چین با آمریکا به توافق رسید

کدخبر: ۳۶۳۱۶۴
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و در قالب توافق تجاری با این کشور، چینی ها واردات نفت از آمریکا را افزایش دادند، البته این روند ممکن است متوقف شود.
چین با آمریکا به توافق رسید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس: بنا به آمار موسسه ریفینیتو، چین تنها طی ماه جاری روزانه 867 هزار بشکه نفت از آمریکا وارد کرده است.

البته موسسه خدمات میادین نفت قناری، رقم واردات نفت چین از آمریکا را 900 هزار بشکه در روز عنوان کرده است.

کلاید راسل، کارشناس بازار نفت، طی مصاحبه ای گفت که واردات نفت چین از آمریکا کاهش می یابد و این کاهش سنگین خواهد بود.

وی می‌گوید، جواب آن همانقدر که ساده است، نگران کننده نیز هست.

نفت آمریکا که از ماه جولای به بعد وارد چین شده است و اتفاقا نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته، خیلی زودتر از این حرف‌ها در ماه آوریل، می و ژوئن خریداری شده است.

خرید این حجم نفت همزمان با سقوط قیمت نفت آمریکا و رسیدن آن به کمترین میزان در سال های گذشته انجام شده است.

راسل می گوید در ماه ژوئن اما قیمت به 40 دلار در هر بشکه رسید و از آن زمان چینی ها دوباره واردات نفت خود را کم کردند.

چیزی که باعث نگرانی می شود این است که بخش قابل توجهی از رشد قیمت در بهار سال جاری به پشتوانه افزایش واردات نفت چین اتفاق افتاد.

افزایش واردات معمولا به عنوان بهبود تقاضا تعبیر می‌شود، اما این بار هیچ ربطی به این تعبیر نداشت. چرا که پالایشگاه‌های چینی به خاطر سقوط قیمت نفت اقدام به انبار کردن طلای سیاه کرده اند و این مسئله ربطی به افزایش تقاضا نداشته است.

اگرچه با لغو محدودیت‌های کرونایی تقاضای نفت در چین رشد کرده، اما برخی کشورهای آسیایی هم از جمله بازارهای هدف پالایشگاه های چینی محسوب شده و روند رشد تقاضا در آنها بسیار کند پیش می‌رود.

نفت

از طرف دیگر اوپک هشدار داده که موج دوم شیوع ویروس کرونا که اتفاقا در برخی مناطق جهان از جمله اروپا شاهد آن هستیم می تواند بهبود تقاضای نفت در بازار جهانی را کاهش داده و همین امر به شکلی اجتناب ناپذیر واردات نفت چین را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دیو ابرهارت، مدیرعامل موسسه قناری، می گوید چین تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حجم قابل توجهی نفت از این کشور وارد خواهد کرد.

پکن تلاش خواهد کرد تا آنجا که می تواند با در نظر گرفتن احتمال پیروزی ترامپ، و با هدف آنکه از خود چهره مثبت نشان دهد از آمریکا نفت وارد کند.

راسل می‌گوید: واردات نفت چین از آمریکا در ماه اکتبر به 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و در ماه نوامبر هم شاهد کاهش بیشتر واردات نفت این کشور خواهیم بود.

به اعتقاد راسل تنها عامل تاثیرگذار بر واردات نفت چین از آمریکا قیمت است، اما ابرهارت توافق تجاری و عوامل سیاسی را در این زمینه بی تاثیر نمی‌داند.

ابرهارت می‌گوید، واردات نفت از آمریکا از منظر پالایشگاه چینی همیشه بعد اقتصادی ندارد و پکن به آنها دستور داده تا همگام با نزدیک شدن انتخابات به خرید نفت از آمریکا ادامه دهند.

چینی‌ها بر این باورند در صورت پیروزی ترامپ موضوعات تجاری، روابط بین دو  کشور را تیره تر خواهد کرد.

البته آمارهای ارائه شده از سوی موسساتی که درباره بازار چین تحقیق می‌کنند نشان می‌دهد که پالایشگاه‌های خصوصی و احتمالا پالایشگاه‌های بزرگ دولتی، چین به احتمال زیاد واردات نفت خود را طی ماه های آینده کاهش خواهند داد.

چرا که ظرفیت انبارهای نفت این کشور محدود است و شرکت ها تا آنجا که توانسته اند نفت ارزان ذخیره کردند، اما تقاضای تا رسیدن به میزان مطلوب فاصله زیادی دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید