مقررات سفر به ایران دستخوش تغییر شد؟

کدخبر: ۳۶۴۱۵۶
افزایش تعداد پروازهای بین‌المللی به ۲۰ مقصد خارجی و رفع محدودیت‌های پرواز در مسیر ترانزیتی ترکیه، این پرسش را ایجاد کرده است که مقررات سفر به ایران تغییر کرده است؟
مقررات سفر به ایران دستخوش تغییر شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مقررات سفر به ایران در دوره پاندمی کووید - ۱۹، از مردادماه به اجرا گذاشته شده است. شرط وزارت بهداشت برای ورود اتباع خارجی و ایرانی‌های مقیم خارج از کشور، داشتن گواهی سلامت بود. در همان دوره، معاون گردشگری از مخالفت ستاد کرونا با ورود توریست‌های خارجی به ایران خبر داد. پس از آن، وزارت خارجه اعلام کرد صدور ویزای توریستی ایران را متوقف کرده است. شرکت‌های هواپیمایی نیز در اطلاعیه‌های مجزا اعلام کردند: داشتن گواهی عدم ابتلا به کووید - ۱۹ (PCR) به زبان انگلیسی و یا مُهمور به مهر وضعیت سلامت کنسولی ایران در کشور مبدأ، دست‌کم ۹۶ ساعت قبل از پرواز الزامی است. تکمیل فرم خوداظهاری نیز ضروری بوده و همه مسافران در بدون ورود، غربالگری می‌شوند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، پس از انجام تست (PCR) مسافر با ملیت غیرایرانی در محل مشخص شده از سوی وزارت بهداشت با هزینه شخصی قرنطینه می‌شود و از مسافر ایرانی تعهدنامه گرفته می‌شود تا مدت ۱۴ روز قرنطینه خانگی شود و در صورت ارائه نکردن گواهی‌نامه سلامت و تست معتبر کووید - ۱۹(PCR) به مسافران با ملیت غیرایرانی اجازه ورود به کشور داده نمی‌شود.

اما با افزایش تعداد پروازهای بین‌المللی به ۲۰ مقصد خارجی و رفع محدودیت‌های پرواز در مسیر ترانزیتی ترکیه و از سویی، اظهارت اخیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای مذاکره با وزارت بهداشت برای کاهش محدودیت سفر تورهای گردشگران خارجی به ایران و اخباری دال بر حضور زائران خارجی در شهرهای زیارتی ایران، این سوال مطرح می‌شود که آیا مقررات سفر به ایران تغییری کرده است؟

محمد قاسمی ـ مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری ـ در پاسخ به این پرسش گفت: مقررات تغییر نکرده است. همه مسافران ورودی به ایران کماکان باید قبل از ورود، گواهی تست مولکولی کرونا (PCR) که مدت اعتبار آن ۹۶ ساعت از زمان صدور و جواب آن منفی باشد، همراه داشته باشند. این مسافران در صورتی که با هواپیما سفر کنند این گواهی را باید برای سوار شدن ارائه و قوانین داخل هواپیما را نیز رعایت کنند. به بیانی دیگر، مسافران هوایی به هنگام سوار شدن به هواپیما و قبل از رسیدن به مبادی ورودی در خاک کشور کنترل می‌شوند. سایر مسافران در خود مبادی ورودی نظیر مرزهای زمینی کنترل می‌شود و درصورتی که تست نداده باشند از ورود آن‌ها به خاک کشور جلوگیری می‌شود. در این شرایط گردشگرانی که دارای تست با جواب منفی هستند اما مشکوک به ابتلا به کرونا به نظر می‌رسند باید دوباره در مبدا ورودی تست بدهند و تا اعلام نتیجه در قرنطینه موقتی تعیین شده و مورد تایید وزارت بهداشت به انتظار بمانند.

وی اضافه کرد: آخرین مقرراتی که وزارت خارجه در ارتباط با توقف صدور ویزای توریستی اعمال کرده، همچنان برقرار بوده و تغییر نکرده است.

او یادآور شد: شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و خارجی قوانین خاصی دارند که مسافران باید از آن تبعیت کنند. ضمن این‌که پروتکلی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای پذیرش مسافران ورودی تهیه و به ستاد مدیریت کرونا ارائه کرده به مراتب جامع‌تر و مفصل‌تر است و در عین حال امکانات، احتمالات و حق انتخاب‌های بیشتری را برای مسافر در نظر می‌گیرد. این وزارت‌خانه، علاوه بر پروتکل پذیرش گردشگران بین‌المللی که عموما به مراحل ورود گردشگر در فرودگاه و یا در مبادی ورودی محدود می‌شود، مقررات دقیق و سختگیرانه‌تری را برای رعایت در همه تاسیسات گردشگری و تورهای تحت مجوز خود تدوین و ابلاغ کرده است. هر دوی این پروتکل‌ها به نوبه خود نقش اعتمادساز را برای علاقمندان سفرهای مسؤولانه و هوشمندانه دارند، بنابراین مقید به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تمام تاسیسات گردشگری زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

قاسمی تاکید کرد: آنچه درحال حاضر در پروازهای بین‌المللی، مرزها و فرودگاه‌ها اجرا می‌شود، پروتکل تدوینی و مورد نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست، بلکه دستورالعملی است که وزارتخانه‌های بهداشت و راه تهیه کرده‌اند. ما براساس مقررات و ملاحظات وزارت بهداشت، وزارت راه، بیمه و نهادهای نظارتی و نقطه نظرات نمایندگان این دستگاه‌ها با الگوبرداری از کشورهای موفق، پروتکل پذیرش گردشگران بین‌المللی شامل خارجیان و ایرانیان ورودی به کشور در شرایط کرونا را تهیه کرده و برای بررسی و تایید به ستاد مدیریت کرونا فرستاده‌ایم اما براساس آخرین پیگیری‌ها هنوز وضعیت نهایی آن مشخص نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید