دستور مهم روحانی به مسئولان بورس/ راه برای آمریکا بن‌بست است

کدخبر: ۳۶۰۳۹۲
رییس جمهور با خاص خواندن شرایط کشور در خواست کرد که درباره بازگشایی ها شرایط ایران با سایر کشورها مقایسه نشود.
دستور مهم روحانی به مسئولان بورس/ راه برای آمریکا بن‌بست است

به گزارش اقتصادنیوز، حجت الاسلام والمسلمین روحانی در جلسه هیات دولت با بیان اینکه کشور ما شرایط خاصی دارد، اظهار کرد: به لحاظ حساسیت های فرهنگی و دینی و همچنین حفاظت از جان مردم، و تمرین ها، شرایط ما با سایر کشورها متفاوت است و درباره بازگشایی ها شرایط ما را با سایر کشورها در همه زمینه ها مقایسه نکنند.

وی افزود:ما در شرایط تحریم هستیم و مردم به مناسک دینی، آموزش کودکان خود و ارتباطات خانوادگی اهمیت می دهند و ما با توجه به رعایت همه اصول بهداشتی مراسم رمضان و محرم  را داشتیم و کسب و کارها در بسیاری از موارد انجام شده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا و مهر بخوانید؛

* امروز بحث علم و دانش و فرهنگ و آموزش دانش آموزان و دانشجویان است. یک اصل مهم برای ما این است که سلامت همه دانش آموزان و دانشجویان بعنوان اولویت اول مدنظر باشد. دانش اموزان و دانشجویان نباید از درس عقب بمانند و طوری نشود که یک سال تحصیلی عقب بمانند. این مساله برای خانواده‌ها سخت است.

* در عین حال اجباری در هچ زمینه‌ای نیست. ما هم اجبار نمی‌کنیم از طریق آموزش حضوری سال تحصیلی را بگذارنند. آنچه برای دولت مهم است اینکه درب مدرسه و دانشگاه باز خواهد بود. ما تشویق می‌کنیم و اساتید و معلمان ما آمادگی تدریس دارند و البته سلامت جسم و روح دانش آموزان برای ما اولویت دارد. از نظر ما آموزش دقیق و صحیح، آموزش حضوری است.

* سلامت دانش آموزان باید توسط وزارت بهداشت و آموزش پرورش مراقبت شود. ستاد مقابله با کرونا تصمیم درستی اتخاذ کرده است.مردم ما در مقاطع مختلف و شرایط سخت تاریخی قدرت خود را ثابت کرده اند.

* ماه شهریور ماه درس آموزی برای همه است، در سال۵۷ رژیم گذشته قدرت مردم را نادیده گرفت که خطای بزرگی انجام داد و مردم قدرت ایستادگی خود را نشان دادند.ارتش بعثی اشتباه محاسباتی کرد نسبت به قدرت ما و به کشور ما حمله کرد و مردم با رشادت و توانمندی خود به دنیا نشان دادند که استقلال کشور و اراده ملی ما لگدکوب نمی شود.

* در همین شهریور تروریست ها به کمک ابرقدرت ها قدرت ما را امتحان کردند و فکر کردند با ترور رییس جمهور و نخست وزیر  کشور می توانند اراده خود را به ملت تحریم کنند، لذا شهریور ماه اراده ملی ما و شکست دشمنان است. ملت برای استقلال و عزت خود و حفظ سرزمین خود از همه امکان خود استفاده می کند.

* برخی امروز اراده ملت را به آزمون گرفته اند، آمریکا فکر کرد با فشار اقتصادی بر مردم و اعمال تحریم ظالمانه، ملت را به زانو در می آورد. امسال سال سوم تحریم است و مردم مقاوم ایستادگی کرده اند و آنها به هدف خود نمی رسند،  البته به ملت ما زحمت و رنج می دهند و آبروی خود را هم بردند، ولی به اهداف خود نرسیده اند.حتما پشیمان هستند و حتما باز خواهند گشت.آمریکا راهی جز برگشت ندارد، این مسیر برای آمریکا بن بست است.

* خطای محاسباتی آمریکا از سال ۹۷ تا امروز بر این مبنا بود که فکر کرد با فشار اقتصادی بر مردم و تحمیل تحریم ظالمانه، ملت ایران را به زانو درمی‌آورد. این سال‌ها گذشته است و مردم ما در برابر همه فشارها ایستادگی کردند. آنها به هدف‌شان نخواهند رسید. البته به ملت ما رنج و زحمت وارد می‌کنند. آبروی خودشان را هم در شورای امنیت، افکار عمومی جهان و حتی نزد ملت خودشان به طور کامل بردند.

* آنها به اهدافشان نخواهند رسید و نرسیدند، آنها حتما پشیمان هستند و باید برگردند و باز خواهند گشتند. این راه برای آمریکا بن بست است. آمریکا راهی ندارد جز اینکه در پایان این کوچه برگردد والا با سد و دیوار محکمی روبرو است.

روحانی

* من از همه ملت ایران، از همه قوا و کارگزاران، دستگاه اجرایی که همه توان خود را بکار گرفتند، قدردانی می‌کنم. در این ۷ ماه گذشته هم با کرونا و تحریم مواجه بودیم و هم ماه فروردین و اردیبهشت، تقریبا دروازه‌های صادرت و واردات ما بسته بود و هنوز هم مثل روز اول نشده است اما بعد از سه ماه شرایط ما عادی است.

* کشور ما در تیر و مرداد در مسیر رشد اقتصادی قرار گرفته است. اینکه شرکت‌های بورسی صنعتی ما در مرداد امسال نسبت به مرداد سال قبل ۲.۸ درصد رشد دارند، نشانه این است که ملت ما در مسبر جهش تولید است. از طرفی این مساله نشانه این است که دشمنان ما هم شکست خوردند ولو اینکه در تبلیغات خودشان یکسری کانال درست کردند، که همه می‌دانند با پول چه کسانی اداره می‌شود، و علیه منافع و استقلال ایران فعالیت می‌کنند.

* اسم این کانال‌ها، کانال‌های ضد ایرانی است و هر روز می‌خواهند با هر بهانه‌ای به یک نگرانی دامن بزنند و التهاب آفرینی کنند و آرامش را از مردم بگیرند. البته همیشه هم رسوا و مفتضح می‌شوند و همیشه هم ملت ایران پاسخ قوی به آنها دادند.

* آن روز که مغازه‌ها می‌خواست باز شود جیغ آنها بلند شد که نان مردم یا جان مردم؟ اما آبرویشان رفت. دیدند هم جان مردم هست و هم نان مردم. در روزهای اخیر هم که دنبال بحث آموزش بودند و خیلی عصبانی هستند که کشور در مسیر درست حرکت می‌کند.

* عصبانی هستند که مردم به حرف‌های واهی آنها توجه نمی کنند و راه خود را می روند. مردم با کمال اطمینان می دانند که دارند چه کار می کنند. می دانند که سال، سال سختی است و همه باید در کنار هم باشیم و همه باید دست هم را بگیریم. من در اینجا خواهش می کنم از همه آنهایی که قلم، بیان و تریبون در اختیار دارند، بدانند سال سختی است و باید مراقب منافع ملی خود باشیم. من هم می‌دانم که به انتخابات نزدیک می شویم، من هم می دانم که افرادی از حالا کمربند را برای انتخابات سفت می کنند، اشکالی ندارد، ان شالله انتخابات خوبی خواهیم داشت، انتخابات رقابتی خواهیم داشت اما در فضایی که به تدریج انتخاباتی خواهد شد، انتظارات را بی‌جهت بالا نبریم. در فضایی که به تدریج انتخاباتی خواهد شد حقایق را تحریف نکنیم.

* تحریف حقایق یک گناه بزرگ و نابخشودنی ملی و انقلابی است. سیاه‌نمایی را آغاز نکنیم. در این مدت کار بزرگی انجام گرفته است. این هفته بیست و سومین هفته امسال است که ما افتتاح های ملی داریم. تقریبا همه هفته ها در پنجشنبه افتتاح بزرگ داشتیم، این هفته هم داریم و هفته های آینده هم ان شالله تا پایان سال ادامه می دهیم. علاوه بر اینکه وزارت خانه ها و دستگاه های مختلف هم افتتاح های مختلفی خودشان دارند که آنها هم بسیار مهم است. همین امروز هم تعاونی ها افتتاح های بسیار بزرگی خواهند داشت. ۳۸۳ طرح تعاونی افتتاح می شود که ارزش امروز این طرح ها ۱۸ هزار میلیارد تومان است و ۲۶هزار نفر اشتغال جدید در کنار این طرح ها ایجاد می شود.

* هر روز این حرکت ها به خوبی در حال انجام است و ما پیش می‌رویم. ما در این فرصت علیرغم همه مشکلات و تحریم تا جایی که توانستیم به واحدهایی که صدمه دیدند وام دادیم. به مردمی که مستاجر بودند و برای اجاره و ودیعه مشکل داشتند تلاش کردیم در ودیعه به آنها کمک کنیم و وام در اختیار آنها بگذاریم، سها عدالت را تلاش کردیم آزاد شود و در اختیار مردم قرار گیرد تا بتوانند از این سهام استفاده کنند. فضای بورس را برای حضور مردم آماده کردیم.

* البته بورس ویژگی های خودش را دارد. بورس فراز و نشیب دارد و هر کس وارد بورس می شود نباید کوتاه مدت به آن نگاه کند، باید میان مدت و بلند مدت به بورس نگاه کند. تاکید من به همه مسئولین بورس و شورای بورس این است که از سرمایه مردم مراقبت کنند و نگذارند افرادی در تبلیغات شیطنت کنند، از همه خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و صدا و سیما و از همه تریبون‌دارها می‌خواهم که مردم را یاری کنند. نگذاریم یک فضایی اگر به وجود آمده آن فضا دچار سختی و مشکل شود.

* اینکه من امروز می‌شنوم ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار خانواده روستایی شرایط برای عضویتشان در صندوق بیمه آماده شده یعنی یک رفاه و اطمینان جدید و یک آینده خوب برای روستاییان عزیز ما و اینکه هر روز از لحاظ آب، برق، گاز، ارتباطات، تلفن، راه، جاده، بهداشت، درمان و آموزش روستاییان ما در رفاه بیشتر قرار می گیرند، این جزء افتخارات دولت ما و کشور ماست که در این شرایط خاص داریم به روستاییان کمک می‌کنیم و کاری می‌کنیم که آنها بتوانند از رفاه بیشتری برخوردار شوند. همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند ما سال ۹۹ را علیرغم مشکلات سال جهش تولید می‌دانیم و من از همه وزرا و دست اندرکاران و استانداران و مسئولین می‌خواهم که با همه توان بیایند و رونق و جهش تولید را به عنوان یک هدف بزرگ قرار دهند و ما انشا الله شاهد حرکت خوبی در زمینه تولید و شرکت های دانش بنیان باشیم.

* اینکه ما می‌بینیم در طول این مدت یک حرکت بسیار خوبی برای جوان های ما در شرکت های دانش بنیان ایجاد شده و هم درآمدشان اضافه شده و هم تعداد شرکت های دانش بنیان افزایش پیدا کرده به معنای این است که مردم ما تحت تاثیر تحریم و وحشت کرونا نیستند و با در نظر گرفتن همه اصول بهداشتی همه توان خود را برای پیشرفت و توسعه کشور به کار گرفتند و به کار خواهند گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید