انتقاد وزارت بهداشت از اظهارات روحانی در پی شیوع بیماری خطرناک در منطقه/ غیر منطقی بود

کدخبر: ۳۶۲۶۳۱
حسن روحانی در حالی روز گذشته از گزارش ابتلای مجدد به کووید-۱۹ در استان‌های ایران و همچنین خیز یک بیماری جدید و خطرناک‌تر از کرونا در کشورهای همسایه خبر داد که معاون وزیر بهداشت می‌گوید: این حرف از نظر علمی اصلا صحیح نیست.
انتقاد وزارت بهداشت از اظهارات روحانی در پی شیوع بیماری خطرناک در منطقه/ غیر منطقی بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز شنبه ۲۹ شهریور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا دو مساله مهم و نگران‌کننده را در ارتباط با پاندمی کرونا مطرح کرد. 

نخستین مورد شیوع یک بیماری جدید در کشورهای همسایه بود که به گفته رئیس‌جمهور خطرناک‌تر از کروناست: «اخیرا در بعضی کشورهای همسایه بیماری‌هایی مثل شبه‌ ذات‌الریه که از کرونا هم خطرناک‌تر است، شروع شده و ما وارد فصلی می‌شویم که همه باید مراقبت‌ها را بالا ببریم.»

مورد دوم که وی به آن اشاره کرد، ابتلای دوباره به کرونا در ایران بود و به همین دلیل کارایی واکسنی را هم که قرار است در آینده برای این بیماری عرضه شود، زیر سوال برد. 

رئیس دولت در این زمینه گفت: امروز در آماری که در جلسه دولت ارائه شد، ما دیدیم در برخی از استان‌ها افرادی امروز بستری هستند که چند ماه پیش همانجا بستری بوده‌اند و دومرتبه بستری شده‌اند. یعنی فردی به کووید-۱۹ مبتلا شده و به بیمارستان رفته و بستری شده و معالجه و ترخیص شده و بعد از گذشت چند ماه، دومرتبه مبتلا شده است. این داستان خود واکسن را هم زیر علامت سوال قرار می‌دهد که اگر واکسن هم آمد، چقدر تاثیر دارد. 

وی افزود: فردی که به این بیماری مبتلا شده و ۲، ۳ ماه بیشتر وی را حفاظت نکرده و دومرتبه گرفتار این بیماری شده، واکسن چه‌ کار می‌تواند انجام بدهد؟!

رئیس‌جمهور در حالی این حرف‌ها را بیان کرده است که دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز درباره ابتلای دوباره بیماران کرونا به این ویروس در ایران به همشهری‌آنلاین گفت: من خیلی تعجب کردم. این حرف از نظر علمی اصلا صحیح نیست. در ایران مثلا آقای لاریجانی را مثال می‌زنند که ابتلای مجدد نبود و همان ویروس قبلی بود که در بدنشان بود. این بیماری بعضی وقت‌ها حتی ۶ ماه هم طول می‌کشد. 

ملک‌زاده پیش از این هم درباره ابتلای دوباره لاریجانی به کرونا به همشهری‌آنلاین گفته بود: به نظر من ایشان ۲ بار مبتلا نشدند. من در جریان بیماری ایشان بودم؛ این ویروس نه فقط در ایشان در بسیاری از افراد دیگر هم می‌تواند برگردد یعنی فرد موقعی مبتلا می‌شود و با علائمی به پزشک مراجعه می‌کند و سیستم ایمنی عمل می‌کند و بهتر می‌شود بعد از مدتی سیستم ایمنی کم می‌آورد و باز این ویروس برمی‌گردد. درحقیقت این عفونت یک بار وارد بدن شده است، ولی در مراحل مختلفی خودش را نشان می‌دهد. آقای لاریجانی هم تستی که اول دادند مثبت بوده تست بعدی منفی شده و این همان خطایی است که تست دارد و بعد از مدتی تستشان دوباره مثبت شده شاید به این دلیل که عفونت در بدنشان دوباره زیاد شده است. تست‌ هم می‌تواند به غلط مثبت هم به غلط منفی شود. 

ملک‌زاده در پاسخ به این سوال که اطلاعاتی که رئیس‌جمهور در ستاد ملی کرونا بیان کرده، از کدام منبع به او رسیده است، به همشهری‌آنلاین می‌گوید: بعضی همکاران من در رشته‌های عفونی و وزارت بهداشت این حرف‌ها را می‌زنند و رئیس‌جمهور را درست توجیه نکرده‌اند. تست‌های کووید بعضی وقت‌ها مثبت می‌شود و بعضی وقت‌ها منفی. اصلا تست کرونا در ایران غیرقابل اعتماد است. تست پی‌سی‌آر در بیش از ۸۰ درصد موارد منفی کاذب است، یعنی فرد کرونا دارد اما تست منفی است. در ایران رِیت مثبت این آزمایش ۱۷ درصد است. 

وی توضیح داد: ما تا حالا فقط یک مورد عفونت مجدد کرونا در دنیا داشته‌ایم که آن هم در هنک‌کنگ بوده و همان ویروس قبلی را گرفته است. این یک مورد هیچ علامتی هم نداشته است. بنابراین هنوز عفونت مجدد کووید از نظر علمی ثابت نشده است. 

معاون وزیر بهداشت همچنین در خصوص بروز بیماری جدید در کشورهای همسایه که از کرونا خطرناک‌تر است، بیان کرد: این را من هم شنیده‌ام و بیشتر شایعه است و قطعی نشده، ممکن است همین ویروس کووید با یک علامت شدیدتر باشد. 

ملک‌زاده در واکنش به این بحث که برخی این بیماری ناشناخته را طاعون عنوان کرده‌اند، توضیح داد: طاعون الان دیگر با طاعون قدیم فرق می‌کند و با یک قرص تتراسایکلین درمان می‌شود. طاعون در قدیم بیماری خطرناکی بوده و الان درمان فوری آن وجود دارد. 

وی ادامه داد: این حرف‌ها غیرمنطقی و ثابت‌نشده است. اگر چنین چیزی باشد، اولین جایی که آن را بررسی و اعلام می‌کند، سازمان جهانی بهداشت است. 

ملک‌زاده درباره خبر بروز یک بیماری تنفسی خطرناک‌تر از کرونا در قزاقستان که یک ماه پیش مطرح شده بود  گفت: آن خبر هم غیردقیق بود. اما قبلا هم گفته‌ام که ما پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌های آینده - حتی بعد از اینکه کووید از بین برود - باز هم ممکن است ویروس‌هایی بیایند که از این ویروس بدتر باشند. علت آن هم این است که ما الان با حیوانات کوچک و پرندگان نزدیک‌تر شده‌ایم. بنابراین غیر از کووید، بیماری‌ جدیدی که جدی و ثابت‌شده باشد، الان نداریم. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید