تلویزیون افشای اسنادی از ارتباط بختیار با صدام را پخش می‌کند

کدخبر: ۳۶۲۵۰۵
مستند «شاپور بختیار» با روایت‌های شنیده نشده‌ای از ارتباط بختیار با صدام در زمان جنگ تحمیلی یکشنبه، ۳۰ شهریور ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه مستند پخش می شود.
تلویزیون افشای اسنادی از ارتباط بختیار با صدام را پخش می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «شاپور بختیار» عنوان مستند تلویزیونی است که به مناسبت هفته دفاع مقدس از شبکه مستند روی آنتن می رود و حسن یوسفی کارگردان آن است.

یوسفی درباره این مستند تلویزیونی گفت: این مستند روایتی از زندگی شخصی و سیاسی دکتر بختیار است و گذری دارد بر فصل هایی از دوران کودکی و جوانی آخرین نخست وزیر رژیم پهلوی؛ ورود وی به جبهه ملی دوم،  معاونت وزارت در دوره دکتر مصدق، فعالیت در حزب ایران و  سپس نخست وزیری.

وی افزود: بخش عمده این فیلم بر بعد از انقلاب متمرکز است و با نگاهی موشکافانه به فرار بختیار از ایران و فعالیتهای سیاسی اش علیه جمهوری اسلامی ایران تا زمان مرگ می پردازد، اینکه بختیار چگونه بر آتش جنگ دمید.  

حسن یوسفی گفت: برای ساخت این مستند پژوهش مفصلی انجام شده است و پژوهش های آن را دکتر یعقوب توکلی و غلامی از روزنامه نگاران توانمند بر عهده داشته اند. این فیلم با ارائه اسناد مهمی از همکاری بختیار با صدام حسین به نقش وی در وقوع جنگ تحمیلی می پردازد.     

این کارگردان افزود: «شاپور بختیار» مستند آرشیوی محض است و در ساخت آن از تصاویر بکر و کمتر دیده شده ای استفاده شده است، همچنین بخش هایی از این مستند  هم به مصاحبه های بختیار  در فرانسه علیه جمهوری اسلامی ایران، مصاحبه با تیمسار قره باغی ارتشبد نیروی زمینی رژیم پهلوی، مصاحبه رادیویی با دوستان نزدیک او در جبهه ملی و حزب ایران که سالهای پیش در بی بی سی انجام شده و تا به حال در مستندی از آنها استفاده نشده است، اختصاص دارد.

وی افزود: بختیار نقش موثری در حمله عراق به ایران ایفا کرد، با خیلی از گروه های تروریستی همکاری داشته و با جذب حمایت های نقدی و غیر نقدی کشورهای مثل عراق، کویت، آمریکا، عربستان و ... از اقدامات خرابکارانه این گروه ها علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت می کرد. او علی رغم فعالیتهای سیاسی اش، سیاستمدار توانمندی نبود و در نهایت توسط گروهی کشته شد که ماهیت و هدفشان تا امروز مبهم است. درست زمانی که نه جان مبارزه داشت و نه سرمایه ای برای حمایت.

نویسنده و کارگردان «شاپور بختیار» گفت: این مستند در خانه تولیدات جوان صدا و سیما تولید شده و مجری طرح آن مرکز مستند سوره است.

مستند «شاپور بختیار» یکشنبه ۳۰ شهریور ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه مستند پخش می شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید