بایدن کابوس حاکمان عربستان شد

کدخبر: ۳۶۴۵۱۳
یک رسانه غربی نوشت که پیروز ی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری روابط میان ریاض و تل‌آویو را طوفانی می‌کند و جو بایدن کابوسی برای عربستان شده است.
بایدن کابوس حاکمان عربستان شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم ،« دانیال دی پاتریس» نویسنده سایت  نشنال اینترست افشا کرد که « جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سال 1986 نظریه‌ای را اعلام کرده بود که بر اساس آن اینکه عربستان می‌تواند در راستای ایجاد تغییر و خدمت به منافع آمریکا در منطقه خلیج فارس ایفای نقش کند، در واقع از سیاست‌های احمقانه آمریکا در خاورمیانه است.

دانیال دی پاتریس اعلام کرد که موضع گیری جو بایدن درخصوص عربستان تغییر نکرده است و جو بایدن معتقداست که خاندان پادشاهی سعودی در عربستان هر گونه تغییر اجتماعی و سیاسی را رد می‌کنند. بایدن می گوید که ریاض در ناپایداری خاورمیانه نقش مهمی دارد و رهبری عربستان حمایت آمریکا از خود را یکی از ملزومات می‌داند . همچنین منافع دو طرف در بسیاری از مواقع با یکدیگر مغایرت دارد.

این نویسنده به اظهارات جو بایدن در مصاحبه‌ای با شورای روابط خارجه ( یک مرکز پژوهشی آمریکایی معروف ) در تاریخ 22 اکتبر 2001 یعنی پنج هفته بعد از حملات 11 سپتامبر اشاره کرد و در ادامه افزود که بایدن ریاض را به اهمالکاری در مقابله با افراط‌ گرایی اسلامی در میان نیروهایش و سرمایه‌گذاری در مدارس افراطی در جنوب آسیا متهم کرد.

به گفته نویسنده گزارش مذکور در آن زمان بایدن تاکید کرده بود که در  رابطه میان آمریکا و عربستان٬ سعودی‌ها نیاز بیشتری به آمریکایی‌ها دارند.

پاتریس تاکید کرد که جو بایدن در سال 2005 پیش‌نویس قانونی را به کنگره ارائه داد که در آن تاکید کرده بود عربستان سابقه متفاوتی در سطح مبارزه با تروریسم به ویژه در زمینه حمایت مالی از آن‌ها را دارد.‎این نویسنده تاکید کرد که اظهارات بایدن درباره عربستان با گذشت زمان تشدید شد و او موضع خود را در مخالفت رفتار «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی  پنهان نمی‌کند. بایدن با صراحت اعلام کرد که حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر در دوره بن سلمان و پس از ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار فعال سعودی تقریبا وجود ندارد، همچنین بایدن تاکید کرد در صورتی که ثابت شود که بن سلمان دستورات لازم برای قتل خاشقجی را صادر کرده، باید تدابیر مجازات برای او اتخاذ شود.

پاتریس از احتمال ممنوعیت فروش اسلحه به عربستان در زمانی که بایدن رئیس جمهور آمریکا شود، خبر داد و در همین راستا به سخنان اخیر وی  در مناظره های مقدماتی حزب دموکرات استناد و در پایان اعلام کرد که عربستان باید در مورد سناریوی پیروزی بایدن در انتخابات و احتمال طوفانی شدن روابط ریاض و واشنگتن بسیار نگران باشد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید