وزیر امور خارجه سوئیس برای میانجیگری میان ایران و آمریکا به کشورمان آمد؟

کدخبر: ۳۶۰۲۵۶
سخنگوی دولت گفت: دیدار رئیس جمهور سوییس از ایران در سال ۱۳۹۴ و دیدار رئیس‌جمهور ایران از سوییس در سال ۱۳۹۷، اوج روابط دو طرف بود.
وزیر امور خارجه سوئیس برای میانجیگری میان ایران و آمریکا به کشورمان آمد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحلیل شما از سفر وزیر خارجه سوییس و صحبتش در مورد تلاش برای راه انداختن حداقل گفتگو با امریکا چیست؟، گفت: ایران و سوئیس دارای روابط تاریخی و دوستانه با یکدیگر هستند. دیدار رئیس جمهور سوییس از ایران در سال ۱۳۹۴ و دیدار رئیس‌جمهور ایران از سوییس در سال ۱۳۹۷، اوج روابط دو طرف بود. دو کشور دارای نقشه راه روابط در ابعاد گوناگون، رایزنی سیاسی، امور اقتصادی و مالی، حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری، علوم وپژوهش، محیط زیست و ایمنی هسته ای غیر نظامی هستند که در سفر سال ۹۴ رئیس‌جمهور سوییس به ایران ترسیم شده است.

وی افزود: آنچه در خصوص کانال مالی بین ایران و سوئیس قابل توجه است، اینکه این کانال بعد از ۲۰ ماهه تعلل از سوی طرف آمریکایی، در خرداد ماه گذشته بطور رسمی عملیاتی شد. این کانال برای واردات اقلام ضروری دارویی و غذایی که از نظر قوانین بین المللی مشمول تحریم نمی شوند طراحی شده است. ما تردیدی در حسن نیت دولت سوئیس برای راه اندازی کانال نداریم ولی در مورد کارکرد آن با توجه به بد عهدی های دولت آمریکا تردید داریم.

ربیعی تصریح کرد: تا کنون دو تراکنش مالی با حجم نه چندان رضایت بخش، برای تامین داروهای بیماران سرطانی و بیماران پروانه ای از این کانال صورت گرفته است. امیدواریم با تامین مبالغ لازم، این کانال فعال‌تر عمل کند.

وی ادامه داد: همانطور که پیش از این هم تصریح شده، این سفر ربطی به روابط ایران و آمریکا ندارد. جمهوری اسلامی ایران بارها موضع رسمی خود را نسبت به گردن‌کشی‌های رژیم ترامپ اعلام کرده است و تغییری در آن‌ ایجاد نشده است. به نظر نمی‌رسد که تغییری در رویکردهای نادرست و مخرب واشنگتن ایجاد شده باشد. تا وقتی شاهد اصلاح رویه در سیاست‌های خصمانه آمریکا نباشیم، زمینه ای برای از سرگرفتن گفتگوهای موثر و سازنده نیز وجود نخواهد داشت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اما اگر تغییرات مورد انتظار در سیاست های آمریکا تحقق یابد، بدون نیاز به میانجی گری و پیام رسانی و بر اساس ساختار مذاکراتی از پیش موجود در گروه ۵+۱، آمریکا می تواند به میز گفتگوها بازگردد. این موضع جمهوری اسلامی ایران از مدت ها قبل اعلام شده و همچنان به قوت خود باقی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید