مروری بر روزنامه‌های 18شهریور 1399

دفاعیه هاشمی رفسنجانی برای بهزاد نبوی/رونمایی از نظرسنجی‌های محرمانه انتخابات آمریکا

کدخبر: ۳۶۰۱۳۴
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز 18 شهریورماه 1399 را با مرور عناوین اصلی صفحات اول روزنامه‌ها آغاز می‌کنیم.
دفاعیه هاشمی رفسنجانی برای بهزاد نبوی/رونمایی از نظرسنجی‌های محرمانه انتخابات آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، کرونا و آغاز سال تحصیلی در این ایام، نوسانات بورس تهران و دیدار وزیرخارجه سوئیس با حسن روحانی رئیس‌جمهور در بسیاری ازصفحات اول روزنامه‌های امروز مشترک بود.

آرمان ملی در تیتر یک خود به واکنش منتقدان دولت به فشارهای اقتصادی اخیر اشاره کرده وتیتر زده است:«حالا نوبت دادن آدرس غلط است!»

آفتاب‌یزد نیز تیتر زده‌است: «پراید100 میلیونی؛تاوان بی‌تدبیری»

ابتکار عکس یک خود را به دیدار وزیرخارجه سوئیس با حسن روحانی رئیس‌جمهور اختصاص داده وتیتر زده است:«پیام به آمریکا در گفت‌وگو با سوئیس»

اطلاعات هم به نقل از رئیس‌جمهور نوشته است:«کشورهای آزاد دربرابر رفتار غیرقانونی آمریکا سکوت نکنند

جوان با درج عکس روحانی و خط فاصله‌گذاری در دفتر رئیس‌جمهوی به صورت زیرکانه‌ای این تیتر را برگزیده‍‌‌ اند:«اروپا از این جلوتر نمی‌آید!»

Javan

ایران اظهارات اخیرمحمدجواد آذری جهرمی وزیرارتباطات درباره فیلترینگ، با تیتر«علیه فیلترینگ» را در صفحه نخست خود آورده است.

بهار در تیتر اول خود نوشته است: کرونا از زمستان تلخ تاپاییز سخت!

همدلی هم با اشاره به شایعه مذاکره تلفنی حسن روحانی و سیدمحمد خاتمی تیتر زده است:«یک مکالمه تلفنی صریح!»

در ادامه اهم مطالب رونامه‌های امروز را انتخاب می‌کنیم:

دنیای اقتصاد؛ آینده ملک از نگاه حقوقی‌ها

دنیای اقتصاد در تیترگزاش اصلی خود آورده است: آینده ملک از نگاه حقوقی‌ها، الگوی عرضه در مزایده‌های اخیر املاک تغییر کرد. لیست جدید فروش انواع ملک متعلق به حقوقی‌های بازار - نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی - نشان می‌دهد: نسل چهارم مزایده‌های ملکی در تهران و البته سایر شهرها شکل گرفته است، به‌طوری‌که نسل جدید ۴ تغییر شاخص نسبت به نسل‌های قبلی دارد. مهم‌ترین تفاوت به «کاهش سهم پرداخت قسطی در برابر مبالغ نقدی» مربوط است. نیمه دوم پارسال، حقوقی‌های بازار ملک حاضر شدند ۸۰ تا ۹۰ درصد ارزش فروش املاک خود را تا ۵ سال تقسیط کنند؛ اما آن فرمول در حال حاضر به تقسیط ۶۰ درصد بها طی ۲ سال تغییر کرده است. از آنجا که این گروه از مالکان وزن بالایی در بازار دارند، با تحلیل رفتار آنها در مزایده‌ها می‌توان آینده بازار مسکن را برآورد کرد. ویژگی‌های نسل جدید مزایده‌های ملکی سه پیام مشخص دارد از جمله اینکه طرف عرضه، چشم‌انداز آتی را در قالب کمبود تقاضای موثر تخمین می‌زند. با این حال، علت تغییر فرمول تقسیط مشخص است.

این روزنامه ترجمه یکی از گزارش‌های نیویورک‌تایمز راهم منتشر کرده است. در بخشی از این نوشته آمده است: «نیویورک‌تایمز» از برخی نظرسنجی‌های محرمانه رونمایی کرد. بر این اساس رقابت دو نامزد اصلی انتخابات نسبت به ماه‌های گذشته تنگاتنگ شده است. ترامپ توانسته جایگاه خود را در میان هوادارانش ازجمله جمعیت روستایی بازسازی کند و در مقابل بایدن از جایگاه ویژه‌ای در میان شهرنشینان برخوردار است. در ایالت‌های رقابتی نیز فاصله میان دونامزد کاهش یافته است....جو بایدن قصد دارد از فاصله خود در نظرسنجی‌ها دفاع شدیدی داشته باشد و رای سفیدپوست‌های ایالت‌های میانه غربی را از آن خود کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نظرسنجی‌های محرمانه که پس از برگزاری کنوانسیون‌های هر دو حزب در ماه اوت برگزار شده است، نشان می‌دهد رقابت تا حد زیادی پایدار و در برخی‌ ایالت‌ها تنگاتنگ شده است. در این نظرسنجی‌ها مشخص شده است که دونالد ترامپ در حال بازسازی جایگاه خود نزد برخی از هوادارانش است که از این قشر می‌توان به آرای روستایی‌های محافظه‌کار اشاره کرد که در دوران بیماری پاندمی در تابستان اوضاع بسیار وخیمی داشتند. با این حال بایدن همچنان غرق در لذت پیشتازی‌اش در نظرسنجی‌ها است و وی همچنان در میان مردم شهری، جایی که عامل ویروس کرونا تاثیر مهمی در رای‌دهی آنان دارد، محبوب‌تر از دونالد ترامپ است. البته هیچ رئیس‌جمهوری نتوانسته است با یک پیروزی خوب در نظرسنجی‌ها وارد روز کارگر شود. ترامپ در نظرسنجی‌های عمومی در ایالت‌هایی که باید پیروز شود، پیشتاز نیست و از زمانی که پیروزی بایدن در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در ماه آوریل مشخص شد، وی در ایالت‌هایی مانند فلوریدا نتوانسته است از او پیشی بگیرد.

DonyayeEghtesad

کیهان؛ قیمت‌ها در نبود تدبیر ترمز بریده است

کیهان در تیتر نخست خود با عنوان«قیمت‌ها در نبود تدبیر ترمز بریده است» به دولت  حمله کرد. در بخشی از این گزارش وپس از برررسی  گرانی در حوزه‌های مختلف آمده است:در چنین شرایطی، دولت هم سکوت کرده و در برابر اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، موضعی نمی‌گیرد، چنان که حسن روحانی نزدیک به سه سال است در گفت‌و‌گوی خبری صداوسیما حاضر نشده و با مردم به طور مستقیم صحبت نکرده و حالا هم اظهارنظر قابل توجهی درباره شرایط اقتصادی نمی‌کند. از طرفی دولت با برخی اقدامات خود شرایط روانی را بدتر هم کرده است، نمونه‌اش، اعلام گشایش اقتصادی و سرخوردگی مردم پس از روشن شدن ماهیت آن بود.یا در نمونه‌ای دیگر، دولت به جای اینکه به آرامش و ثبات بخش صنعت کمک کند تا تولید کشور تکان بخورد، با برکناری وزیر صمت نه تنها وضع را بدتر کرد، بلکه عدم معرفی وزیر طی سه ماه بعد از آن، منجر به پیچیده‌تر شدن وضعیت این بخش شد! در واقع دولت با عدم معرفی سه‌ماهه وزیر، بخش مهمی ‌از زمان را در سال جاری هدر داد، بلاتکلیفی سکانداری وزارت صنعت عاملی شده تا یک برنامه مسنجم برای صنایع آن هم در شرایط فعلی اقتصادی کشور تدوین نشود و همین امر سرگردانی صنایع را بیشتر از گذشته کرده است. نبود مواد اولیه کافی و افزایش هزینه‌های تولید از یک طرف و غفلت واحدهای نظارتی از طرف دیگر سبب شده تا مصرف‌کننده بعضا با رقم‌های نجومی در انواع کالاها روبه‌رو شود.

KayhanNews

شرق؛ دفاعیه مرحوم هاشمی از بهزادنبوی

شرق در گزارش اصلی صفحه یک خود با عنوان«بهارستان‌نشینان به‌دنبال پاستور» به بحث اخیر احیای نخست‌وزیری پرداخت. در بخشی از نوشته این روزنامه امده است:نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از ضرورت تغییر نظام ریاستی به پارلمانی خبر داده و گفته است: به نظر می‌رسد لازم است که در کشور مدتی طولانی نظام پارلمانی حاکم شود. ما نیاز داریم در موقع لزوم سریعا افراد را عوض کنیم اما با شرایط کنونی اگر سراغ هرکسی برویم بحران سیاسی ایجاد می‌شود. تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی مدت‌هاست که مطرح است و اولین بار نیست از تریبون مجلس بر ضرورت این تغییر تأکید می‌شود البته این بار احتمالا برآمده از ناتوانی مجلس اصولگرا در استیضاح روحانی است که در ابتدای شروع به کار مجلس کلید خورد اما ناکام ماند. زیرا قاضی‌زاده مطرح‌کننده ایده برقراری نظام پارلمانی، در پاسخ به اینکه مجلس هم‌اکنون نیز به‌خوبی نمی‌تواند از ابزار سؤال و استیضاح استفاده کند، گفته است: «این مسئله به این خاطر است که اکنون ما سراغ هر وزیری برویم یک برخورد با رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد، اما اگر کابینه در اختیار نخست‌وزیر منصوب مجلس باشد این فرسایش‌ها وجود نخواهد داشت».اما اصل ماجرا یعنی شروع جدی بحث امکان تغییر نظام ریاستی به پارلمانی با سخنان رهبری قوت گرفت. «امروز نظام ما نظام ریاستی است؛ یعنی مردم با رأی مستقیم خودشان رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند؛ تا الان هم شیوه بسیار خوب و تجربه‌‌شده‌ای بوده ‌است. اگر روزی در آینده‌های دور یا نزدیک احساس شود به جای نظام ریاستی مثلا نظام پارلمانی مطلوب است هیچ اشکالی ندارد؛ نظام جمهوری اسلامی می‌تواند این خط هندسی را به این خط دیگر هندسی تبدیل کند؛ تفاوتی نمی‌کند». این جملات، بخشی از بیانات رهبری در سفر سال 1390 ایشان به کرمانشاه بود که بار دیگر بحث تغییر نظام ریاستی به پارلمانی را بر سر زبان‌ها انداخت. پس از ایراد این بیانات برخی از نمایندگان مجلس تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی را موضوع مباحث و مصاحبه‌های خود قرار دادند.اما همان زمان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، در گفت‌وگو با شبکه انگلیسی الجزیره بیان کرد که «رهبری در جمع دانشجویان و دانشگاهیان در برابر سؤالی علمی پاسخ علمی مطرح کردند و هیچ‌گونه مسئله خاصی وجود ندارد و در قانون اساسی جایگاه و اختیارات همه مسئولان مشخص است».

شرق در مطلب دیگر صفحه اول خود بخش‌هایی از خطبه مرحوم اکبرهاشمی در سال 1360 را منتشر کرد. در این خطبه او از بهزاد نبوی سخنگوی دولت محمدعلی رجایی دفاع می‌کند. در بخشی از این مطلب آمده است:پنج روز پس از انفجار دفتر نخست‌وزیری و شهادت محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر، هاشمی‌رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران به رد اتهاماتی که ازسوی منافقین وارد می‌شد، پرداخت و از بهزاد نبوی دفاع کرد. پیش‌تر پس از انفجار مقر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر همان سال، شایع شده بود که هاشمی‌رفسنجانی، بهزاد نبوی و محمدعلی رجایی لحظاتی قبل از انفجار مقر حزب را ترک کرده‌اند. پس از انفجار دفتر نخست‌وزیری در هشتم شهریور‌ماه نیز بهزاد نبوی، سخنگوی وقت دولت، باادعای  اینکه او مسعود کشمیری را به رجایی معرفی کرده بود، در مظان اتهام قرار گرفت. به گزارش «انتخاب»، هاشمی‌رفسنجانی در آن نماز جمعه گفته بود: «اینکه می‌گویند منافق کور و در ظلمات گرفتار می‌شود، این است اما در کنار ترور اشخاص، ترور شخصیت‌ها نیز در نظر است. یعنی یکی را می‌کشند و دیگری را بدین وسیله بدنام می‌کنند. به دنبال این شایعات اخیر می‌شنویم که در صددند شخصیت بهزاد نبوی، یکی از اشخاص معتبر این مملکت را در همین رابطه زیر سؤال قرار دهند که تحقیقا به این نتیجه رسیده‌ایم که سرمنشأ این جریان به لیبرالیسم و منافقین می‌رسد و ما باید تقوای سیاسی داشته باشیم و حرف‌های بی‌اعتبار را به‌صورت شایعه پراکنده نکنیم که این مهم‌ترین تقواست. در کنار ترور اشخاص برنامه ترور شخصیت‌های مشابه هم هست؛ یعنی برنامه می‌ریزند یکی را بکشند، یکی هم در کنار او بدنام کنند. برای اینکه دو کار کرده باشند. گاهی موفق می‌شوند. آن روزی که بمب در دفتر حزب جمهوری اسلامی منفجر شد و ۷۲ نفر شهید شدند زیرکانه نوشتند که هاشمی‌رفسنجانی، رجایی و بهزاد نبوی بنا بود در آن مجلس باشند، ولی به‌طور معجزه‌آسا و یا مرموز یکی‌شان یک ساعت زودتر رفت و یکی نبود و یکی فلان و یک‌جوری نوشتند کأنه جو را آلوده بکنند که اینها خودشان این کار‌ها را کرده‌اند. بعضی‌ها هم نوشتند که مثلا آیت‌الله بهشتی در مقام امام یک فلان حرفی زده و حادثه این‌جوری پیش آمده برای اینکه محیط را آلوده بکنند و سوءظن بکنند. اخیرا من شنیدم تلفن‌هایی به کار افتاده و افرادی جریان‌هایی که تحقیقا ریشه‌اش در لیبرالیسم است و یا خود منافقین است شخصیت بسیار معتبر این جمهوری، آقای بهزاد نبوی را دارند زیر علامت سؤال قرار می‌دهند و این ترور دوم است؛ یعنی آن تروری بوده که خواسته‌اند در کنارش این ترور هم باشد. اگر رجایی را بیرون کردند، بهزاد را هم این‌جوری بیرون کنند و بعد بدنامی برای دیگران درست بکنند. ملت ما باید رشید باشد و عاقل باشد و جایی که مسئولان اعتماد دارند و می‌شناسند و اعتماد می‌کنند زیر بار این‌گونه توطئه‌ها نروند و این بدنامی‌ها را که می‌خواهند برای اشخاص درست بکنند، اینها با صبر سیاسی دفع بکنند. (تکبیر حاضرین) و ما باید تقوای سیاسی داشته باشیم که حرف‌های بی‌اعتبار را به‌صورت شایعه و نقل و این‌طور کار‌ها را نکنیم که خیلی بد است. مهم‌ترین تقوی همین‌جاست».

این روزنامه عکس اصلی خود را به احمد‌شاه ‌مسعود اختصاص داده و در تیتر این مطلب آورده است:چریک ضد جنگ

Shargh

ایران؛ غایب بزرگ بازار سرمایه

ایران ارگان دولت هم تیترنخست خود رابه  نخستین واکنش وزیر ارتباطات به طرح مجلس برای محدود کردن شبکه‌های اجتماعی اختصاص داده و آورده‌است:«علیه فیلترینگ»

منصور بیطرف از روزنامه‌نگاران اقتصادی نیز در سرمقاله ایران با عنوان«غایب بزرگ بازار سرمایه» نوشته است:بازار سهام در چند هفته اخیر نوساناتی داشته است . این نوسانات نه تنها سهامداران خرد بلکه سهامداران عمده را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است و در این میان دولتمردان به نوبه خود توصیه‌هایی برای آرامش بخشیدن به بازار کرده‌اند به طوری که رئیس کل بانک مرکزی به شرکت‌های تابعه بانک‌ها گفت که نقش بازارسازها را در این بازار ایفا کنند همچنین وزیر امور اقتصادی تقاضا می‌کند که اظهار نظرهای سیاسی در خصوص بازار نکنند تا بازار به هم نریزد. اگر نگاهی به آمار چند هفته گذشته این بازار بیندازیم متوجه می‌شویم که طی دو هفته گذشته حقوقی‌ها بنا به تکلیفی که دولت بر عهده آنها گذاشته بود با تمامی توان خود وارد بازار شده‌اند تا مانع ریزش قیمت‌ها و شاخص‌ها شوند اما در واقع زور آنها در مقابل حقیقی‌ها نچربیده است و حقیقی‌ها بنا به یک تعریفی که متناسب با بازار سرمایه تعریف شده است – شاخص ترس و طمع – همچنان مانع بازارسازی‌هایی که حقوقی‌ها به‌دنبال آن هستند می‌شوند.مدت زمان زیادی از تعریف شاخص «ترس و طمع» نگذشته است. در واقع این شاخص توسط «سی‌ان‌ان مانی»بسط و توسعه یافته است. در مبانی تئوری، از این شاخص می‌توان برای سنجش قیمت منصفانه سهام در بازار استفاده کرد. اما تعریف این شاخص در طی زمان عمق زیادی یافته است. در اصل، همواره فرض بر این است که در بازار سهام آنچه که در میان سهامداران خرد و حتی سهامداران عمده عمل نمی‌کند، «منطق» است و آنچه که عمل می‌کند «احساسات»است؛ زمانی که قیمت سهام یک شرکت رو به نزول است سهامداران آن برای آن‌که از زیان بیشتری آسیب نبینند (ترس) برای فروش سهام خود به صف می‌شوند (این همان چیزی است که در اقتصاد رفتاری آن را به «رفتار گله‌وار» منتسب می‌کنند) تا از حداقل سود برخوردار شوند.ما در این روزها شاهد همین رفتار در بازار سهام هستیم. شاید از همان زمان که برخی تبلیغ بازار سهام را می‌کردند، به طوری که طی یکسال تعداد کدهای بورسی در کشور از حدود 9 میلیون به 51 میلیون رسید، یعنی یک رشد 5.6 برابر و در همان اوضاع و احوال هم دولت اقدام به عرضه سهام شرکت‌های خود در بورس می‌کرد، هشدارهای زیادی داده شد که مراقب عرضه‌ها و رفتارها در بازار باشیم. زیرا افرادی وارد بازار سهام شده‌اند که کوچکترین شناختی از این بازار و ریسک‌های آن ندارند. حتی یادمان نمی‌رود که در اوایل امسال تعداد زیادی از کارشناسان همواره این هشدار را به مردم و حتی دولت می‌دادند که نوع تبلیغ برای ورود مردم به بورس مخاطرات آتی دارد زیرا این بازار، امسال ظرفیت آن را ندارد که بتواند سودی بالاتر از بازارهای دیگر به مردم بدهد. اما از آنجا که در گزارش‌های اقتصادی که منتشر می‌شد سود بازار سهام طی سال گذشته خیلی بیشتر از طلا و ارز بود و از آنجا که نرخ سود سپرده‌های بانکی تقریباً کمتر از نرخ تورم بود، این خود مشوق و محرکی برای هجوم مردم به بازار سهام شده بود (طمع). اما در این میان چه چیزی یا چه عاملی می‌بایست به عنوان ابزار کنترل‌کننده رفتار مردم به کار گرفته می‌شد؟ بدون شک تحلیلگران رفتاری به این خصلت مردم و نیز رفتار بازار پی برده بودند ولی در این میان عامل متعادل‌کننده‌ای وجود نداشت که سیاستگذاران بتوانند از آن برای متعادل کردن بازار استفاده کنند. این بازار یک غایب بزرگ داشت و دارد و این غایب بزرگ همان بازار موازی نرخ سود بانکی بود. در اصل آن‌طور که از رفتار مردم تحلیل می‌شود، آنها در مرحله اول خواهان حفظ ارزش پول خود هستند (ترس از دست رفتن قدرت خرید) ودر مرحله بعد به‌دنبال سود (طمع در بالا رفتن ارزش دارایی). سیاستگذاران اقتصادی می‌توانند با این دو پارامتر بازی کنند؛ بازی‌ای که آرامش را به بازار برگرداند.‌

Iran

جوان؛ ۵۰ میلیون دعوتی دولت به بورس منتظر تدبیر

جوان برای گزارش اصلی صفحه یک خود این تیتر را برگزیده است: ۵۰ میلیون دعوتی دولت به بورس منتظر تدبیر. در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: اگر چه وعده‌های حمایت از بازار سرمایه فعلاً به سرانجام نرسیده است و میلیون‌ها ایرانی که به دعوت روحانی وارد بازار سهام شده‌اند، همچنان در انتظار حمایت دولت از بازار و بهبود جریان نقدشوندگی و تعادل در نرخ‌ها به سر می‌برند، اما طی یک ماه اخیر ارزش بورس اوراق بهادار تهران از مرز ۷ هزارو ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به محدوده ۶ هزارهزار میلیارد تومان عقبگرد کرده است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی اصلاح مذکور شاید تلخ باشد، اما نرخ‌ها را تا سطحی اصلاح کرده است که شاید از منظر سرمایه‌گذاران جهت ورود به بازار جذاب باشد. به هر حال ملتی که از رئیس‌جمهور خود می‌شنود «مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند»، اکنون که به حرف او گوش کرده‌اند انتظار دارند رئیس‌جمهور توضیح دهد و تدبیر کند که این دعوت با چه هدفی و با چه اطمینانی انجام شد.

این روزنامه در مطلب دیگری با عنوان«روغن ریخته «تانک‌های چیفتن» نذر آزادی یک جاسوس!» به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره ارتباط پرداخت غرامت بریتانیا ونازنین زاغری تبعه ایرانی-انگلیسی بازداشت شده در ایران پرداخته است.

همدلی؛ پاسخ صریح خاتمی به گلایه روحانی

همدلی در عنوان عکس اصلی صفحه اول خود به مکالمه تلفنی حسن روحانی وسیدمحمد خاتمی پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد: روز گذشته یک فعال رسانه‌ای از گفت‌وگوی رئیس جمهوری و رئیس دولت اصلاحات در شب عید غدیر خبر داد. مصطفی فقیهی مدیر مسئول سایت انتخاب در توئیتی نوشت:«روحانی شب عید غدیر، با ‎خاتمی تماس گرفته و ضمن تبریک عید، گلایه می‌کند که اطرافیانت، به دولت تهاجم می‌کنند. خاتمی اما سفره‌ دلش باز شده و نیم ساعت، تند و تیز علیه دولت و اقدامات رئیس‌‌‌ جمهور سخن می‌گوید.» فقیهی گفته مخلص کلام خاتمی این بوده «تو هر چه خواستی، بی‌مشورت کردی، دیگر از ما چه می‌خواهی». این خبر در حالی منتشر می‌شود که در سال‌های اخیر به‌ویژه در دولت دوم روحانی رابطه سیدمحمد خاتمی و روحانی به نظر می‌رسید دچار چالش شده است. برخی می‌‌‌گویند روحانی از اصلاحات و به‌ویژه سیدمحمد خاتمی فاصله گرفته است. در تفسیر این اتفاق هم عدم به کارگیری اصلاح‌طلبان را در مناصب دولتی دخیل می‌‌‌دانند و هم می‌‌‌‌‌‌گویند که روحانی نتوانسته به وعده‌‌‌های اصلاح‌‌‌طلبانه‌‌‌ای که قبل از انتخابات داده بوده عمل کند. با این حال خاتمی نقش مهمی در روی کار آمدن حسن روحانی بازی کرده است. دور اول پیروزی روحانی در حالی شکل گرفت که محمدرضا عارف دیگر کاندیدای مطرح آن روزها در سال 92به توصیه خاتمی از میدان کنار رفت و همه نیروهای سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی و به توصیه خاتمی اجماع کردند. این روند حمایت خاتمی از روحانی و جریان‌های سیاسی نزدیک به او در ادوار بعدی انتخابات ادامه پیدا کرد. نقش‌آفرینی خاتمی در انتخابات‌های مجلس دهم و شورای شهر و مجلس خبرگان رهبری باعث شد که تحولات جدیدی در این انتخابات‌ها رخ دهد و چهر‌‌‌ه‌‌‌های جدیدی وارد عرصه شوند. اما وقتی سخن از حضور مجدد روحانی در انتخابات ریاست جمهوری شد، برخی به او انتقاد کردند و گفتند که آن چنان که باید به اصلاح‌طلبان وفادار نمانده است با این حال محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، حمایت قاطعانه خود از حسن روحانی را اعلام کرد و گفت: «انتقادهای روزهای اخیر از آقای روحانی دسیسه است. ما نه تنها از حمایت و رای به آقای روحانی پشیمان نیستیم که همچنان قاطعانه از ایشان حمایت می‌کنیم و ایشان را موفق می‌دانیم.» 

Hamdeli

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید