فایننشال‌تایمز تشریح کرد؛ شگرد جدید ایران برای بهبود شرایط اقتصادی

کدخبر: ۳۶۰۰۴۵
اقتصادنیوز: یک روزنامه انگلیسی در مطلبی با اشاره به سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین می نویسد که در ماه های اخیر رهبران ایران در نتیجه تحریم های امریکا تصمیم به تغییر تاکتیک گرفته اند.
فایننشال‌تایمز تشریح کرد؛ شگرد جدید ایران برای بهبود شرایط اقتصادی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، فایننشال تایمز در این مطلب می‌نویسد: بر روی کاشی های آبی سردر وزارت امور خارجه ایران واقع در مرکز تهران شعار ایدئولوژیک «نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی» نوشته شده که حاکی از محور اساسی سیاست خارجی ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹ است.

 اما در ماه‌های اخیر رهبران ایران در نتیجه تحریم های آمریکایی، تصمیم به تغییر تاکتیک گرفتند که همچنان به روابط بهتر با سایر کشورها امیدوار باشند. در این راستا آن ها در حال کار روی برنامه جامع ۲۵ ساله به منظور شراکت استراتژیک با چین هستند.

به گفته تحلیلگران، طرح پیشنهادی که در ماه ژوئن در دولت ایران تایید شد، که البته هنوز به پکن ارائه نشده، نشان دهنده تلاش های حکومت برای بهبود موقعیت اقتصادی در برابر تحریم های ایالات متحده است.  برخی در ایران بر این باورند که چین و روسیه در برابر روابط تجاری با اروپا در روابط تجاری می توانند قدرتمند تر باشند.

پیام سیاسی ایران به غرب این است که ایران تنها نیست. سعید لیلاز ، تحلیلگر اقتصادی و اصلاح طلب گفت: «طی این سال‌ها، چین جایگاه خود را در ایران تقویت کرده بدون اینکه بخواهد در ثبات سیاسی، امنیت و استقلال ایران دخالت کند.» 

یو جی  محقق ارشد امور چین در موسسه چتم هاوس گفت: « از نظر استراتژیک موقعیت جغرافیایی ایران برای پکن است، به ویژه با توجه به همجواری با پاکستان ، جایی که چین از طریق کریدور اقتصادی به اصطلاح چین و پاکستان درگیر پروژه های زیرساختی است، ایران به عنوان یک نقطه ترانزیتی بسیار مهم برای چین خواهد بود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید