیس جمهور] مشورت کرد و از خشونت‌های بی مورد کمیته‌ها در خصوص مبارزه با منکرات گفت. بعد از شام با کمک مهدی و محسن، کتابخانه‌ام را که در جریان تعمیر خانه به هم ریخته بود، مرتب کردم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید