پیام ایران به آمریکا: دست از یاغی گری بردار

کدخبر: ۳۶۲۴۵۸
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: پیام تهران به واشنگتن روشن است، به جامعه جهانی برگرد، به تعهدات خود عمل کن، دست از یاغی‌گری بردارد که در این صورت جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت.
پیام ایران به آمریکا: دست از یاغی گری بردار

به گزارش اقتصادنیوز، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در ابتدای این نشست ضمن گرامی داشت آغاز هفته ی دفاع مقدس گفت: اگر امروز عزت و صلابتی در فضای بین الملل داریم مرهون قطرات خون جوانان و مردم این سرزمین است که در طول هشت سال دفاع مقدس بر روی خاک ریخته شد.

خطیب زاده همچنین به حضور ایران در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت رئیس جمهور و همچنین ظریف در این نشست سخنرانی می کنند.

خطیب زاده در بخشی دیگر از سخنان خود در نشست مطبوعاتی با رسانه ها تاکید کرد: پیام تهران به واشنگتن روشن است، به جامعه جهانی برگرد، به تعهدات خود عمل کن، دست از یاغی گری بر دارد در این صورت جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ایسنا بخوانید؛

* پمپئو از روزی که تصمیم گرفت در این فضای پر مکر، دروغ و نفرت خود وارد شود، حتی دنیای ذهنی خود را هم نا امن کرده است. دنیا با اقدامات ایالات متحده جزء ناامنی، جنگ، خشونت و خونریزی به خود چیزی ندیده است. میراث شوم حضور ایالات متحده در مناطق مختلف به ویژه غرب آسیا چیزی جز میراث شکست خورده و خانمان برانداز برای ملل منطقه نبوده است.

* ایالات متحده فقط یک یاغی گری دیگری را به لیست گردن کشی هایش اضافه کرده که هیاهویی برای هیچ است.

* اقدامات آمریکایی ها یک هیاهو برای هیچ است، من فکر می کنم که آمریکایی ها در حال گذراندن تلخ ترین روزها و ساعت های تاریخ خود هستند. انتخاب آمریکا این بوده که در طرف اشتباه تاریخ بایستد.

* امیدوارم آمریکا پیام دنیا را گرفته باشد. فضای دنیا در حال تغییر است و به دلیل سیاست های کوته بینانه ترامپ و شرکای آن اولین قربانی تغییر در نظام بین الملل آمریکا است.

*{در مورد اقدام احتمالی آمریکا برای بازرسی از کشتی ها و هواپیماهای ایرانی}: هر نوع اقدامی که ناقض حاکمیت جمهوری اسلامی و قوانین و مقررات بین المللی باشد از سوی ایران با جدیت و بدون لحظه ای تردید پاسخ داده خواهد شد.

* پیام های لازم در ادوار مختلف به آمریکا داده شده است و بار دیگر داده می شود. ما به آنها تاکید می کنیم دست از راهزنی دریایی و هوایی بردارند. چرا که دوران راهزنی تمام شده است.

*{ در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه برجام کامل نیست و نیازمند این است که در آن تمهیداتی ایجاد شود}: واقعیت این است که بارها پاسخ اینگونه اظهارات داده شده است، برجام توافقنامه ای است که یک بار با مذاکره جمع بندی و نهایی شد، امضا شد و مهر و موم شد و هر اقدامی که بخواهد این مهر و موم را باز کند به معنای پایان برجام است. از تمام کشورها می خواهیم که به بدیهیات حقوق بین الملل و تعهدات خود پایبند باشد.

*{ در پاسخ به این سوال که حدود یک سال از طرح صلح هرمز که از سوی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد می‌گذرد و اکنون این طرح در چه مرحله‌ای است}: طرح صلح هرمز یک مسیر است البته معتقدیم این طرح از جمله فراگیرترین طرح‌ها است از حیث تعداد کنشگرانی که از آنها برای حضور و نقش آفرینی جهت اجرای آن دعوت شده و همچنین از حیث اصول و مبانی که از آن برخوردار است.

* این طرح در واقع دعوت ملل منطقه و کشورهای منطقه برای یک سازوکار منطقه‌ای است، طرح صلح هرمز یک پویایی ایجاد کرد چنان که این موضوع را در طرح‌های مشابه دیگر مشاهده کردید چه طرح دوستانمان در پکن یا مسکو.

* ما همچنان به چارچوب و اصولی که در طرح هرمز اشاره شده پایبند هستیم و امیدواریم با این طرح به مسیری برسیم و این طرح به زودی به یک سازوکار منطقه‌ای ختم شود.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر این که  محورهای اصلی سخنرانی آقای ظریف و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل  چه خواهد بود}: قطعا در این سخنرانی‌ها ایران نگاهش را به تحولات جاری در عرصه جهانی تشریح خواهد کرد و به آن چه که در این صحنه در این جریان است از نگاه خود پاسخ و واکنش نشان می‌دهد.

*{ در پاسخ به این سوال که آیا ظریف برنامه‌ای برای سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا دارد یا نه با توجه به موضعگیری که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این ارتباط داشته است}: آقای ظریف هر موقع که به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل سفر می‌کردند در تعدادی از اندیشکده‌های آمریکایی سخنرانی می‌کردند با رسانه‌ها مصاحبه می‌کردند و ترس تیم ایران هراس مستقر در کاخ سفید این بوده که صدای ارسالی از ایران در جامعه جهانی شنیده شود. آنها همواره تلاش کردند که این صدا شنیده نشود و تحریم آقای ظریف در این راستا صورت گرفت.

* سخنرانی ظریف در این گونه اندیشکده‌ها امری طبیعی است و این نمونه‌ای از مروادات ایران بوده است، معضل و مشکل ما رژیم مستقر در کاخ سفید است.

*{ در واکنش به سوالی در ارتباط با پیشنهادات مطرح شده از سوی روسیه برای میانجیگری جهت کاهش تنش بین ایران وآمریکا }: ما به نیت دوستان خود در این ارتباط شکی نداریم و این موضوع به آنها گفته و منتقل شده است. آن چه که در این ارتباط مورد توجه ما است اقدامات یک جانبه و قلدرمابانه آمریکا در عرصه بین المللی است. و نگاه‌مان را در این ارتباط به دوستانمان منتقل کرده‌ایم.

*{ با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دیپلماتیک وزارت خارجه و محمد جواد ظریف در دو هفته گذشته و برخی‌ از تماس‌های تلفنی وی با همتایانش در کشورهای مختلف}: انشالله از آن به بعد نشست سخنگوی وزارت خارجه به صورت هفتگی در روز دوشنبه برگزار می‌شود و امروز استثنا در روز یکشنبه برگزار شده است.

*{ با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس و دلاوری های که مردم ایران برای دفاع از سرزمینشان در برابر اشغالگران انجام دادند}: مردم ایران با فداکاری های خود اجازه ندادند که حتی یک وجب از خاک ایران از دست برود و ما تا ابد منت دار این فداکاری‌ها و دلاوری‌ها هستیم. اگر امروز عزت و صلابتی در فضای بین المللی داریم اینها همه مرهون دلاوری‌ها و زحماتی است که مردمان و جوانان این سرزمین در طول دفاع مقدس کشیدند و به واقع از خون جوانان وطن  لاله دمیده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید