درخواست جهانی پادشاه عربستان علیه ایران

کدخبر: ۳۶۳۱۷۳
سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان شامگاه چهارشنبه در سخنرانی مجازی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بدون اشاره به دخالت‌های کشورش در عراق، سوریه، سودان، لیبی و جنگ در یمن خواستار اتخاذ موضع بین‌المللی برای مقابله با برنامه‌ هسته‌ای ایران و آنچه دخالت‌های تهران در امور سایر کشورها و حمایت از ترورسم خواند، شد.
درخواست جهانی پادشاه عربستان علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا: ‌ ملک سلمان در  هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادعا کرد: عربستان دست صلح به سمت ایران دراز کرد و طی دهه‌های گذشته برای ایجاد رابطه، تعامل مثبتی با این کشور داشته است.

در حالی که انصارالله یمن مسوولیت حملات ۲۳ شهریورماه سال ۹۸ به دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در شهرهای بقیق و خریص در شرق این حملات را برعهده گرفته، پادشاه سعودی مدعی شد: ایران سال گذشته تأسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داد و امنیت و صلح بین‌المللی را به خطر انداخت. این نشان می‌دهد که این کشور هیچ اهمیتی به حفظ ثبات اقتصاد جهانی و امنیت عرضه نفت در بازارهای جهانی نمی‌دهد.

شاید مهمترین دلیل ادعاهای مقامات عربستانی در این نکته نهفته باشد که نمی‌خواهند باور کنند کشورشان به عنوان یکی از بزرگترین انبارهای سلاح‌های ساخت غرب بویژه آمریکا نتوانسته است در برابر پهپادهای گروه انصارالله یمن کاری از پیش ببرد. باور این نکته برای مقامات ریاض دشوار بوده و این موضوع آن‌ها را به فرافکنی وادار ساخته است.

سلمان ادعا کرد: ایران از طریق حوثی‌ها با بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و بیش از ۴۰۰ پهپاد، عربستان را هدف قرار داد که این اقدام نقض آشکار قطعنامه‌های ۲۲۱۶ و ۲۲۲۳ شورای امنیت به شمار می‌رود.

ادعای پادشاه سعودی درحالی مطرح می‌شود که تمام جنگ‌افزارهایی که انصارالله علیه تأسیسات نظامی سعودی به کار می‌گیرد، صد درصد بومی است و از دو سال گذشته یمنی‌ها توانسته‌اند در زمینه تولید سلاح‌های هوایی به پیشرفت قابل توجهی برسند که پیروزی‌های ارتش یمن و درماندگی دفاع هوایی عربستان را به دنبال داشته است.

نگاهی به قسمتی از افزایش توان موشکی و پهپادی یمن، نشان می دهد که یمنی‌ها از حدود سه سال پیش به تولید موشک‌های پیشرفته و نیز هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد)  پرداخته‌اند؛ اقدامی که موجب برتری نظامی در مقابله با تجاوز سعودی ها شده است. یمنی ها با تکیه بر توانایی و مهارت خود این کار دشوار را انجام داده اند.

پادشاه سعودی ادامه داد:‌ تجربه‌هایی که ما در رفتار با نظام ایران داشته‌ایم به ما یاد داده که راه‌حل جزئی باعث توقف تهدیدات ایران علیه امنیت و صلح بین‌المللی نشده است. بنابرین باید راه‌حل فراگیر و موضع جهانی قاطعی برای مقابله با تلاش تهران جهت توسعه برنامه موشک‌های بالستیک، مداخلاتش در امور داخلی سایر کشورها در نظر گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با دخالت آشکار در امور داخلی لبنان حزب‌الله را مسؤول انفجار ۱۴ مردادماه بندر بیروت دانست و خواستار خلع سلاح این حزب‌ برای تحقق امنیت در لبنان شد.

ادعای پادشاه عربستان درحالی مطرح میشود که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان هرگونه ادعا در خصوص دست داشتن این گروه در انفجارات بیروت را رد و اعلام کرده بود: این که می‌گویند ما بندر را اداره می‌کنیم یا اینکه می‌دانیم چه چیزی در آنجا موجود است را نیز تکذیب می‌کنیم؛ همه این‌ها ادعای ظالمانه و فریبکارانه است.

نصرالله تاکید کرد که در این فاجعه نیروهای حزب الله و طرفدران آن شهید و متضرر شدند و گفت: این پیش داوری ها رنج‌آور است و هدف از آن وارونه کردن واقعیت است؛ براساس این قاعده که می‌گویند اینقدر دروغ بگو تا مردم باور کنند.  
دبیرکل حزب‌الله قاطعانه وجود هرگونه موشک یا مواد منفجره در هر یک از مخازن بندر بیروت را تکذیب و تاکید کرد که آنچه در این مورد شایعه شد، فریبکاری ظالمانه بود.  

نصرالله تاکید کرد: تحقیقات واقعیت را روشن می‌کند؛ از مردم لبنان می‌خواهم تا آن‌هایی که این فریبکاری را انجام دادند محاکمه کنند. از مردم می‌خواهم آن‌هایی را که تحریک کردند و کوشیدند تا کشور را به جنگ داخلی بکشانند، مجازات کنند. از این حادثه سوء استفاده سیاسی شد؛ ما تاکید داریم که اکنون زمان حساب و کتاب‌های سیاسی و حزبی نیست.  

۱۴ مردادماه (۴ می) در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ در یکی از انبارهای مواد آتش‌زا واقع در بندر بیروت، انفجار مهیبی در انبارهای مجاور آن رخ داد که بر اثر آن، صدها تن کشته  و بالغ بر هفت هزار نفر زخمی شدند و حدود ۱۵ میلیارد دلار خسارت مالی به این شهر بندری وارد آمد.

هفتاد و پنجمین نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل دیروز (سه‌شنبه یکم مهرماه) با سخنان «ولکان بوزکر» رئیس ترکیه‌ای این مجمع و صحبت‌های «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در حالی آغاز شد که تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا، ساختمان منهتن نیویورک نه صف طولانی خودروهای دیپلماتیک و نه حضور یک به یک سران کشورهای جهان را به خود دید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید