نامه مهم روسیه به سازمان ملل درباره ایران

کدخبر: ۳۶۲۶۳۹
نماینده روسیه در سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به "آنتونیو گوترش"، ادعای آمریکا درباره بازگشت به تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را غیرقانونی خواند، چرا که واشنگتن از برجام خارج شده و حق استفاده از ابزارهای آن را از دست داده است.
نامه مهم روسیه به سازمان ملل درباره ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم،  "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز یکشنبه نامه‌ای به "آنتونیو گوترش" دبیرکل این سازمان و "عبدو ابری" نماینده دائمی نیجر و رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه سپتامبر ارسال کرد و در آن اظهارات مقامات آمریکایی درباره بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران بشدت انتقاد کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری تاس، این سند صبح امروز توسط "دیمیتری پولیانسکی" معاون اول نماینده دائمی روسیه در پیامی توئیتری منتشر شد.

در این نامه آمده است: «من افتخار می کنم که دیدگاه ما (طرف روسی) درباره ادعای طرف آمریکایی، که ادعا می کند مکانیزم احیای [تحریم‌های ضد ایرانی] پیش بینی شده توسط قطعنامه 2231 برجام را به اجرا گذاشته را بار دیگر مورد تأیید قرار دهم. چنین اظهاراتی غیرقانونی است، برای اینکه ایالات متحده عمداً و رسماً از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2018 خارج شده است و در نتیجه آن، با نقض مکرر قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت و اصول مورد توافق در توافقنامه هسته‌ای، حق هرگونه استفاده از ابزارهای در نظر گرفته شده در این اسناد را از دست داد است.»

در تاریخ 20 آگوست (30 مرداد ماه)، مایکل پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، بیانیه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره قصد واشنگتن برای شروع روند بازگرداندن تحریم‌های این سازمان علیه ایران ارسال کرد. وی سپس اعلام کرد که اقدامات محدود کننده، علیرغم مخالفت سایر اعضای شورای امنیت، از تاریخ 20 سپتامبر (30 شهریور ماه) اعمال می شود. پامپئو روز گذشته نیز یادآور شد که ایالات متحده اقدامات جدیدی را طی روزهای آینده علیه ایران و کشورهایی که به عقیده مقامات واشنگتن تحریم‌های جدید را نقض می‌کنند، اعلام خواهد کرد.

آنتونیو گوترش ، دبیرکل سازمان ملل متحد شب گذشته از تجدید تحریم‌ها علیه ایران به درخواست ایالات متحده در چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت، خودداری کرد و یادآور شد که اکثریت اعضای شورای امنیت با چنین دیدگاهی مخالفند.

روز یکشنبه، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای، این اقدامات طرف آمریکایی را "اجرای یک نمایش" با هدف تبدیل شورای امنیت سازمان ملل به ابزاری برای اعمال فشار حداکثری مورد نظر خود بر ایران ارزیابی و تأکید کرد که مسکو به تلاش خود برای حفظ و اطمینان از اجرای پایدار مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه خواهد داد و به قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت هم بدون تغییر عمل کرده و اصرار دارد که تعهدات مندرج در آن، باید در حالت و حجم توافقات اولیه و بر اساس اصل تقابل، از سوی همه کشورها مورد اجرا گذاشته شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید