نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 23 شهریور آغاز هر دهه

بودجه از سازمان برنامه جدا می شود/ لایحه اصلاحات ارضی بر پایه موازین فقهی تصویب شده‌است/تکذیب واگذاری سهام فولاد خوزستان به امیر منصور آریا

کدخبر: ۳۶۱۰۳۰
مهم ترین سرتیترهای صفحات اقتصادی مطبوعات در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: هرکیلو برنج صدری به 150 تومان رسید/سیاست‌های دولت جدید هویدا اعلام شد؛ مبارزه با بورس‌بازی
بودجه از سازمان برنامه جدا می شود/ لایحه اصلاحات ارضی بر پایه موازین فقهی  تصویب شده‌است/تکذیب واگذاری سهام فولاد خوزستان به امیر منصور آریا

می گویند تکرار اشتباهات محصول ندانستن ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی  قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

23 شهریور 1350-  شاه دستور داد؛ جدایی بودجه از سازمان برنامه

علی باستانی ،خبرنگار اقتصادی اطلاعات به مناسبت تشکیل دولت جدید هویدا در یک گزارش به تشریح و تبیین برنامه اقتصادی دولت پرداخته است.

بر اساس این گزارش «... نکات مهمی که در برنامه چهار ساله دولت وجود دارد،در درجه اول مربوط به «توزیع بهتر درآمد» مردم می باشد.هدف دولت از توزیع بهتر درآمد اینست که حداقل درآمد(در حال حاضر بین 350 تا 400 تومان است)به سطح بالاتری ارتقا یابد و احتمالا تا آخر سال چهارم به 600 تومان برسد.رقم 600 تومان حداقل رقمی است که پیش بینی می شود .تجربه نشان داده که در عمل چه بسا این رقم بجای چهار سال در سه یا دو سال دیگر بدست آید.»

سیاست مسکن ومبارزه با بورس بازی زمین یکی دیگر از مسائل مهم برنامه دولت در چهار سال آینده است.دولت جدید در چهار سال آینده 10 هزار خانه وآپارتمان در سراسر کشور بنا خواهد نمود.

رفاه اجتماعی یکی دیگر از اصول برنامه چهار ساله دولت است .بیمه برای همه مردم در همه سازمان های دولتی و غیر دولتی توسعه خواهد یافت.انواع بیمه همه کارکنان شهرها را مشمول خواهند شد و برای روستا ها نیز بیمه خاصی بموقع اجرا در خواهد آمد.

«بودجه از سازمان برنامه جدا می شود» این خبر در صفحه 21 روز 23 شهریور کار شده است.بر این اساس تمام امور مالی و بودجه در وزارت دارائی متمرکز خواهد شد.شاهنشاه دیروز در شرفیابی دولت جدید فرمودند سازمان برنامه باید برنامه ریزی و نظارت کند، ولی تمام منابع مالی مملکت باید در خزانه واحدی تمرکز یابد که وزارت دارایی است.

به‌دنبال فرمایشات شاهنشاه امروز در سازمان برنامه گفته شد که سازمان مزبور فقط عهده دار تهیه و تنظیم ونظارت برنامه‌های مملکت خواهد بود.

خبر دیگری که در صفحه 21 به نقل از رادیو مسکو منتشر شده ،آمده است: در کارخانه ذوب آهن اصفهان کارکنان ساختمان به گرم کردن باطری کک و شیمی پرداخته اند.پس از 72 روز که طی آن خشک شدن صورت خواهد گرفت ،باطری های کک وشیمی نخستین محصول کک را که برای تولید فلز لازم است بیرون خواهند داد. در دیدار هیات بازرگانی قطر از تاسیسات ارج اعلام شد ایران در صدور یخچال به قطر مقام چهارم را دارد که تمام آن را محصولات ارج تشکیل می دهد.هیات بازرگانی قطر در رشت همچنین از کارخانجات پارس توشیبا بازدید کرد.

روز 23 شهریور1350

23 شهریور 1360- بهشتی: لایحه اصلاحات ارضی اسلامی بر پایه موازین فقهی تهیه و تصویب شده است

صفحه 7 روزنامه اطلاعات متن گفتار رادیویی شهید بهشتی درباره اصلاحات ارضی با تیتر«لایحه اصلاحات ارضی اسلامی بر پایه موازین فقهی تهیه و تصویب شده است» منتشر شده است.

روز 23 شهریور1360بهشتی

 

حجم صادرات و واردات کشور در چهار ماهه اول سال جاری اعلام شد.به گزارش خبرگزاری پارس در چهار ماهه اول سال 60 مقدار واردات بالغ بر بر 5.09 میلیون تن کالا بوده که در مقابل 4.57 میلیون تن در مدت مشابه سال قبل11.2  درصد افزایش داشته است .میزان ارزش کالاهای وارده در همین مدت باالغ بر 412.8میلیارد ریال است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 26.4درصد افزایش یافته است.

همچنین میزان صادرات غیر نفتی طی همین مدت بالغ بر 91.9 هزار تن کالا جمعا به ارزش 13.2 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 57.8 درصد و از نظر ارزش 45 درصد کاهش نشان می دهد.

روز 23 شهریور1360

23 شهریور 1370- هرکیلو برنج صدری به 150 تومان رسید

در صفحه 4 روزنامه خبری با این تیتر جلب توجه می کند.«رکود کشاورزان گیلانی را نگران کرده است».عدم تقاضای خرید برنج در بازارهای استان گیلان و کاهش قیمت این محصول همزمان با آخرین روزهای برداشت برنج ،کشاورزان گیلانی را نگران کرده است.

در حال حاضر قیمت برنج سال در هر کیلو گرم 100 ریال کاهش یافته و برنج تولیدی سال جاری نیز هنوز به بازارعرضه نشده است.

اداره کشاورزی گیلان اعلام کرد:برنج را با نرخ تضمینی از قرار کیلویی  500 ریال خریداری می کند که این نرخ نسبت به سال گذشته 100 ریال بیشتر است.

آخرین گزارش حاکیست که قیمت انواع برنج در بازار استان از نوع خزر پرمحصول ،بی نام و صدری دمسیاه به ترتیب در هر کیلو 75،85 و 150 تومان می باشد و نوع دودی این برنج ها در هر کیلو یکصد ریال گرانتر عرضه می شود.

روز 23 شهریور1370

23 شهریور 1380 روز جمعه بوده است

 

23 شهریور 1390-تکذیب واگذاری سهام فولاد خوزستان به گروه امیر منصور آریا

برای نخستین بار در ایران دستگاه خودپرداز تبدیل کننده انواع ارز به کارت ریالی در بانک مسکن نصب و راه اندازی شد.

در این تاریخ خبر ورود نخستین سری واگن های مسافری خریداری شده پس ازترخیص از گمرک شهید رجایی به منظور انجام مراحل تست نهایی وارد تهران شد.اولین سری این محموله شامل 22 دستگاه واگن مسافری و دو دستگاه رستوران بوده که توسط شرکت نور الرضا با همکاری شرکت رجا از چین خریداری و وارد شده است.

در صفحه 4  روزنامه اطلاعات ، رییس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد:واگذاری سهام فولاد خوزستان به گروه امیر منصور آریا کذب است.

پیمان نوری گفت:از 30 اردیبهشت 88 تا دوم خرداد پارسال مجموعا  بخشی یا کل سهام چهار شرکت به مجموعه سرمایه گذاری منتسب به امیر منصور آریا واگذار شده است.این مجموعه ها شامل 94.96درصد از سهام ماشین سازی لرستان ،95.2 درصد از سهام گروه صنعتی فولاد ایران ،95 درصد از سهام مهندسی خط و ابنیه فنی ایران (تراورس) و 39.5درصد از سهام فولاد اکسین بوده است.شرکت های ماشین سازی لرستان ،گروه صنعتی فولاد ایران و فولاد اکسین از طریق مزایده و شرکت تراورس از طریق مذاکره واگذار شده است.

«تدوین قراردادهای جدید فروش گاز به پتروشیمی ها» به عنوان خبر اقتصادی در صفحه 4 روزنامه اطلاعات 23 شهریور 1390 منتشر شده است.با دستور وزیر نفت بزودی از قرار دادهای جدید فروش خوراک گاز به صنایع پتروشیمی رونمایی می شود.

بر اساس اعلام مصطفی قلی خسروی ،رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور تمامی قراردادهای خریدوفروش و اجاره در تهران از 20 مهر پرینتی می شود و دیگر هیچ قراردادی به صورت دستی نوشته می شود.

نرخ دلار آمریکا در بازار ارز 1250 تومان ،یورو 1733 تومان و پوند 2005 تومان بوده است.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 630 هزار تومان  و طرح جدید 612 هزار تومان قیمت گذاری شده است.هر گرم طلای 18 عیار 55 هزار و 500 تومان معامله می شد.

روز 23 شهریور1390

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید