اعتراف مقامات ارشد کاخ سفید به وجود لابی‌ برای جنگ

کدخبر: ۳۶۰۲۹۱
هنوز ۲۴ ساعت از اعتراف رئیس جمهوری آمریکا درباره فشار برخی مقامات پنتاگون برای شروع یا تداوم جنگ به منظور خشنودی کارخانه‌های تسلیحاتی نگذشته است که رئیس دفتر وی از وجود لابی در این زمینه پرده برداشت.
اعتراف مقامات ارشد کاخ سفید به وجود لابی‌ برای جنگ

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا: دونالد ترامپ که مطابق قانون اساسی آمریکا در حال حاضر فرمانده کل نیروهای مسلح محسوب می‌شود، روز یکشنبه در نشست خبری کاخ سفید اعتراف کرد اعضای پنتاگون عاشق او نیستند، چرا که آنها می‌خواهند برای خشنودی سازندگان سلاح، جنگی به راه اندازند.

وی پیش از این هم جملاتی علیه نیروهای نظامی آمریکا به ویژه آنهایی که در جنگ ویتنام شرکت کرده بودند، مطرح کرد و آنها را بازنده و نادان نامید.

این اظهارات در شرایطی انجام می‌شود که پیش از این جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کارشناسان مسایل بین‌المللی پشت پرده جنگ‌های آمریکا را سود سرشار مجمتع‌های نظامی-صنعتی می‌دانستند که بسیاری از مقامات حاکم واشنگتن هم سهامدار آن هستند.

شاید اعتراف ترامپ، نخستین اظهار نظر عالی‌ترین مقام کاخ سفید در تایید این موضوع محسوب شود اما مارک میدوز رئیس دفتر ترامپ هم روز سه‌شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این نظریه ترامپ گفت: آنچه که رئیس جمهوری ترامپ روز گذشته مطرح اشاره مستقیمی به وزیر دفاع، رئیس ستاد مشترک ارتش و مقامات مشخص پنتاگون نیست.

وی تاکید کرد: همه ما می‌دانیم که در واشنگتن دی سی چه می‌گذرد؟ این رئیس‌جمهوری بر یک چیز اصرار دارد. آنهایی که می‌خواهند برادران و خواهرانمان را به خارج از مرزها بفرستند تا به نیابت از ما بجنگند، او تنها نمی‌خواهند به برخی از لابی‌گرها در واشنگتن دی سی اجازه دهد چرا که به دنبال قراردادهای دفاعی هستند تا حتی اگر شده یک دقیقه هم بیشتر نیروها در خارج بمانند.

رئیس دفتر ترامپ که پیش از این عضو مجلس نمایندگان و از مدافعان وی در ماجرای استیضاح بود، خاطرنشان کرد: او درباره پایان دادن به جنگ‌های بی انتها اصرار دارد و به ایستادن در برابر این گروه‌ها در واشنگتن دی سی ادامه می‌دهد.

کارشناسان حقوق بین‌الملل این اعتراف‌ها را در خور تعقیب قضایی دانسته‌اند. رضا نصری در این زمینه معتقد است این اعترافی است به نقض سیستماتیک و آشکار اصل منع توسل به زور وفق منشور سازمان ملل؛ و مستعد است مقامات سیاسی و نظامی آمریکا را در معرض اتهام جنایت تجاوز قرار دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید